Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Torrent program og porter

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp forsøkt å bruke uTorrent. Det funker men er utrolig treg nedlasting på det. Opplastingen virket å være topp. Er 99,9% sikker på at dette har med lukkede porter å gjøre, dette fra gammel erfaring med andre filesharing program fra tidligere.

Husker da jeg brukte MYYYE tid på å åpne de rette portene og husker ikke hvordan jeg gjorde dette.

Sitter med bredbånd fra NGT. Bredbåndsruteren er koblet sammen med en trådløs D-Link 624 router.

Hvor skal jeg åpne porter og noen som har forslag/guide til hvordan jeg skal gjøre dette? Har forstått at det er litt problematisk med torrents og D-link men det skal vel gå an?

Er det i den trådløse routeren jeg skal åpne porter eller er det i bredbåndsrouteren, eller begge?

Håper på noen gode svar eller tips her, evt andre torrents program som er lettere å sette opp da jeg for tiden rett og slett ikke har tid til å saumfare internett. Nettopp fått unge nummer 2 og tiden strekker bare ikke til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme Router som deg, og bruker også µtorrent.

Aktiver UPnP (Universal Plug and Play) i µtorrent og på D-Linken. Så skal µtorrent åpne porter selv. Se i "Logger" på µtorrent for informasjon om portåpningen. Når µtorrent åpner til meg står det følgende:

[14:47:08]  UPnP: Discovered new device: http://192.168.0.1:5678/WANIPConnection

[14:47:14]  UPnP: Mapped port 46249 -> 192.168.0.100:46249

For å aktivere UPnP på routern, gå på adressen http://192.168.1/, skriv inn Admin som brukernavn og passordet ditt, om du ikke har satt noe passord er det tomt. Så går du til Tools -> Misc. -> UPNP Settings -> Enable -> Apply.

µtorrent:

Innstilliger -> Tilkoblinger -> Aktiver %UPnP port mapping -> OK

Da skal den åpne porter.

Bruker du også et modem som er et router modem må du sette det i bridge. Da går internetten rett igjennom og til routern. Da må du konfigurer PPPoE (?usikker på NGT?) slik at routern kobler opp til nett istede for modemet.

Lenke til kommentar
Hmmz.. Ser at innstillingene mine allerede er satt slik.. Aaargh - kordan logge seg på bredbåndsruter mon tro?

7856381[/snapback]

Hadde netopia 4542 adsl-modem fra ngt tidligere. Da trengte jeg bare å gå inn i telnet og skrive standard brukernavn og passord.

brukernavn:admin

passord:noway

Denne siden http://home.broadpark.no/~aroed/netopia/

forklarer det greit. Men det er jo langt fra sikkert at du har det samme modemet.

Har forstått at det er litt problematisk med torrents og D-link men det skal vel gå an?

7847785[/snapback]

Kan nevne at jeg har har DI-524 og har tidligere hatt DI-624+ trådløs ruter. Azureus har fungert helt utmerket med begge. Endret av ostebonden
Lenke til kommentar

En viktig ting å nevne er at om du bruker 100% av din opplastningshastighet vil nedlastningshastigheten synke dramatisk fordi sending av data krever at du mottar litt data og vice versa. Om du f.eks har en 4000/400 ADSL-linje kan du sette en grense på maks opplastningshastighet på 20 kBps og se om nedlastningshastigheten din stiger.

Lenke til kommentar

Hvis man skal åpne porter er det ikke særlig lurt å ha to routere etter hverandre. Det enkleste er sikkert å sette D-link routeren som switch + a/p og la NGTs router foreta routingen.

Billige D-linkroutere er heller ikke verdens beste routere til bittorrent for å si det forsiktig ;)

Måten du gjør dette på er som følger: Logg inn på 624 og slå av DHCP-LAN.

Koble deretter kabelen fra NGT routeren inn på en av lanportene på 624.

Du vil nå få ny ipadresse fra NGT-router og slipper brannmur i D-link.

Forward port for utorrent i NGTs router til din lokale IP.

Du behøver ikke lure på om porten er forwardet da utorrent har en egen testfunksjon for dette. (options, speedguide).

Som nevnt i posten over så lønner det seg å begrense upload. I tillegg bør en også begrense antall forbindelser (connections, globally). Denne kan du f.eks sette til 50. Dette kan forhindre et routeren blir treg eller krasjer.

Lenke til kommentar
En viktig ting å nevne er at om du bruker 100% av din opplastningshastighet vil nedlastningshastigheten synke dramatisk fordi sending av data krever at du mottar litt data og vice versa. Om du f.eks har en 4000/400 ADSL-linje kan du sette en grense på maks opplastningshastighet på 20 kBps og se om nedlastningshastigheten din stiger.

7860567[/snapback]

Dette er helt riktig, det kan vere en grei regel å sette upload til 50% av max.

så vis du har en 4000/400 så har du en max upload på ca. 50Kb/s og setter da upload til 25kb/s.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heldige dykk som i det heile tatt får access på bredbåndsrouteren dykkar. Eg slit med å ikkje få kontakt med han i det heile. Han gir ut ipadresser/internett, men eg kan verken telnette han eller noko. Eg veit han står som 10.0.0.1. Selskapet eg får bredibånd av krev 250,- kr for å opne brannmuren på routeren.. Seriøst, eg er lite villig til å betale den prisen, noen andre måter? Veit dette blei litt opptopic..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...