Gå til innhold

Strammer inn for OEM-lisenser


Anbefalte innlegg

Kan ikke sammenligne hardware og Windows. Hardware eier du når du kjøper det, samt at de ikke har noen spesifikke vilkår knyttet til seg, selv for OEM. Når det gjelder Windows så gis du en bruksrett på spesifikke vilkår (dvs. en form for leie). Om det oppfattes som idiotisk eller ikke, er ikke relevant, bruksretten for OEM versjonen av XP/Vista er knyttet til en spesifikk maskin og er formelt sett ikke overførbar til en ny maskin.

8028048[/snapback]

Man kunne like gjerne hatt samme ordning på vanlig hardware! De fleste ville nok sperret opp øynene kraftig dersom man som privatkunde ble behandlet likedan av HW produsentene som det man blir av enkelte SW produsenter! Da ville nok ord som idiotisk komme fra flere fordi man letter ville ha sett sammenhengen.

8028141[/snapback]

 

Ikke så lenge du kjøper et produkt til fysisk eie. Det er grunnleggende rettslige vilkår ved noe som du eier som medfører at visse begrensinger ikke er lovlige. Men hadde hardwareprodusentene leid ut en bruksrett til produktet, så hadde det vært helt OK å sette denne type begrensinger.

 

Klart det hadde blitt sett på som idiotisk, men faktisk er det denne type begrensinger som gis når man leaser datautstyr.

 

Ellers er det helt umulig å sammenligne et fysisk produkt som hardware og software. Egenskaper rundt produktene er fundamentalt forskjellige.

 

Og jeg må innrømme at jeg ikke ser antydninger til det idiotiske i å selge en redusert bruksrett til redusert pris. Og hvordan begrensingen er er opp til produsenten, om han ville kunne han solgt deg en bruksrett for et år av gangen (abonnementsavtale). Om prisen er rett er en helt annen sak (gjelder både fullversjon og OEM). Supporten er neppe verdt en prisforskjell på nesten 3 000 kr for ultimate. Derfor er det naturlig at andre begrensinger også er tillagt OEM.

 

Og jeg har aldri opplevd å bli behandlet dårlig av softwareprodusenter (noe jeg faktisk har blitt når det gjelder hardware). Men jeg har også alltid vært klar over at jeg kjøper/bruker software på et sett av vilkår for bruksretten. F.eks var jeg fullt ut klar over da jeg kjøpte studentversjon av SPSS for noen år tilbake at den ikke ga rett til oppgraderinger. Kan jo ikke forvente at når jeg betaler under 10 % av prisen å få fulle rettigheter.

 

Men det er tydelig at svært mange er ute etter logisk argumentasjon for å bruke OEM versjoner som om de skulle være fullversjoner. Etter min mening er det en totalt vannvittig innfallsvinkel da denne lisensen aldri har hatt slike vilkår (og er tenkt til en slik bruk), det man heller bør angripe er MS sin 25 - 30 % overprising i det europeiske markedet. Rett pris på Utlimate inkl mva i Norge er ca 3 400 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I*snip*

Men hvorfor kan man ikke bruke nøyaktig det samme for HW som for SW? Det finnes ingen god grunn til at man ikke kan eie software på samme måte som hardware. Det har bare blitt slik etterhvert fordi produsentene har vært flinke til å snikinnføre stadig flere regler og begrensninger for kunden.(Og det meste hardware innholder jo også faktisk software uansett!) Før hadde det ikke vært snakk om å kjøpe feks. en CD og så bare få lov til å spille den på én bestemt CD spiller som du har i stua, men idag kommer man faktisk nærmere og nærmere slike tilstander. At man ikke kan spille CD'en sin på soverommet men kun på stua er rett og slett idiotisk. At man ikke kan gjøre det samtidig kan være mer fornuftig.

Som nevnt, for OEM betaler man ikke for support& hjelp, en tjeneste som vanligvis utgjør store meget store summer. Dersom du ringer til MS uten å inneha gyldig supportavtale koster det deg minimum hundrevis av kroner, uansett hvor lite problemet ditt er. Så at det er stor prisforskjell på produkt uten noen som helst form for support er helt som forventet.

Og at det er idiotisk er selvfølgelig ikke sett fra produsentens synspunkt. Det mest ideelle for dem hadde vært om de kunne solgt produktet til svinpris(som MS allerede gjør her i Norge, som du nevnte) og i tillegg feks. kreve bruksleie for produktet hver gang "eieren" faktisk brukte produktet. Dette er nok en modell som man vil forsøke å innføre(se på enkelte spill) og dessverre vil man sikkert se mer av slikt fremover.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
I*snip*

Men hvorfor kan man ikke bruke nøyaktig det samme for HW som for SW? Det finnes ingen god grunn til at man ikke kan eie software på samme måte som hardware. Det har bare blitt slik etterhvert fordi produsentene har vært flinke til å snikinnføre stadig flere regler og begrensninger for kunden.(Og det meste hardware innholder jo også faktisk software uansett!) Før hadde det ikke vært snakk om å kjøpe feks. en CD og så bare få lov til å spille den på én bestemt CD spiller som du har i stua, men idag kommer man faktisk nærmere og nærmere slike tilstander. At man ikke kan spille CD'en sin på soverommet men kun på stua er rett og slett idiotisk. At man ikke kan gjøre det samtidig kan være mer fornuftig.

Som nevnt, for OEM betaler man ikke for support& hjelp, en tjeneste som vanligvis utgjør store meget store summer. Dersom du ringer til MS uten å inneha gyldig supportavtale koster det deg minimum hundrevis av kroner, uansett hvor lite problemet ditt er. Så at det er stor prisforskjell på produkt uten noen som helst form for support er helt som forventet.

Og at det er idiotisk er selvfølgelig ikke sett fra produsentens synspunkt. Det mest ideelle for dem hadde vært om de kunne solgt produktet til svinpris(som MS allerede gjør her i Norge, som du nevnte) og i tillegg feks. kreve bruksleie for produktet hver gang "eieren" faktisk brukte produktet. Dette er nok en modell som man vil forsøke å innføre(se på enkelte spill) og dessverre vil man sikkert se mer av slikt fremover.

8028612[/snapback]

La oss først få noen fakta på bordet:

MS har i realiteten ikke skjerpet ordlyden i sine vilkår for OEM-lisenser. De har vært like siden XP kom på markedet. Forskjellen er at MS har frigitt disse for salg ikke knyttet til komplette PC-er. At de eventuelt vil skjerpe praksisen gjenstår å se.

 

Så litt om eiendomsrett/bruksrett:

Når det gjelder det å eie fysiske produkter kontra ikke fysiske produkter er det en del store juridiske forskjeller. Ikke fysiske produkter, "intellektual property" kan juridisk eies bare av skaper eller den han gir eiendomsretten til (som oftest benevnt opphavsrett). Selv i åpen kildekode er det kun en bruksrett, opphavsmannen/-mennene sitter med den juridiske eiendomsretten. Men hvordan bruksretten er utformet er et annet spørsmål. Lisensvilkårene for fullversjoner er jo klart utformet slik at man i praktisk henseende har "eiendomsrett", men juridisk er det en bruksrett.

 

Når det gjelder fysiske produkter kan man eie det fysiske produkt, men er det knyttet "software" til dette vil bruksrett gjelde også her. Så du eier skjermkortet, men har bruksrett til den nødvendige software (du godtar tilsvarende vilkår her også). Men du står fritt til å bruke annen software viss det finnes.

 

Det er også en annen betydelig forskjell, fysiske produkter er ikke kopierbare noe de fleste ikke fysiske produkter er. Derfor er bruksretten implisitt i fysiske produkter, noe den ikke er i software. Et skjermkort kan bare brukes en plass, samme software kan brukes uendlig mange ganger teoretisk.

 

Det samme gjelder i realiteten en CD, selve mediet eier du, men innholdet har du formelt sett bare en bruksrett til. Så om det i vilkårene på en CD sto at denne kan kun spilles av i stuen eller på Sony sin CD-spiller, og man kjøpte den så ville disse vilkårene gjelde (at det ikke kan kalles cd er noe annet). Men i realiteten har man i dag "kjøpt" bruksretten til å lytte på musikken uavhengig av mediet (i og med at den eneste eksplisitte begrensing er knyttet til "piratkopiering").

 

Prisen man betaler for support på OEM versjon er uinteressant, det er faktisk store begrensinger på gratis support også på fullversjoner. Mener at min Office XP Prof. hadde en begrensning på 3 henvendelser. Det interessante er at vilkårene ved en OEM lisens eksplisitt begrenser både support og bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd å bli behandlet dårlig av en Hardware produsent / selger / supportinnehaver da disse har ett strengt regelverk for hva de skal gi/yte som ett minimum...

MS har i denne saken gjort det slik at du MÅ ringe support for å kunne bruke produktet om du av en eller annen grunn skulle komme til å gjøre noen forandringer på en PC. Og JA det er support, du må faktisk ringe til en person i MS for å få en vare til å fungere og dermed er det en klar definasjon av Support.

MS mistenkeliggjør deg som kunde, stempler deg som kriminell rettogslett fordi du får ikke bruke produktet som du har kjøpt rettigheter uten å måtte forklare deg for dem om uellet skulle være der.

Det er en kjent sak av alle som driver support og service, uansett yrke at kunden har alltid rett og du misstenkeliggjør ikke en kunde uten ha sett med egne øyne, sett via merket overvåking eller har vitneforklaring....

Det er folk som har opplevd MS som meget innpåslitne og uttsatt dem for avhør (les innleggene på den nevnte bloggen) noe som gjør MS til ett selvutnevnt rettssystem noe som tilsvarer at du som privatperson går å hogger hånden av en annen person fordi han tok ett eple fra treet ditt....

Micrsoft og andre liknende store selskaper har allerede fått presset gjennom alt for strenge lover og forskrifter i svært mange land og vi nermer oss spesielt med tiltak som dette ett samfunn hvor du vil bli overvåket og hvor all unormal bruk av et produkt vil bli slått ned på.

Om microsoft hadde lansert dette som ett valgfritt system for sine kunder ved at de får visse fordeler med det hadde vært greit, men skal du unngå dette nå må du faktisk formatere og innstalere alt omigjen hvær 120 dag... noe som ikke er holdbart når du er avhengig av pcen.

 

Skulle Microsoft spørre meg ut bare bitte litt vil det i seg selv gjøre at jeg ikke lenger har noe behov for å kjøre betalt versjon. Jeg har og stor tru på at dette grepet rundt sine kunder vil få fler og fler til å skaffe seg piratkoper. altså vil nok dette forsøket fra MS sin side komme til å gi stikk motsatt virkning på kundene. Trur ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Men når det gjelder at man må ha xp installert fra før, uansett hva, så syns jeg det er å gå over streken.

Det betyr jo at man ikke kan reinnstallere Windows uten å måtte innstallere xp først. For oss som innstalerer ofte for å få vekk virus er dette utrolig irriterende. Heldigvis har jeg en versjon av windows xp professional liggende, så jeg slipper å gå til innkjøp av det igjen OS.

7830900[/snapback]

1. Det er kun for Upgrade-versjonene at du må ha et tidligere OS installert på PC'en.

 

2. For å unngå å måtte reinstallere XP før man kan reinstallere Vista igjen, så anbefaler jeg å lage et Ghost image (e.l.) av systempartisjonen når man har installert Vista første gang. Dette gjelder forsåvidt uansett hvilket OS man bruker. Det sparer en god del tid.

7830943[/snapback]

Greit poeng, men et Ghost image fungerer jo kun på samme hardware som du tok backup fra. Men nå kan et Ghost image kjøre som en virtuell maskin under VMware, så det er håp for den løsningen også. Har ikke prøvd det selv, men det høres i grunnen ganske hendig ut.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Poenget med OEM var vel at produsenten overdrar kundeoppfølging til ein leverandør av utstyret?

 

Kjøp fullversjon av Microsoft Office, og Microsoft har ansvar for evt. support, feilretting på produktet, osb.

 

Kjøp OEM-versjon av Microsoft Office, og systemleverandøren får dette ansvaret.

 

Den reduserte prisen skulle vel ikkje koma sluttbrukaren til gode, men skulle gje ein systemleverandør sjansen til å ta litt forteneste for igjen å dekka utgifter med ansvaret for programvaren?

Lenke til kommentar

Hva er "problemet" mener dere? Eneste forbeholdet med OEM og hardware-bytte nå er vedr. hovedkort, dvs. man får ikke bytte til helt anderledes type hk enn det man hadde først, men du har lov å erstatte med tilsvarende hk.

 

Ellers så kan man bytte all annen hardware som f.eks. harddisker, skjermkort, ram, og prosessorer så ofte man vil, uten at det krever ny lisens.

 

> Gjeldende regler for Vista OEM lisenser er avklart

 

Med såpass rause betingelser, og den store forskjellen i pris på OEM vs Retail som er der ute, tror jeg få "normale" brukere gidder bruke 2-3 tusen kroner ekstra på en Retail versjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...