Gå til innhold

Glemme Vista pga DRM ?


Anbefalte innlegg

Trenger input fra noen som bruker vista i dag.

 

Vurder å anskaffe vista, men har hørt mye negativt rundt DRM problematikk.

Er det slik at Vista nekter deg å ta en kopi av din nyinnkjøpte DVD film feks?

 

Hvor paranoid er altså Vista sin DRM håndtering.

 

 

Vil gjerne ha svar fra brukere som kjenner til problemstillingen.

 

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet finnes det ingen DRM i Vista som kan hindre deg i å gjøre noe som helst du kan gjøre i XP. Ta f.eks. å kopiere en DVD-film. Vista har selvsagt ingen programvare innebygd som kan gjøre dette, men jeg kan ikke se for meg at Vista kan hindre et tredjepartsprogram i å gjøre dette akkurat som i Windows XP.

 

Noe av det samme gjelder for HD-DVD rips eller Blu-ray rips. I Windows Vista har man muligheten for å se på en original HD-film med all DRM intakt, mens man ikke har denne muligheten på f.eks. GNU/Linux eller i Mac OSX (så vidt jeg vet?). Men det er ingenting som hidrer deg i å se på en rippet HD-DVD med ingen DRM. En slik film vil du kunne se både på Vista, GNU/Linux og Mac OSX.

 

Som sagt så vidt jeg vet og har opplevd så langt i Vista så finnes det ingen begrensninger på hvordan man kan bruke PC-en sin ut over det som finnes i f.eks. XP. Man har _mulighet_ for å se på DRM-infiserte filmer, eller spille av DRM-infisert musikk, men det er ingen som tvinger deg til å bruke DRM på Vista noe mer enn å bruke DRM på GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Noe av det samme gjelder for HD-DVD rips eller Blu-ray rips. I Windows Vista har man muligheten for å se på en original HD-film med all DRM intakt, mens man ikke har denne muligheten på f.eks. GNU/Linux eller i Mac OSX (så vidt jeg vet?). Men det er ingenting som hidrer deg i å se på en rippet HD-DVD med ingen DRM. En slik film vil du kunne se både på Vista, GNU/Linux og Mac OSX.

7848831[/snapback]

 

Kommer nok i Linux etterhvert det og skal du se. :)

Lenke til kommentar

miceagol: Ja vi får tro og håpe det, men det vil jo i såfall være basert på å bryte seg gjennom DRM i "real-time" kan man si. Regner med akkurat det samme vil bli mulig i Windows Vista (forskjellen fra å følge spillereglene til DRM-en vil jo være å f.eks. ikke trenge HDCP osv). Poenget mitt er at jeg personlig ikke er forbannet for at MS inkluderer støtte for slik DRM så lenge de ikke tvinger det på meg. Det er filmindustrien og musikkindustrien som mister meg som kunde pga. slik slitsom DRM, ikke MS.

Lenke til kommentar
miceagol: Ja vi får tro og håpe det, men det vil jo i såfall være basert på å bryte seg gjennom DRM i "real-time" kan man si. Regner med akkurat det samme vil bli mulig i Windows Vista (forskjellen fra å følge spillereglene til DRM-en vil jo være å f.eks. ikke trenge HDCP osv). Poenget mitt er at jeg personlig ikke er forbannet for at MS inkluderer støtte for slik DRM så lenge de ikke tvinger det på meg. Det er filmindustrien og musikkindustrien som mister meg som kunde pga. slik slitsom DRM, ikke MS.

7850015[/snapback]

 

Helt korrekt, dette er nok mest av alt MPAA og IFPI sitt verk. :mad: Linux holdes som alltid utenfor, og da er brukerne der som vanlig avhengig av at krypteringen av HD-DVD/Blu-ray brytes.

Lenke til kommentar

Da var Windows Ultimate installert sammen med 2GB ekstra minne. Så langt er alt vel.

 

Noen som har noe estimat på når nvidia får ut fingeren med drivere til litt eldre nvidia kort? Forceware 100.54 har ikke drivere som støtter kortet mitt og den innebygde i vista er jo ikke akkurat noen racer....

Lenke til kommentar
Da var Windows Ultimate installert sammen med 2GB ekstra minne. Så langt er alt vel.

 

Noen som har noe estimat på når nvidia får ut fingeren med drivere til litt eldre nvidia kort? Forceware 100.54 har ikke drivere som støtter kortet mitt og den innebygde i vista er jo ikke akkurat noen racer....

7861637[/snapback]

 

Test ut 100.59-versjonen, da ;) Har ingen problemer med den over hodet, får faktisk bedre 3DMarks enn med XP. edit; Link i signatur.

Endret av loathsome
Lenke til kommentar
Ripper man sin egne cdplater med Vista, og legger dem over på en mp3 spiller - så vil man ikke kunne spille dem av.

7861753[/snapback]

Det avhenger jo helt av hvilket program man bruker til å rippe og overføre. Scenarioet du beskriver kan gjøres i Vista uten at man får noen som helst DRM på filene. I WMP11 er ikke "copy protect music" i rippeinstillingene på som default en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...