Gå til innhold

Hva slags sequencer(musikk prog) bruker du?


s10an

Anbefalte innlegg

Til samplemusikk bruker jeg...

 

Sequencer: Cubase SX

Sampler: Halion, muligens NI Kontakt

Audio edit: Sound Forge (finnes sikkert en bedre, gammel vane!)

Beatmapping: Recycle

 

Synsykt tungvidt egentlig, men etter som jeg vet finnes det ikke noe bedre alternative.

Har prøvd litt Acid, men det er liksom bare halveis et musikkprog. Har prøvd FL, men jeg får litt magix music maker følelse av det :)

 

Tracking:

 

Bruker jeg bare Cubase egentlig, brukte litt logic før , men det ble det jo slutt på.

Er ikke så glad i sonar, utrolig kjipe bugs på de tidligere versjonen av programmet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rakib, har du prøvd Reason 3.0?

Jeg begynte med FT2.08, gikk over til Skale Tracker, og så til Reason.

Har prøvd bl.a Nuendo, Cubase, FruityLoops, Live og Orion, men skjønner ikke veldig mye av de :)

 

Man skal lete lenge etter en like intuitiv sequenser enn Reason, i mine øyner.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Rakib, har du prøvd Reason 3.0?

Jeg begynte med FT2.08, gikk over til Skale Tracker, og så til Reason.

Har prøvd bl.a Nuendo, Cubase, FruityLoops, Live og Orion, men skjønner ikke veldig mye av de :)

 

Man skal lete lenge etter en like intuitiv sequenser enn Reason, i mine øyner.

7845210[/snapback]

Vet du brukte skale :p husker du var mod på forumet der.

Nei har ikke prøvd reason men hørt at det ikke har støtte for samples el vst. Vanskelig å lage musikk da?

 

Men kan godt hende jeg nedlaster en demoversjon for å se på programmet.

Lenke til kommentar
Rakib, har du prøvd Reason 3.0?

Jeg begynte med FT2.08, gikk over til Skale Tracker, og så til Reason.

Har prøvd bl.a Nuendo, Cubase, FruityLoops, Live og Orion, men skjønner ikke veldig mye av de :)

 

Man skal lete lenge etter en like intuitiv sequenser enn Reason, i mine øyner.

7845210[/snapback]

Vet du brukte skale :p husker du var mod på forumet der.

Nei har ikke prøvd reason men hørt at det ikke har støtte for samples el vst. Vanskelig å lage musikk da?

 

Men kan godt hende jeg nedlaster en demoversjon for å se på programmet.

7858734[/snapback]

 

ehh jo kan bruke samples men ikke vst. men du får en masse refills gratis etter din registerring på reason siden. og det er trance leads og alt du vil ha der :)

Lenke til kommentar
Vet du brukte skale :p husker du var mod på forumet der.

Nei har ikke prøvd reason men hørt at det ikke har støtte for samples el vst. Vanskelig å lage musikk da?

 

Men kan godt hende jeg nedlaster en demoversjon for å se på programmet.

7858734[/snapback]

Da anbefaler jeg deg å teste Reason - i aller høyeste grad! :)

Mulig jeg er litt fanboy nå, men jeg har sterke følelser for det fine programmet, tiltross for VST/VSTi-mangelen. Man kan sette Reason som slave i ReWire mot en sequenser som støtter VST (f.eks Cubase), men som sagt; jeg skjønner ikke Cubase og lever fint med Reason alene, så jeg har aldri testet dette.

 

Alle samplere, trommemaskiner, osv, kan laste de fleste lydfiler, samt Dr. REX-filer.

Samtidig får man lastet ned såkalte refills som er lydfiler, patcher, m.m. pakket inn i refill-filer. Fordelen da er at man slipper å laste hundrevis av samples manuelt og konfigurere samplerne, men i stedet laster en mega-patch som gjør hele jobben for deg.

Så det er ikke spesielt vanskelig nei, tvert i mot synes jeg, mye på på grunn av brukergrensesnittet.

 

(Dersom du trenger hjelp, tips, eller vil få tilsendt noen av låtene mine for å høre Reason, finner du MSN-adressa mi i profilen min)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er ny på å komponere musikk. Jeg ønsker å begynne å lære meg å komponere filmmusikk med strykere og piano. Altså med et symfoniorkester.

Foreløpig vil jeg ikke bruke masse penger på det, men vil teste det ut litt. Noen som har forslag til hvor billig jeg kan få det og med hvilket program jeg kan benytte? :)

Lenke til kommentar

Reason har en hel disk med klassiske instrumenter. Ellers har jeg hørt at eastwest sine pakker er best, selv om det er dyrt. Garritan personal orchestra er billigere, og jeg tror dette er ok. Jeg har ikke prøvd det selv dog.

 

Og for å svare til tråden: Jeg bruker Ableton Live 6 og en samling gode gratisplugins, som Synth1, Superwave P8, Zebra CM, Lallapallooza Lite osv. Jeg bruker også reason en gang i blant, men merker at det blir mindre og mindre pga Abletons VST-støtte og lydredigeringsmuligheter, og ikke minst langt bedre sequencer.. Syns nå jeg da ;)

Lenke til kommentar
Reason har en hel disk med klassiske instrumenter. Ellers har jeg hørt at eastwest sine pakker er best, selv om det er dyrt. Garritan personal orchestra er billigere, og jeg tror dette er ok. Jeg har ikke prøvd det selv dog.

 

Og for å svare til tråden: Jeg bruker Ableton Live 6 og en samling gode gratisplugins, som Synth1, Superwave P8, Zebra CM, Lallapallooza Lite osv. Jeg bruker også reason en gang i blant, men merker at det blir mindre og mindre pga Abletons VST-støtte og lydredigeringsmuligheter, og ikke minst langt bedre sequencer.. Syns nå jeg da ;)

8335483[/snapback]

Okay. Beklager hvis det ble litt off-topic. Bare et kort spørsmål. Dette som du anbefaler innenfor klassiske instrumenter er programvare som kan integreres i et lydprogram? Hva er rimelig og greit å bruke? Nuendo?

Lenke til kommentar

De kan brukes i hvilket som helst program som støtter VSTi plugins.

 

Det finnes gratisalternativer som Jeskola Buzz og ModPlug Tracker.

 

Det finnes lavkostalternativer som Jørgen Aases Energy XT, Tracktion og FL Studio. (50-150 dollar)

 

Og det finnes dyrere programmer som Cubase, Ableton Live, Reason, Nuendo osv. (500-800 dollar)

 

Reason støtter ikke plugins, men har sine egne ting, blant annet en cd med bare klassiske lyder.

 

Det finnes også programmer som er beregnet for notasjon og sånt, som f.eks Finale 2007, som pappa bruker, Notion og Sibelius

 

Alle disse programmene duger helt fint til å komponere klassisk musikk med. Hvis du først og fremst bare skal prøve deg frem, vil jeg anbefale gratis- eller billigprogrammene, eller du kan prøve Reason-demoen. Jeg tror det går an å teste de klassiske lydene. Såvidt jeg husker er en av demolåtene klassisk musikk.

 

 

 

De fleste programmene nevnt gjør omtrent det samme. Det viktigste er å finne et program du liker å bruke og føler deg komfortabel med. Bare søk på google etter de forskjellige programmene og prøv ut demoene. Det er ingen demo for Cubase eller Nuendo dessverre.

 

Dette ble kanskje litt mye, men forhåbentilgvis finner du utav det. jeg har dessverre lite erfaring med klassisk musikk. Alt jeg har av erfaring er tingene fra Reason. Husk at reason støtter ikke plugins som eastwest og garritan.

 

Noe annet som er viktig å huske er at uansett hvilken løsning du velger, er det langt billigere enn å leie et helt symfoniorkester :)

Endret av Idonotlikebroccoli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...