Gå til innhold

Norge = norsk Språk Ja takk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo tydelig at mange av dine skrivefeil ikke kommer av at du har dysleksi. At du utelater komma før ordet "men", for eksempel, har ikke noe med dysleksi å gjøre.

7976159[/snapback]

 

hvordan kan du vite det? har du egentlig evne til og skjønne hvordan dysleski funker?

Lenke til kommentar
hvordan kan du vite det? har du egentlig evne til og skjønne hvordan dysleski funker?

7976436[/snapback]

Ja, jeg har rimelig god peiling, og jeg kan med sikkerhet si at hvis noen hopper over kommaet foran "men", så er det ikke fordi de er dyslektikere.

 

Det ser ut til at uansett hva vi sier så svarer du med "det kan vel ikke du vite!"

Lenke til kommentar
Det er jo tydelig at mange av dine skrivefeil ikke kommer av at du har dysleksi. At du utelater komma før ordet "men", for eksempel, har ikke noe med dysleksi å gjøre.

7976159[/snapback]

 

hvordan kan du vite det? har du egentlig evne til og skjønne hvordan dysleski funker?

7976436[/snapback]

Har egentlig noen av oss evnen til å sette seg inn i hvordan andre mennesker lærer å lese/skrive og hvilke problemer de eventuelt måtte møte i forsøket på å lære å mestre et språk, om det nå er sitt eget morsmål eller et første, andre, tredje fremmedspråk? Egne erfaringer er ikke nødvendigvis gyldige for andre.

 

Alle som bor i Norge burde kunne snakke norsk, men slik er det ikke, slik har det aldri vært og slik kommer det neppe noen gang til å bli, så sant ikke Norge utvikler seg til et nasjonalistisk diktatur, da.

Lenke til kommentar
hvordan kan du vite det? har du egentlig evne til og skjønne hvordan dysleski funker?

7976436[/snapback]

Ja, jeg har rimelig god peiling, og jeg kan med sikkerhet si at hvis noen hopper over kommaet foran "men", så er det ikke fordi de er dyslektikere.

 

Det ser ut til at uansett hva vi sier så svarer du med "det kan vel ikke du vite!"

7976486[/snapback]

 

hvorfor skal jeg gidde og utyde meg om en grund når dere ikke tenker ?

 

Dysleksi er en skrive vanske / skrivefeil sykdom kan man vel si. da kan man hoppe over komma JO hvorfor? fordi de finnes veldig mange forskjelige grader og forskjelige dysleksi tilfeller jeg har skrive dylskesi det vil si at når jeg leser noe som for dere er veldig feil er det ikke feil får meg.

 

Så det og hoppe over komma etter en Men er ikke noe jeg gjør fordi jeg er slapp men noe jeg gjør fordi jeg ser ikke feilen i det jeg skriver selv om jeg kanskje vet at det skal være en , etter men... men når jeg skriver noe så ser ikke jeg sånne feil.

 

en ting til...

VI diskutere ikke dysleksi her men det at folk som kommer til norge skal lære seg norsk. så vis dere vil snakke noe mere om folk med dysleksi så kan dere selfølgelig lage en diskusjon om det en annen plass en her ok?

Endret av DaXoN
Lenke til kommentar
GG. La oss alle sitte ned og diskutere dysleksien til Daxon.

7978160[/snapback]

 

Syns vi kunne ta en runde til om hvor plagsomme telefonselgere er jeg :thumbdown:

7978279[/snapback]

Hva har det med denne diskusjonen og gjøre bonna? vis du vil det får du gå og lage deg en egen tråd da ikke sant?

Lenke til kommentar
GG. La oss alle sitte ned og diskutere dysleksien til Daxon.

7978160[/snapback]

 

Syns vi kunne ta en runde til om hvor plagsomme telefonselgere er jeg :thumbdown:

7978279[/snapback]

 

Du får starte en tråd om det da vett du.

7978307[/snapback]

 

OK, ingen som tok at det var ironi og henvisning til de første sidene i diskusjonen. Jeg beklager, skulle formulert meg annerledes.

Lenke til kommentar
Dysleksi er en skrive vanske / skrivefeil sykdom kan man vel si. da kan man hoppe over komma JO hvorfor? fordi de finnes veldig mange forskjelige grader og forskjelige dysleksi tilfeller jeg har skrive dylskesi det vil si at når jeg leser noe som for dere er veldig feil er det ikke feil får meg.

7978103[/snapback]

Hmm ... omtrent som når en person forsøker å lære seg et annet språk enn morsmålet: Det som høres feil ut for de som behersker språket, det høres ikke feil ut for denne personen.

 

Har du noen gang forsøkt å gå over fra å snakke norsk til å snakke engelsk e.l. med vennene dine? Og nå tenker jeg ikke på en og annen setning nå og da, jeg mener at dere skal snakke engelsk sammen over lengre tid.

 

Da tenker jeg du vil finne ut at det er mye mer slitsomt enn om dere hadde snakket norsk, og slik er det for de aller fleste. Nordmenn snakker som regel norsk seg i mellom. Polakker snakker som regel polsk seg i mellom, til og med når de jobber i Norge. Det er ikke verre enn det.

 

Men: alle som bor i Norge burde kunne snakke norsk. (Burde , ikke må.)

Lenke til kommentar

Oppdaget noe merkelig angående dette i helga. Var på fest og møtte en utvekslingsstudent fra USA. Hun har bodd i Norge siden sommeren/høsten 2006. Hun snakket utrolig bra norsk, og da mener jeg utrolig bra. Hun var lett å forstå og hadde et veldig godt vokabular.

 

 

Jeg tror grunnen til dette er at hun må bruke norsk til daglig. På skolen, hjemme, i det sosiale osv.

Lenke til kommentar
Og sist men ikkje minst, kva denne amerikanske kvinna angjekk, ho hadde TOPP motivasjon for å læra seg språket. Ho ville, og vilje kan gjera mykje rart med ein stakkar.

7983007[/snapback]

I tillegg ble hun antageligvis møtt med velvilje fra de fleste hun møtte, hun ble kanskje med i en norsk vennegjeng, osv. Hun bodde kanskje hos en norsk vertsfamilie, eller i en studentbolig av et eller annet slag, der hun omgikkes norskinger til daglig.

 

Det er utrolig hva sånt gjør med motivasjonen.

 

Alle som skal lære seg norsk er dessverre ikke i en så gunstig situasjon. Hvis omgangskretsen stort sett er begrenset til ikke-norskinger, så er det mye vanskeligere å lære norsk, naturlig nok. Det blir omtrent som med franskundervisningen i England; du blir ikke bedre enn læreren din, og hvis han ikke er god i fransk ... (For balansens skyld, det er like ille med engelsklærerne i Frankrike.)

Lenke til kommentar
Og sist men ikkje minst, kva denne amerikanske kvinna angjekk, ho hadde TOPP motivasjon for å læra seg språket. Ho ville, og vilje kan gjera mykje rart med ein stakkar.

7983007[/snapback]

I tillegg ble hun antageligvis møtt med velvilje fra de fleste hun møtte, hun ble kanskje med i en norsk vennegjeng, osv. Hun bodde kanskje hos en norsk vertsfamilie, eller i en studentbolig av et eller annet slag, der hun omgikkes norskinger til daglig.

 

Det er utrolig hva sånt gjør med motivasjonen.

 

Alle som skal lære seg norsk er dessverre ikke i en så gunstig situasjon. Hvis omgangskretsen stort sett er begrenset til ikke-norskinger, så er det mye vanskeligere å lære norsk, naturlig nok. Det blir omtrent som med franskundervisningen i England; du blir ikke bedre enn læreren din, og hvis han ikke er god i fransk ... (For balansens skyld, det er like ille med engelsklærerne i Frankrike.)

7983472[/snapback]

 

Da er alternativet å betale for et norsk-kurs og det er heller ikke spesielt motiverende, det er ikke engang mulig for veldig mange.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og sist men ikkje minst, kva denne amerikanske kvinna angjekk, ho hadde TOPP motivasjon for å læra seg språket. Ho ville, og vilje kan gjera mykje rart med ein stakkar.

7983007[/snapback]

I tillegg ble hun antageligvis møtt med velvilje fra de fleste hun møtte, hun ble kanskje med i en norsk vennegjeng, osv. Hun bodde kanskje hos en norsk vertsfamilie, eller i en studentbolig av et eller annet slag, der hun omgikkes norskinger til daglig.

 

Det er utrolig hva sånt gjør med motivasjonen.

 

Alle som skal lære seg norsk er dessverre ikke i en så gunstig situasjon. Hvis omgangskretsen stort sett er begrenset til ikke-norskinger, så er det mye vanskeligere å lære norsk, naturlig nok. Det blir omtrent som med franskundervisningen i England; du blir ikke bedre enn læreren din, og hvis han ikke er god i fransk ... (For balansens skyld, det er like ille med engelsklærerne i Frankrike.)

7983472[/snapback]

 

Da er alternativet å betale for et norsk-kurs og det er heller ikke spesielt motiverende, det er ikke engang mulig for veldig mange.

7989803[/snapback]

 

skjønner det at det er mange som må betale får og lære seg et språk i norge men var det ikke noen som sa det var en lov om at du må kunne basisk m.m norsk ? og vis det finnes en sånn lov så tror jeg også vis de legger litt arbeid i det at det skal nok finnes noen der ute som kan støtte / hjelpe som sosialen osv

Lenke til kommentar

Nesten ingen innvandrere kan eller forstår norsk når de kommer til Norge. De må derfor lære seg norsk. Innvandrere skal også ha undervisning i norsk samfunnskunnskap. Temaer i opplæringen er blant annet familieliv, barneoppdragelse, kvinners og barns rettigheter, likestilling og arbeid og arbeidsliv.

 

Voksne innvandrere som får arbeids- eller oppholdstillatelse som gir grunnlag for varig oppholdstillatelse i Norge må delta på 250 timer opplæring i norsk og 50 timer samfunnskunnskap. Timene i samfunnskunnskap vil være på et språk han eller hun forstår. Disse til sammen 300 timene er obligatoriske. Innvandrere som trenger det, kan få inntil 2 700 ekstra timer norskopplæring for å lære seg norsk. Opplæringen er gratis.

 

Innvandrere har kunnet få gratis norskopplæring i mange år, men det som er nytt etter 1. september 2005 er at det i lov er bestemt at innvandrere må delta i norskopplæring. Etter den gamle ordningen var det frivillig.

 

Hvis innvandrere ikke gjennomfører 300 timer norskopplæring, vil de ikke få varig oppholdstillatelse. For å bli norsk statsborger, må innvandreren enten ha gjennomført 300 timer opplæring eller kunne vise at han eller hun kan norsk.

 

Innvandrere som fikk oppholdstillatelse før 1. september 2005, vil kunne få norskopplæring etter den gamle ordningen.

 

Voksenopplæringen i den kommunen du bor, kan gi mer informasjon.

 

Edit: Kilde

 

Sjekk også ut UDI sine hjemmesider.

Endret av Darkrevan
Lenke til kommentar
Nesten ingen innvandrere kan eller forstår norsk når de kommer til Norge. De må derfor lære seg norsk. Innvandrere skal også ha undervisning i norsk samfunnskunnskap. Temaer i opplæringen er blant annet familieliv, barneoppdragelse, kvinners og barns rettigheter, likestilling og arbeid og arbeidsliv.

 

Voksne innvandrere som får arbeids- eller oppholdstillatelse som gir grunnlag for varig oppholdstillatelse i Norge må delta på 250 timer opplæring i norsk og 50 timer samfunnskunnskap. Timene i samfunnskunnskap vil være på et språk han eller hun forstår. Disse til sammen 300 timene er obligatoriske. Innvandrere som trenger det, kan få inntil 2 700 ekstra timer norskopplæring for å lære seg norsk. Opplæringen er gratis.

 

Innvandrere har kunnet få gratis norskopplæring i mange år, men det som er nytt etter 1. september 2005 er at det i lov er bestemt at innvandrere må delta i norskopplæring.  Etter den gamle ordningen var det frivillig.

 

Hvis innvandrere ikke gjennomfører 300 timer norskopplæring, vil de ikke få varig oppholdstillatelse. For å bli norsk statsborger, må innvandreren enten ha gjennomført 300 timer opplæring eller kunne vise at han eller hun kan norsk.

 

Innvandrere som fikk oppholdstillatelse før 1. september 2005, vil kunne få norskopplæring etter den gamle ordningen.

 

Voksenopplæringen i den kommunen du bor, kan gi mer informasjon.

 

Edit: Kilde

 

Sjekk også ut UDI sine hjemmesider.

8059400[/snapback]

 

Problemet er ikke tilbud om å lære Norsk men vilje til å lære Norsk.

 

Når en 2. generasjons nordmann fra Pakistan fortsatt sender ungene på koranskole i Pakistan er det ikke tilbudet om Norskopplæring det er noe galt med.

Når avkommene kommer tilbake til norge etter en tid i pakistan kan de ikke engang prompe på Norsk, langt mindre snakke språket.

Lenke til kommentar
Bare får og si dette først.

Nei jeg er ikke Rasistisk og sorry for mine leifs...

 

Jeg jobber får tiden som Telefon selger og der møter jeg en god del forskjelige folk skal du tro, men de mest plagsomme folkene jeg møter er utlendinger som ikke kan snakke norsk..

 

Hvorfor spør du kanskje? jo fordi folk som bor i norge burde lære seg norsk når de kom til norge.. det jeg hater og høre er jeg ikke forstår eller Jeg snakker ikke norsk.. eller mannen på jobb(alt de har lært vistnok)

 

Nå er det slikt at vis det en gang i fremtiden kom en lov der de som kommer inn i norge må gå på skole i et halvt år / år før de fikk lov og bli ordentlige norkse hadde jeg støttet den 100% 

 

til dere som kanskje føler dere truffet her er et lite hint som kan hjelpe til og lærer fortere, se på norsk tv (ser alt får mange som bare ser på tv fra der de bor) og begynn og snakk mere med norske også...

 

Det er selfølgelig greit når folk er på ferie at de snakker engelsk og sånt men når du har planer og bo i det landet en god del tid så er det på tide og lærer seg språket samme hadde jeg også gjort vis jeg for eks flyttet til kina og bodde der får livet...

 

 

til slutt må jeg bare si sorry for leif og nei jeg er ikke rasistig...

7855131[/snapback]

 

 

 

Jeg er har heldigvis Utenlansk etternavn og har ofte benyttet meg av dette når telefonselgere har ringt :) ..

Etter hvert fant jeg ut at det gikk ann å registrere seg mot telefonsalg i brønnøysundregistret..Det ringer av og til noen telefonselgere alikevel. Det er absolutt greit å ha Utenlansk etternavn når de ringer... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...