Gå til innhold

Avklarer Vistas OEM-regler


Anbefalte innlegg

Viss jeg kjøper en fullversjon av vista... kan jeg da bytte HW oftere?? flytte over på en ny pc osv??

7854098[/snapback]

 

Med en retail-versjon kan du oppdatere til du blir blå - så mye du vil, altså.

7854106[/snapback]

 

 

Er du sikker på dette? Hørte at den hadde begrensninger også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prisene på Vista går ikke ned, i og med at det ikke reell konkurranse. Eneste er om vi faktisk lar være å kjøpe Vista, og heller tar i bruk Linux. Da kan det hende prisene blir påvirket.

Evnt vi kjøper oss Mac'er og blir frelst av pave Jobs I. Tror vel heller ikke at prisene synker noe særlig, men det er hårreisende at MS lanserer 4 forskjellige retail versjoner av samme OS, det virker unødvendig og særlig med så stor prisdiffrensiering. Jeg tviler på at tilleggsfunksjonene i Ultimate er verd 2k ekstra i forhold til Basic, men skal jeg først ha Vista, så blir det nok Ultimate :)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Syns ikke dette var noe spesielt detaljert oppklarende.

 

Hva om hovedkortet du har har gått ut av garantien på 2 år. Skal en autorisert reperatør eller internett butikker likevel bekrefte at hovedkortet er defekt?

 

Såvidt jeg vet så tar lokale butikker betalt fort å yte en slik service så lenge garanti perioden er ute. Internett butikker derimot er overhodet ikke interessert å ta imot slikt uten garanti ordning gjeldende. Hva slags ordninger har Microsoft for dette? Skal brukerne betale butikkene for å verifisere at kortet er defekt?

 

Forøvrig så hadde det vært interessant å vite detaljert hva som skal til for å verifisere overfor Microsoft at ditt hovedkort er defekt.

 

Ifølge reglene så står det "bytter ut defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør". Etterhvert som årene går så forsvinner hovedkort ut av market, mens operativsystemet fremdeles er det samme. Sett at det er omstendigheter tilstede som gjør at man blir tvunget til å velge en annen plattform? Går fra intel til amd f.eks. Sett at butikken du kjøpte kortet fra ikke finnes lenger lenge etter garanti perioden? Hva gjør du da?

 

Eller kanskje holder det med å ringe Microsoft og si: Du hovedkortet mitt funker ikke lenger og garanti perioden gjelder heller ikke .. så jeg må ha et nytt hovedkort. Og Web butikken jeg kjøpte hovedkortet hos tar ikke imot defekte kort som ikke har garanti. Det samme hovedkortet finnes ikke i butikken lenger heller og min faste web butikk fører ikke lenger samme hovedkort type i produktutvalget sitt. Kan jeg en ny lisens? .. Er det så lett? I såfall hva er vitsen med oem ;)

7855456[/snapback]

 

For det første er HK omfattet av 5 års reklamasjonrett. Dvs. at har man ikke svidd kortet ved hjelp av uvettig overklokking og bruk, så er forhandler/importør bundet av forbrukerkjøpsloven når det er private kjøp. Butikken er derfor forpliktet til å ta i mot kortet selv etter 2 år. Og skulle den være konkurs kan kravet rettes mot importør.

 

Ellers er min erfaring at MS er greie å ha med å gjøre, og at tolkningen er mer fleksibel enn vilkårenes bokstav. Blant annet fordi man kan bli tvunget til å bytte plattform pga utviklingen. Også fordi det er bedre å være litt snille med "ærlige" mennesker som tros alt ikke bruker piratkopier. Men en reklamasjonssak er uansett ikke vanskelig å dokumentere.

 

Ellers synes jeg det som sies fra MS er svært oppklarende, og helt i tråd med hvordan jeg tolker OEM-vilkårene. Oppklaringen er også viktig fordi det klart viser hva dine rettigheter er og hvilke risikoer som ligger ved en OEM versjon. For meg er den helt grei på hoved-pc, da denne primært brukes til arbeid, og jeg derfor neppe skifter HK oftere enn hvert 2 - 3 år (minne, GPU, etc kan nok skiftes oftere).

Lenke til kommentar
Viss jeg kjøper en fullversjon av vista... kan jeg da bytte HW oftere?? flytte over på en ny pc osv??

7854098[/snapback]

 

Med en retail-versjon kan du oppdatere til du blir blå - så mye du vil, altså.

7854106[/snapback]

 

 

Er du sikker på dette? Hørte at den hadde begrensninger også.

7856049[/snapback]

 

Nei, Retailversjonen har ingen begrensninger.

Lenke til kommentar
Viss jeg kjøper en fullversjon av vista... kan jeg da bytte HW oftere?? flytte over på en ny pc osv??

7854098[/snapback]

 

Med en retail-versjon kan du oppdatere til du blir blå - så mye du vil, altså.

7854106[/snapback]

 

 

Er du sikker på dette? Hørte at den hadde begrensninger også.

7856049[/snapback]

 

Nei, Retailversjonen har ingen begrensninger.

7856165[/snapback]

 

 

Snakket med MS nå, og de kan bekrefte at du har rett. :)

Endret av EvilDick
Lenke til kommentar
Prisene på Vista går ikke ned, i og med at det ikke reell konkurranse. Eneste er om vi faktisk lar være å kjøpe Vista, og heller tar i bruk Linux. Da kan det hende prisene blir påvirket.

Evnt vi kjøper oss Mac'er og blir frelst av pave Jobs I. Tror vel heller ikke at prisene synker noe særlig, men det er hårreisende at MS lanserer 4 forskjellige retail versjoner av samme OS, det virker unødvendig og særlig med så stor prisdiffrensiering. Jeg tviler på at tilleggsfunksjonene i Ultimate er verd 2k ekstra i forhold til Basic, men skal jeg først ha Vista, så blir det nok Ultimate :)

7856106[/snapback]

Nei, her er et typisk eksempel på differensiert prising. Uten at jeg vet det, kan det godt være at Basic inneholder 80 % av funksjonaliteten til OS-et, men den funksjonaliteten som mangler er slik at den er svært synlig, og får brukere til å gå for et høyere priset produkt.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Google for å finn ut hva en TCM brikke er. (Også kalt Fritz brikke. Utviklet av Trusted Computing Group). Denne identifiserer hvert hovedkort med en hardkodet nøkkel som blandt annet brukes til DRM og bitlocker, m.m.

 

Dette gjør at dersom du bruker bitlocker så blir harddisken din ubrukelig (dvs, du mister alle data på den) dersom hovedkortet ryker og du må bytte det. TCM og DRM kan sørge for at musikk og film som lastes ned kun kan spilles av på den pc'en (det hovedkortet) du har lastet det ned med. Du får for eksempel ikke til å spille av en DRM beskyttet CD eller nedlastet iTunes låt på vista med mindre lydutgangen din støtter DRM kryptering... Dvs, du kan spille den av, men det vil ikke komme noe lyd ut av høytalerne dine... eller ikke noe bilde for filmen du lastet ned (eller kjøpte på HDDVD/bluray) på skjermen som er tilkoblet med DVI uten HDCP kryptering. Restriksjonsmulighetene er mange... Spillet du kjøpte i butikken virker kun på den første pc'n du installerer det på og slutter å virke dersom du prøver å installere det på en annen PC... Slike ting blir virkeligheten med vista.

7853879[/snapback]

 

For det første er du langt off-topic. Hva har dette med Vistas OEM regler å gjøre? For det andre gjør du en stor feil i å knytte TPM (Trusted Platform Module) mot Microsoft og Vista Spesifikt.

 

Her er en liste over alle medlemene som inngår i Trusted Computing Group: Link

 

Et lite utvalg:

 

AMD

Hewlett-Packard

IBM

Infineon

Intel Corporation

Lenovo Holdings Limited

Microsoft

Sun Microsystems, Inc.

 

I følge HavarN og et utvalg Linux Disipler med Richard Stallman i spissen, er alle disse selskapene 'slemme' og bare ute etter å begrense din frihet.

 

Det er riktig at BitLocker som følger med de dyreste utgavene av Windows Vista bruker TPM chipen. Hvis du ikke er trygg på mulige konsekvenser av å kryptere diskene dine, bør du heller la være. Denne funksjonen er heller ikke beregnet på den vanlige forbruker.

 

Jeg vil tillegge at TPM chipen og interaksjon med trusted hardware også brukes i det allmektige Linux, bl.a i 'The Enforcer'. Dette er en sikkerhets modul som er designet for å forbedre integriteten til datamaskiner som kjører Linux, ved å forhindre endringer i filsystemet.

7854219[/snapback]

Hvor har du det fra at jeg har sagt dette? Du må ikke legge ord i munnen på meg nå... Dette er dine ord, og det får du stå for selv. Men du har rett i at som en følge av den mye omstridte avtalen mellom novell og microsoft så skal novell utvikle en bitlocker-aktig krypteringsteknologi for linux som også bruker TPM brikken ja.

 

Det var heller ikke off-topic, siden noen spurte om hvordan det er mulig for microsoft å oppdage at du bytter hovedkort om du skifter til samme merke, type og revisjon. Svaret er TPM.

 

Men jeg legger ikke skjul på at jeg misliker DRM og måten det blir gjennomført på. Det er en grunn til at det har fått pseudonymet Digital Restirictions Management.

 

Du trenger heller ikke å fortelle meg at jeg burde holde meg unna bitlocker. Jeg har såpass vett. Jeg var betatester for vista også, men jeg kommer ikke til å kjøpe det. Det var rett og slett et veldig skuffende operativsystem som ikke tilførte meg noe ekstra nytte overhodet iforhold til XP. - Heller motsatt, det var mye som fungerte i XP som ikke fungerte i Vista.

 

Uansett, når det gjelder aktivering, reaktivering og gjenkjøp av lisens så må vi vel bare vente å se hvordan det utspiller seg for de som ikke har vett nok til å holde seg unna...

7855723[/snapback]

 

 

Eeeh... Hoeres ut som du ikke helt har fattet hva Bitlocker egentlig brukes til. Hva er du saa redd for egentlig?

 

Bitlocker er en krypteringsteknologi utviklet for bedrifter og personer med sensitiv informasjon paa PC'n. Det her ingenting med DRM og gjoere.

 

Tenk deg at du har en bedrift med ansatte som har baerbare PCer fulle av sensitiv informasjon (personnummer, medisin journaler, etc). Det siste du trenger er en PC som blir stjaalet og all informasjon er vid aapen til aa leses. Med Bitlocker er all informasjon stengt for lesing med mindre du har passordet, selv om du flytter harddisken over til en annen PC og installerer den som en ekstra disk. Dette er for aa beskytte sensitiv data.

 

Ja, dersom du bruker Bitlocker paa din Vista installasjon og glemmer passordet saa har du mistet all informasjon du hadde paa PC'n. Dette er hele poenget med Bitlocker. Paa den annen side saa dersom du er saa jalla i hodet aa installere og bruke Bitlocker uten aa tenke deg om saapass, saa kanskje du fortjener og miste alt du har.

 

At du ikke liker Vista og ikke vil bruke det er helt greit, men tenk deg om to ganger og gjoer litt research foer du slakter ting som ikke er ment for den hverdagslige mannen i gata. Du sier du har nok vett til og holde deg unna Bitlocker, men hoeres mer ut som du burde holde deg unna Bitlocker fordi du _ikke_ har nok vett.

 

Selv venter jeg paa min OEM versjon av Vista, og har tenkt aa bruke Bitlocker dersom min TPM 1.1 brikke stoetter det. Dog jeg er ogsaa smart nok til aa brenne backup av filer jeg vil beholde til CD uten kryptering, i tillfelle det vaerste skulle skje (i hvilket tilfelle det er sannsynligvis tapt Bitlocker eller ikke).

Lenke til kommentar

Er enig med en del folk tidligere i tråden... de som sier man må se ting i perspektiv. Personlig synes jeg at å kjøpe en retail versjon som man kan ha (i teorien) i uendelig mange år/ til neste OS kommer ut er vel en ikke-sak, og det er nok det beste valget for meg ialtfall. OS'et er vel *det* viktigste som man har på dataen, ikke skjermkort, osv. som enkelte betaler en hel haug for å skifte ut *hvert eneste år*. :roll:

 

Utenom det, så virker det jo som om enkelte her har ikke jobbet en dag i livet sitt jo. :whistle: Heh, se på Vista som en investering, heller enn en forbruksvare... ;)

Lenke til kommentar

er det bare jeg som syns at 25 poengs regelen hortes bra ut for OEM,

men ble heilt odelagt med denne begrensningen Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows-lisens kreves. ?

 

for jeg bytter MoBo ca 3-4 ganger i aaret og det betyr for meg 4 OEM lisenser,

Nei blir nok Retail paa meg i mars-april et sted

Lenke til kommentar

Hvor står det med HK i lisensvilkårene?

Hvor står det på microsoft sine sider?

 

Hvorfor skal vi stole på at det er korrekt det som blir gjengitt i en blogg, denne gangen, av en som til stadighet kommer med nye og forskjellige utsagn som han sier han "håper er med på å oppklare en del forvirring"?

 

:huh:

Lenke til kommentar
Er enig med en del folk tidligere i tråden... de som sier man må se ting i perspektiv. Personlig synes jeg at å kjøpe en retail versjon som man kan ha (i teorien) i uendelig mange år/ til neste OS kommer ut er vel en ikke-sak, og det er nok det beste valget for meg ialtfall. OS'et er vel *det* viktigste som man har på dataen, ikke skjermkort, osv. som enkelte betaler en hel haug for å skifte ut *hvert eneste år*.  :roll:

 

Utenom det, så virker det jo som om enkelte her har ikke jobbet en dag i livet sitt jo.  :whistle: Heh, se på Vista som en investering, heller enn en forbruksvare...  ;)

7856610[/snapback]

 

Akkurat! Som jeg poengterte tidligere;

X = 1 stk. spill = kr 600,-

Y = 1 stk. Vista Retail (Home Premium) = kr 2.795,-

Z = Timer i ett år; 17520

 

Beregnet tidsbruk på; X = 24-48h -- Y = 365-1825d (1-5 år)

 

W = Z*5 = 87600h

Z/W=0,031906392694063926940639269406393

 

X = X/48, 12,5~,- per time

Y = Y/W, 0,0319~,- per time (ca)

 

Man ser jo lang vei hvor "dyrt" Vista egentlig er.

Endret av loathsome
Lenke til kommentar
er det bare jeg som syns at 25 poengs regelen hortes bra ut for OEM,

men ble heilt odelagt med denne begrensningen Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows-lisens kreves. ?

 

for jeg bytter MoBo ca 3-4 ganger i aaret og det betyr for meg 4 OEM lisenser,

Nei blir nok Retail paa meg i mars-april et sted

7857145[/snapback]

 

Syns den begrensingen er helt grei jeg da men...

 

Definisjonen paa Windows OEM er vel noe saant som at "den er billigere fordi den tilhoerer en ny bygget PC, og er bundet til denne PC'n". Naar grunnen til at Windows er under halvparten av vanlig pris fordi den er bundet til en PC, saa syns jeg det er greit at de faktisk sier at den kan bare brukes paa den PC'n, og ikke paa andre.

 

Hvor en ny PC begynner og en gammel slutter er et definisjonsspoersmaal. Microsoft har valgt aa definere en PC ut fra hovedkort, og det syns jeg er en grei avgjoerelse med tanke paa at de har sagt du kan skifte alt annet i PC'n saa mange ganger du vil og det er fremdeles den samme PCn (dog du maa kanskje ringe og faa den reaktivert).

 

Tror det er mange som glemmer at dette er en rabatt versjon, og ikke fullverdig pakke. Det er en grunn til at den er saa "billig".

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er enig med en del folk tidligere i tråden... de som sier man må se ting i perspektiv. Personlig synes jeg at å kjøpe en retail versjon som man kan ha (i teorien) i uendelig mange år/ til neste OS kommer ut er vel en ikke-sak, [og det er nok det beste valget for meg ialtfall. OS'et er vel *det* viktigste som man har på dataen, ikke skjermkort, osv. som enkelte betaler en hel haug for å skifte ut *hvert eneste år*.  :roll:

 

Utenom det, så virker det jo som om enkelte her har ikke jobbet en dag i livet sitt jo.  :whistle: Heh, se på Vista som en investering, heller enn en forbruksvare...  ;)

7856610[/snapback]

 

Akkurat! Som jeg poengterte tidligere;

X = 1 stk. spill = kr 600,-

Y = 1 stk. Vista Retail (Home Premium) = kr 2.795,-

Z = Timer i ett år; 17520

 

Beregnet tidsbruk på; X = 24-48h -- Y = 365-1825d (1-5 år)

 

W = Z*5 = 87600h

Z/W=0,031906392694063926940639269406393

 

X = X/48, 12,5~,- per time

Y = Y/W, 0,0319~,- per time (ca)

 

Man ser jo lang vei hvor "dyrt" Vista egentlig er.

7857306[/snapback]

 

Denne beregningen er bare tull. Hva er alternativkostnaden, hvordan kan opplevelse-/nyttefaktor verdivurderes (spill har sannsynligvis en ekstremt høyere opplevelseverdi).

 

Eller for å sammenligne med noe helt annet. Jeg har full Adobe CS på min PC, noe som har en brukspris pr time himmelhøyt over OS-et. Men det gir meg en merverdi som Vista aldri kan gi (derfor oppgraderer jeg heller ikke ennå).

 

Eller for å gjøre en annen sammenligning. Brukes PC-en til kontorprogrammer, surfing, webdesign og programmering er kostnaden med kombinasjonen Vista, Office 2007 ++ fort vekk kr 20 000,-. Alternativkostnaden med Linux (f.eks Open Suse) er O (Null) kr.

Lenke til kommentar

Muligens noen postet denne linken før, i så fall her er den igjen (oops)

 

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2006/1...aktivering.aspx

 

Føler bare mer og mer avsky for vista .. Syns det er rart forbrukerådet ikke reagerer på disse brukerfiendtlige lisensavtalene. For min del hadde jeg glatt gått over 25 poeng det første året. Mao med hensyn til mitt behov så må jeg, hvis jeg absolutt skal ha vista, gå for den dyreste versjonen til underkant av 5000. Dra på lopphavet sier jeg! Aldri i livet.

Lenke til kommentar
Muligens noen postet denne linken før, i så fall her er den igjen (oops)

 

http://blogs.msdn.com/runez/archive/2006/1...aktivering.aspx

 

Føler bare mer og mer avsky for vista .. Syns det er rart forbrukerådet ikke reagerer på disse brukerfiendtlige lisensavtalene. For min del hadde jeg glatt gått over 25 poeng det første året. Mao med hensyn til mitt behov så må jeg, hvis jeg absolutt skal ha vista, gå for den dyreste versjonen til underkant av 5000. Dra på lopphavet sier jeg! Aldri i livet.

7858572[/snapback]

Hva er det som er brukerfiendtlig med lisensavtalene? I den versjonen de foreligger i nå, synes jeg egentlig ikke de er så ille. Jeg har litt av hvert jeg har lyst til å si om prisene på retail-lisensene, men selve avtalene er vel greie nok... eller?

Lenke til kommentar
Akkurat! Som jeg poengterte tidligere;

X = 1 stk. spill = kr 600,-

Y = 1 stk. Vista Retail (Home Premium) = kr 2.795,-

Z = Timer i ett år; 17520

 

Beregnet tidsbruk på; X = 24-48h -- Y = 365-1825d (1-5 år)

 

W = Z*5 = 87600h

Z/W=0,031906392694063926940639269406393

 

X = X/48, 12,5~,- per time

Y = Y/W, 0,0319~,- per time (ca)

 

Man ser jo lang vei hvor "dyrt" Vista egentlig er.

7857306[/snapback]

En ganske meningsløs beregning. Ifølge slike beregninger av nytteeffekt burde f.eks. lyspærer eller varmeovner være svindyre fordi man trenger dem hele tiden, mens TVer, stereoanlegg og andre artige greier burde være billigere fordi man bare bruker dem et par timer om dagen?

 

Og hvis du kjøper spill som bare varer et par timer, så syns jeg synd på deg som sløser på sånt tull. Selv kjøper jeg bare et knippe kvalitetsspill i året, og de varer LENGE! Jeg kjøpte f.eks. UT da det kom i 1999 og har sikkert spilt det i mange hundre timer, kanskje tusen? Jeg spiller det fortsatt i ny og ne sammen med kompiser. UT har definitivs gitt meg langt mer glede enn WinXP, som er mer en frustrasjon enn glede :D

 

Du må sammenlikne prisen opp mot andre relevante produkter. Windows er eksepsjonelt dyrt til å være et desktop-OS. MS-DOS kostet vel rundt 500,- i sin tid om jeg husker rett. I dag får du veldig mange OS helt gratis og uten noen begrensninger, som f.eks. GNU/Linux, *BSD, Solaris og GNU/OpenSolaris. MacOS er også en del billigere enn Windows. MS Windows er definitivt ikke noe mer avansert enn noen av disse, men har kun den fordelen at software-støtten er bedre. Dette skyldes tilfeldigheter og MS sitt monopol, og jeg er derfor ikke villig til å betale noe mer for Windows av den grunn, da det ikke er MS som lager denne softwaren jeg snakker om. Mao. er det ikke MS sin ære at det lages mange spill til Windows, men det skyldes aggresive monopolstrategier og bundling gjennom en årrekke.

 

Eneste grunnen til at MS kan selge Windows såpass overpriset er at de har et tilnærmet monopol :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hva er det som er brukerfiendtlig med lisensavtalene? I den versjonen de foreligger i nå, synes jeg egentlig ikke de er så ille. Jeg har litt av hvert jeg har lyst til å si om prisene på retail-lisensene, men selve avtalene er vel greie nok... eller?

7858913[/snapback]

Selvfølgelig er det ikke greit! Du ville aldri i livet funnet deg i liknende urimelige avtaler i andre bransjer, men kanskje du har blitt indoktrinert til å akseptere det akkurat for software?

 

Hadde du godtatt å kjøpe en bil, men ikke få lov til å låne den bort til noen, og som krever reaktivering den dagen du skal flytte? Evt. betale 2-3 ganger mer for en bil uten slike restriksjoner?

 

Jo tidligere verden åpner øynene for FRI PROGRAMVARE, jo bedre :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...