Gå til innhold

Lønnsnivå på driftsmedarbeider?


Anbefalte innlegg

Vi driver for øyeblikket å forsøker og rekruttere en ekstra person på IT her hos oss. Til nå er vi 1 person som drifter 85 brukere, 40 servere og ca 130 forskjellige pc/printer/router switch, så behovet for avlastning er stort.

 

Vi ser etter noen som har god greie på sql, exchange, linux, vmware, san, lan/wan Cisco og med god forståelse for det meste annet. Til nå har jeg vært svært overrasket over hva rekrutterings firmaene har klare og sende over CV'er på. De fleste har 0-2 års erfaring og en utdannelse fra IT akademiet. Samt diverse 1 linje support her og der. Blir også forespeilet en kostnad på 320-370.000 for de kandidatene..

 

Noen som har noen formening om hva man må betale for noen som er godt oppegående og innehar god kontroll på det de driver med?

 

Ser at det virker som om det er mye dyktige IT personer på dette forumet og hadde vært litt greit å vite hva dere eventuellt vet/tror om saken..

 

Vi har ikke vært ute for å ansette noen her på IT her på snart 7år, så vi vet lite om hva man må betale for dyktige folk.

Endret av joachimsandvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deg har så langt ikke vært på leder/ansetternivå men jeg svarer deg så best jeg kan ut ifra de forutsettninger jeg har for å gjøre det.

 

Aller først vi jeg anbefale deg å se på tråden Hvor mye tjener du som IT-konsulent?. Jgeg tror den gir en ganske god pekepinn på hva den gjennomsnittelige brukeren av hardware.no tjener. (iallefall av de brukerne som jobber innen IT per idag).

 

Jeg jobber selv som vikar i statsforvaltningen og kjenner endel mennesker som jobber med IT både der og innen privat sektor. Dette er både vikarer og faste ansatte.

 

For folk med den kompetansen og erfaringen du nevner tror jeg ikke lønsnivået vil ligge på mer enn mellom 280.000 og 320.000.

 

Nå vet jeg ikke om det lønnsnivået du snakker om er gjennom vkarbyrået eller fast ansatt gjennom ditt firma. Vikarbyråene skal jo ha noe å leve av de også så det at du må betale opptill 370.000 overasker meg ikke. husk at den som ansettes gjennom virkarbyrået ikke får mer enn 270'-300' av det du betaler til vikarbyrået.

 

edit:

350-400.000 er ikke overdådig, men det kommer veldig an på kvalifikasjoner.

 

Jeg har ikke veldig kjennskap til IT-akademiet, men kan ikke tenke meg at det som læres der er nok for å dekke temaene du nevner.

 

Du bør ha mer enn 1 års utdannelse for å få noe dybdeforståelse av drifterfaget så det avhenger litt av hvor langt vedkommende har gått der.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Personen du ser etter er vanskelig å finne idag, og er typen som ikke leser så veldig mange jobbannonser.

 

Jeg tror faktisk en nyutdannet (bachelor-nivå) med gode referanser er det som ville passet dere godt og som dere har best sjans å få tak i. Gode kandidater som er nyutdannede vil sitte på referanser enten fra betalte oppdrag, ubetalte eller forelesere.

 

Gode tider gjør at kompetente folk i stor grad har jobber og at det som gjenstår er de med en eller annen akademi-grad, som nevnt over. Styr unna :)

 

La eksisterende IT-mann ta med aktuelle kandidater på en omvisning og la dem diskutere fag. Mangel på kompetanse eller talent avsløres ofte raskt (for talent er nok minst like viktig som formell kompetanse).

 

Lønnsnivå for en slik person vil være et sted mellom 300- og 360 000, vil jeg anta. Men det er viktig at lønnen ligger på det nivået kandidaten ser for seg, ellers blir det neppe et langvarig arbeidsforhold.

Lenke til kommentar

Kansje det er rekrutteringsfirmaet som ikke finner gode nok folk?

Dere kan jo prøve f.eks i stillingsannonser -forumet vårt, samt jobb seksjonen på Hardware, kansje dere finner noen gode folk der. :)

 

IT-Akademiet er vel forøvrig ikke en formell utdannelse (gir en grad). Burde jo tross alt ikke være vanskelig å finne en person som har utdanning og kompetanse innenfor det dere søke, spørsmålet er bare om dere rett og slett har lett nok.

Lenke til kommentar
Kansje det er rekrutteringsfirmaet som ikke finner gode nok folk?

 

Som nevnt over tror jeg problemet skyldes de gode tidene i markedet. Alle de gode konsulentene er tatt og nå støvsuges markedet for folk lengere ned på listen (dette er folk som er nyutdannede og/eller mangler formell erfaring).

 

Selv om jeg har hatt 4 års it-utdannelse har jeg slitt endel med å komme meg inn og jeg tror dette skyldes mangel på formell erfaring fra yrket. Nå har jeg endelig kommet meg inn og er glad for det.

Lenke til kommentar
Personen du ser etter er vanskelig å finne idag, og er typen som ikke leser så veldig mange jobbannonser.

 

 

Tror du er inne på noe her. Har nå hatt inne 3 kandidater og jeg vil vel si at ingen av de er spesiellt aktuelle kandidater. Alle kandidatene var også svært gode i følge rekrutterings selskapet.

 

Spørs om vi må begynne å headhunte folk fra våre konkurrenter isteden. :)

Lenke til kommentar
Kansje det er rekrutteringsfirmaet som ikke finner gode nok folk?

 

Som nevnt over tror jeg problemet skyldes de gode tidene i markedet. Alle de gode konsulentene er tatt og nå støvsuges markedet for folk lengere ned på listen (dette er folk som er nyutdannede og/eller mangler formell erfaring).

 

Selv om jeg har hatt 4 års it-utdannelse har jeg slitt endel med å komme meg inn og jeg tror dette skyldes mangel på formell erfaring fra yrket. Nå har jeg endelig kommet meg inn og er glad for det.

7854795[/snapback]

Akkurat den problemstillingen jeg selv siktet til i min post over. De beste? konsulentene bli støvsuget fra markedet fortere enn svint, og vi er like langt. Like stor mangel på IT-kompetanse som det var et øyeblikket tidligere.

 

Men derimot hadde bedrifter "sikret" seg sine interesser fra starten av kunne dette kanskje løst seg over tid? Dette må selvsagt ses på som en innvestering fra bedriftens side. Jeg for min del tar nå en bachelor med fordypning i nettverk, selvom markedet skriker etter slik kompetanse er jeg ikke mer sikker enn andre er på min jobbsituasjon om noen år i fremtiden. Men derimot hadde jeg blitt tilbudt 1-2 års jobbing rett fra utdannelsen (og selvsagt kommet til enighet om lønn etc.) ville jeg sansynligvis tatt i mot dette tilbudet. Bedriften på sin side får sitt behov dekket over en periode på minst et par år (og hvem sier de bare skal gå etter en...), og jeg som student ville da fått meg 2 års praksis, hvilket igjen resulterer i en mer attraktiv CV. (forhåpentligvis)

 

En annen ting jeg merker meg, er at det hjelper med å ha "bena innenfor", altså å danne seg et nettverk, markedsføre seg selv. Noen må sikkert streve mer for dette enn andre, eks. ved å markedsføre seg selv og vise at akkurat du duger til noe. Ikke et vondt ord om de som er så heldig og er i den situasjonen, men jeg merker selv på skolen jeg går på at endel starter "hos sin far/onkel" i praksis der. Som sagt er det ikke alle som har denne muligheten og må jobbe hardere? -for å markedsføre seg selv. Satt veldig på spissen selvsagt.

 

:)

 

Må beklage delvis, avsporing fra min side.

Endret av alaruz
Lenke til kommentar

Headhunting rett fra skole har jeg også troen på. Det finnes unge ildsjeler med talent som lett behersker de områdene du trenger kompetanse på, det er ikke nødvendig med sertifiserte folk med lang erfaring.

 

De fleste forelesere har nok en nese for å finne disse talentene og vil bare anbefale folk de har genuin tro på. De bruker også være villige til å formidle folk.

 

I en situasjon der dagens mann har full kontroll, men trenger flere ressurser er en nyutdannet et veldig bra valg. Trenger du spisskompetanse finner du ikke det for en rimelig penge og ei heller blir dem værende i et så lite miljø.

 

På en annen side kjenner jeg ikke bedriften og behovene så jeg kan være på bærtur :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et tips vi bruker hos oss på helt ferske folk er å spørre litt om de bruker PC'er hjemme. De som har nettverk hjemme med filservere og firewaller og masse rart oppsett har som regel en god forståelse for det som går utenfor kurspermene til microsoft hvis det er en ms konsulent man er ute etter.

 

Spør om de vet hva HKEY-LOCAL-MACHINE er for noe osv. Dumt å ansette folk som aldri har vært inne i et commandoprompt vindu på en PC eller server.

Lenke til kommentar

Kompetanse koster. Sånn er det, og sånn skal det være.

 

En slik person som du er ute etter har nok sansyneligvis jobb fra før, og blir han tilfeldigvis arbeidsledig har han null problem med å skaffe seg ny jobb på dagen innenfor de nettverkene han allerede har.

 

En reddning kan være å finne en meget godt nyutdannet kandidat, og heller koste på han en del "spesialkursing" slik at dere kan forme arbeidstakeren etter eget ønske?

Lenke til kommentar

Hvis de skal bevise at de kan sql, exchange, linux, vmware, san, lan/wan Cisco må noen ha investert ~millionen og flere år på denne personen i kurs/sertifiseringer. Ingen er intressert i å miste en slik investering med det første og det blir defor vansklig å få tak i denne personen.

 

De som har denne kunnskapen udokumentert finner du ikke uten og ta inn _mange_ søkere og ha tekniske tester for dem.

 

Å stjele fra konkurrenter fungerer, men da må du vandligvis tilby gode betingelser så det blir skjeldent billig det heller.

 

Det billigste er ofte og ta inn en ivrig nyutdanna og kurse han opp på interne systemer, siden du skal ha en drifter og ikke en programerer kan det kansje også være aktuellt med en lærling ikt-driftsoperatør. Da får du 2 år "gratis" jobbing/kursing som du kan bruke til å se om denne personen er kvalifisert.

 

Bruker du mye konsulenter? Kansje det du trenger er en avtale med et firma som kan sende ut konsulenter innenfor det området som trenges hver gang du skal gjøre noe, eller ved akutte feil(responsavtale). Hvis du får en konsulent som du ser er den ideelle kandidaten er det jo bare å gi han er tilbud som ikke kan sies nei til ;)

Lenke til kommentar
Hvis de skal bevise at de kan sql, exchange, linux, vmware, san, lan/wan Cisco må noen ha investert  ~millionen og flere år på denne personen i kurs/sertifiseringer. Ingen er intressert i å miste en slik investering med det første og det blir defor vansklig å få tak i denne personen.

 

De som har denne kunnskapen udokumentert finner du ikke uten og ta inn _mange_ søkere og ha tekniske tester for dem.

 

Å stjele fra konkurrenter fungerer, men da må du vandligvis tilby gode betingelser så det blir skjeldent billig det heller.

 

Det billigste er ofte og ta inn en ivrig nyutdanna og kurse han opp på interne systemer, siden du skal ha en drifter og ikke en programerer kan det kansje også være aktuellt med en lærling ikt-driftsoperatør. Da får du 2 år "gratis" jobbing/kursing som du kan bruke til å se om denne personen er kvalifisert.

 

Bruker du mye konsulenter? Kansje det du trenger er en avtale med et firma som kan sende ut konsulenter innenfor det området som trenges hver gang du skal gjøre noe, eller ved akutte feil(responsavtale). Hvis du får en konsulent som du ser er den ideelle kandidaten er det jo bare å gi han er tilbud som ikke kan sies nei til ;)

8151435[/snapback]

 

Vi endte til slutt opp med å hente en fra en konkurrent. Billig ble det ikke, men med en IT avdeling på 2 personer i den bransjen vi er i, er ikke lønnskostnadene til IT som "velter skuta".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...