Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bytte av hjullager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei..mange fine svar her...noen som vet om det er forran eller bak... det er nemlig veeeeldig stor forskjell

7826327[/snapback]

 

Sant så sant, men en som driver å jobber mye med det kan bytte alt ;D

7826355[/snapback]

Var vel ikke spørsmål om hvem som kunne hva, Skifte bakhjulslager på denne bilen er en halv times jobb på merkeverksted

Lenke til kommentar

Når jeg byttet hjullager kjøpe jeg først hjullageret på biltema ettersom de bildelene som verkstedene har ligger på 1500,- pr stk. Det verkstedet som byttet hjullager for meg tok 680,- timen. Han brukte en halvtime å bytte mens jeg så på. Men han tok betalt for hele timen.

 

Du kan gjøre det selv... du trenger et koppsett for å skru av bremsekalippere, bremseskive... støvdeksel osv... Mest sansynlig trenger du en pipe som du ikke finner i standard koppsett for å løsne hjulmutteren. Denne måler du til med et skyvelær og kjøper hos en forhandler som leverer Tengtools... Kjøp helst Tengtools eller Bacho hvis pipen er av kopiverktøy som f.eks det du får hos Europris vil koppen være for tykk.

 

Du trenger også en Tæsj (avtrekker) for å få løs den innerste ringen som sitter igjen fra det gamle hjullageret. Det nye lageret er som oftest ferdig griset (smurt). Det er bare å kakke forsiktig inn og deretter montere de delene du fjernet.

 

ps: du trenger ikke løsne bremseslangen... bare finn noe å legge bremsekalipperne på så den ikke henger i slangen.

 

Dette er gjort på en BMW 316 E30 -83, jeg tror ikke det er noe stor forskjell på bilene når det gjelder dette.

Endret av kehax
Lenke til kommentar
har hørt at man tregte over 2000 kg trykk for å få dem ut.

ikke kjør over meg visst jeg tar feil.

7839725[/snapback]

 

Det er når du bytter selve lageret. Men når du kjøper et hjullager ligger det ferdig inne i nytt lagerhus... det er egentlig lagerhuset du bytter.

Lenke til kommentar
har hørt at man tregte over 2000 kg trykk for å få dem ut.

ikke kjør over meg visst jeg tar feil.

7839725[/snapback]

 

Det er når du bytter selve lageret. Men når du kjøper et hjullager ligger det ferdig inne i nytt lagerhus... det er egentlig lagerhuset du bytter.

7843970[/snapback]

 

 

Når jeg skrev det med lagerpresse, da tenkte forhjulslager.

 

Det er mye enklere å bytte bak. Det klarer du sikkert selv! Husk at kalipper stempelet må skrue inn dersom du må dytte det på plass. Du trenger heller ikke ta hjulstilling på nytt etter lagerbytte bak.

Lenke til kommentar
har hørt at man tregte over 2000 kg trykk for å få dem ut.

ikke kjør over meg visst jeg tar feil.

7839725[/snapback]

 

Det er når du bytter selve lageret. Men når du kjøper et hjullager ligger det ferdig inne i nytt lagerhus... det er egentlig lagerhuset du bytter.

7843970[/snapback]

 

Når jeg byttet på min gamel 626, så brukte jeg rundt 10 tonn trykk, før hjullageret løsnet ifra bremseskiven.

Lenke til kommentar
har hørt at man tregte over 2000 kg trykk for å få dem ut.

ikke kjør over meg visst jeg tar feil.

7839725[/snapback]

 

Det er når du bytter selve lageret. Men når du kjøper et hjullager ligger det ferdig inne i nytt lagerhus... det er egentlig lagerhuset du bytter.

7843970[/snapback]

 

Når jeg byttet på min gamel 626, så brukte jeg rundt 10 tonn trykk, før hjullageret løsnet ifra bremseskiven.

7848332[/snapback]

 

Bytt skive og klosser også da i samme slengen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...