Gå til innhold

MacBook får LED-skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke vent på det, det er en drøm ute høyre museknapp. Det er en grunn til at de ikke har høyre museknapp, fordi man skal bruke tastatursnarveier istede for høyre museknappsmeny. Alt som kan gjøres med høyre musknapp kan gjøres med tastatursnarveier, og hvis du trenger høyre museknapp før du har fått lært deg alle snarveiene, er det bare å holde inn kontroll mens du trykker inn den venstre. Men selv synes jeg det det er hel fantastisk med bare en museknapp, i hvertfall på en bærbar hvor det kreves nærmest et kirurgisk grep for å komme til den høyre museknappen. Når jeg låner andres maskin og bommer på museknappen i et sett, så skulle jeg gitt mye for bare å ha en stor tast.

7861482[/snapback]

 

Er dette ironisk ment? Hvis ikke må det være det mest hjernevaskede innlegget jeg noensinne har lest ... Det er idiotisk med bare en musknapp, ikke en "drøm", og det har selv Apple forstått. Det er for eksempel derfor Mightymouse har høyre musknapp.

7862640[/snapback]

 

Det er riktig som modin sier, uten å bruke høyre museknapp på noe går det kjappere å jobbe, om man kan tastatursnarveiene istedenfor. Som et enkelt eksempel vil jeg nevne at f.eks eple+c er kopiering. Skal du gjøre det med musa må du høyreklikke og velge kopier.

 

Man sparer litt tid på en tastatursnarvei, om man kan flere av dem sparer man mye tid. Samtidig ser jeg ikke noe problem i å ha høyre museknapp på en apple-maskin, og ser gjerne at apple kunne levert bla laptopene sine med det. I windows f.eks er det veldig greit med høyreklikk.

 

Men i OS X er det altså ikke nødvendig, og du jobber kjappere om du klarer deg uten.

Lenke til kommentar
Er dette ironisk ment? Hvis ikke må det være det mest hjernevaskede innlegget jeg noensinne har lest ... Det er idiotisk med bare en musknapp, ikke en "drøm", og det har selv Apple forstått. Det er for eksempel derfor Mightymouse har høyre musknapp.

7862640[/snapback]

 

Gi deg, mighty mouse har muligheter for flere museknapper, men den har mulighet til å sette opp hele musen med bare en knapp for de brukerner som forestrekker det (og det er faktisk en del av oss) det betyr at apple erkjenner at en del av brukermassen dems foretrekker en museknapp. Så synes jeg du skal være forsiktig med å kalle mennesker som er uenig med deg for hjernevaskede, hvis jeg mener utifra egen erfaring at det å bare å ha en museknapp har lært meg å bli mer effektiv på datamaskinen, så har jeg faktisk full rett til å mene det uten å bli kalt hjernevasket. En annen grunn er at jeg rett og slett synes det er raskere og klikke med høyre tommel på langs over hele museknappen, hadde jeg hatt to knapper hadde jeg aktivert begge to hver gang jeg trykker.

 

Det er også en del forskjell på bærbare maskiner og stasjonære, jeg har vært borti min andel med bærbar maskiner med en liten unøyaktig touchpad og flankert av bittesmå museknapper. Da foretrekker jeg heller en stor touchpad med en stor museknapp under, i stede for å bomme på de fire små museknappene, eller å komme borti dem i et sett. Igjen jeg snakker her utifra egne erfaringer, og forventer og ikke få slengt mer dritt tilbake om at jeg er hjernevasket ok?

 

ps. Ja av og til savner jeg mer enn en museknapp, først og fremst når jeg bruker LINUX på macbooken min. Men da er det ikke høyretast menyen jeg savner, den fikser jeg lett med hurtigtaster, men derimot klippe lime funksjonen som den midterste museknappen har. Det fikser jeg heldigvis greit med å sette opp liten enter som midtre museknapp.

 

pss. En lignende løsning som på Mighty Mouse hadde selvsagt hvert positivt, hvor man har tre skjulte sensorer inne i en museknapp. Slik at den som standard er satt opp som en knapp mens brukere som forestrekker det kan sette den opp som 2 eller 3 knapper (kanskje særlig ved bruk av alternative OS :)

Endret av modin
Lenke til kommentar

Ok, modin, det var ikke meningen å kalle deg hjernevasket. Jeg synes bare man kan være litt nyansert selv om man er macbruker. Greit nok at man kan gjøre alt med hurtigtaster, men for folk som ikke vet om hurtigtastene var det tungvint med bare en knapp, og det var ikke i tråd med Apples super-brukervennlige profil. Jeg bruker kun mac, og kunne beskrive fordelene med det uavbrutt i en uke, men jeg synes likevel at det var idiotisk med kun én musknapp. Når man bruker touchpaden er det ikke et problem at det bare er én knapp, ettersom man bare kan holde to fingre på touchpaden for å "høyreklikke".

Lenke til kommentar
Spennende utvikling. Jeg lurer på hvilken betydning dette får for videre utvikling og lansering av OLED og andre nyvinninger vi har hørt rykter om?

7863252[/snapback]

 

Jeg tolker dette LED-produktet som et første produkt fra OLED-satsinga vi har kunnet lese om. Er ikke det en riktig tolkning?

Lenke til kommentar

Starte med LED-skjerm.. og nå er vi over på hvor mange knapper som er best?

 

Utrolig bra at de begynner å bruke LED i skjermer.. etterhvert som LED blir mindre og mindre så kan det være mulig å skru av deler av skjermen når bildet skal være helt sort. Kan få ganske ok kontrast da. 100,000:1 er nok ikke umulig, og med SED og OLED rett rundt hjørnet så kan vi snart få skjermer med 1,000,000:1 i kontrast.

Lenke til kommentar
Enig med dere. Har vært trofast PCbruker i alle år, men nå begynner endelig MAC å bli ett alternativ og jeg orker ikke tanken på Vista.

7861383[/snapback]

Husk at nyere Mac er faktisk pcer etter de byttet til x86-cpuer. Du kan kjøre MacOS X, Windows, Linux og mer. ;)

7862174[/snapback]

 

Man kunne ha kjørt linux på Mac lenge :)

7862891[/snapback]

Ja, det finnes for eksempel en egen versjon av Ubuntu til "PowerMac". Men det nye er at Mac har blitt PC, og dermed kan kjøre flere system.
Lenke til kommentar

de som følger med på twit har vel hørt at SED er "bogus" (de har problemer med å vise prototyper mer enn en gang osv) og OLED har ennå problemer med at de blir utbrent.. men, de ordner dette lett..

teknologien bak flatskjermer er jo utrolig mye mer simplere enn å prøve å skyte en stråle elektroner på kryss og tvers av en glassplate kun styrt av magneter... SED er piece of cake :p

 

efikkan: Forskjellen på Personal Computer og IBM-PC er? Hva mener folk når de snakker om PC? Har ikke alltid en mac vært en Personal Computer? (i motsetning til en upersonlig :p eller en terminal-basert). Fant ikke Apple opp betegnelsen Personal Computer? Og _har_ mac blitt en PC? Kan du installere windows 3.11 på den? eller har den BIOS? Er den IBM-PC kompatibel. Jeg forstår hva du mener... men det er vel litt drøyt å si at en mac "har blitt" en PC. Akkurat som om en PC blir en Mac når / om den kan kjøre OS X.

 

EDIT: sparer plass

Endret av devo_thj
Lenke til kommentar

Jeg gleder meg, vurderer å selge stasjonæren og spare noen grunker slik at jeg kan får meg en macbook, 10K er jo ikke allverden... Når jeg i tillegg kan legge inn windows, slik at jeg kan dualboote hvis det er behov, så er jo dagen reddet... :) Er den ikke... ? Nå var bare jobben med å spare de pengene igjen.. :)

Lenke til kommentar

Jeg er hardbarka Windows Power user og har testa Windows Vista og en del Linux distroer. Men sikler nå på en MacBook. Ikke bare for programvaren og operativsystemet (Mac OS X), men fordi de bærbare maskinene til Apple er gode.

 

Ser fort at slike diskusjoner blir en maktkamp mellom Apple-fanboys og Windows-fanboys (og en og annen Linux-kar som slenger innom som sukker på kaka). Det synes jeg er lavmål og det bør dere slutte med snarest. Kom med saklig og velbegrunnede meninger. Det er for lett å ha et farget syn på ting.

Lenke til kommentar

Dette er bare et rykte. Om Apple vil bruke denne teknologien snart vet ingen bortsett fra enkelte i Apple.

 

Her står litt mer:

http://www.macrumors.com/2007/02/02/led-di...-apple-laptops/

med link til Samsung sin presentasjon av skjermen

http://aving.net/usa/news/default.asp?mode...02&mn_name=news

 

På macrumors' forum er det diskusjon om specsene på denne skjermen. Folk er skeptiske til fargeomfanget på 45% av NTSC, og antall farger på 262000 (6bit). Men energiforbruket er lavt (3,1W). Hva denne vil bety for den jevne bruker vet jeg ikke, men mange som kjøper MacBook Pro er "proffer" på grafisk design osv. Synes uansett teknologien er spennende, og håper vi ser mer til den fremover.

Lenke til kommentar
Man kunne ha kjørt linux på Mac lenge  :)

7862891[/snapback]

 

Og os'et til Amiga lenge før det.

De hadde faktisk samme cpu som mac en periode, og de var overlegne til spill i begynnelsen.

 

Når det gjelder led skjermer så kommer vel det som en følge av at de for ikke lenge siden klarte å lage helt hvitt lys med en led diode.

 

En kamerat snakket om fremtidig skjermteknologi for 12 år siden, og hans visjoner kommer bare nærmere og nærmere.

Han mente at vi en gang i fremtiden ville få levende 3d bilder tegnet på nethinnen av en laser. Men led er vi i hvertfall kommet nærmere laser o.l. Som et projeksjons system for levende bilder

 

Wildthing

Endret av Wildthing
Lenke til kommentar
efikkan: Forskjellen på Personal Computer og IBM-PC er? Hva mener folk når de snakker om PC? Har ikke alltid en mac vært en Personal Computer? (i motsetning til en upersonlig :p eller en terminal-basert). Fant ikke Apple opp betegnelsen Personal Computer? Og _har_ mac blitt en PC? Kan du installere windows 3.11 på den? eller har den BIOS? Er den IBM-PC kompatibel. Jeg forstår hva du mener... men det er vel litt drøyt å si at en mac "har blitt" en PC. Akkurat som om en PC blir en Mac når / om den kan kjøre OS X.

7866037[/snapback]

PC er en standard som ble fastsett av IBM. Andre maskiner kan være personlige datamaskiner, men ikke være PC uten at de oppfyller kravene, som blant annet er X86-kompatibel CPU. Mac oppfyller nå kravene, men har vel noen begrensninger i "EFI" som hindrer 16bits operativsystem slik jeg har forstått det, men det er nok mulig å gå rundt med for eksempel GRUB eller noe.
Lenke til kommentar

Litt OT, men finns det andre OS som krever egen maskinvare slik som apple og osx? Vet at man kan trikse og mikse så man får kjørt det på pc, men sånn i utgangspunktet så må man jo egentlig ha apple sine egne maskiner.. kom bare til å tenke på det, litt merkelig egentlig. Tenk hvordan folk ville reagert hvis man måtte ha egne microsoft maskiner for å kjøre windows.. Det er vel kanskje det som gjør at jeg ikke kjører osx den dag i dag.. er jo så begrenset maskinutvalg..

Lenke til kommentar
Litt OT, men finns det andre OS som krever egen maskinvare slik som apple og osx? Vet at man kan trikse og mikse så man får kjørt det på pc, men sånn i utgangspunktet så må man jo egentlig ha apple sine egne maskiner.. kom bare til å tenke på det, litt merkelig egentlig. Tenk hvordan folk ville reagert hvis man måtte ha egne microsoft maskiner for å kjøre windows.. Det er vel kanskje det som gjør at jeg ikke kjører osx den dag i dag.. er jo så begrenset maskinutvalg..

7871189[/snapback]

 

Sun sine arbeidsstasjoner og servere (sparc arkitekturen)var det og kjørte solaris før de også kunne kjøres på en x86 maskin. Forøvrig har linux kunne kjørt på sparc maskiner i en årrekke, men nå er vel også sun mer eller mindre gått for x86 løsninger såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...