Gå til innhold

Er Opteron på Socket 939 og AM2 like gode?


Nettulf

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et Socket 939 hovedkort med en Athlon 64 3700+ på nå.

 

Lurte på å bytte til en dual Opteron prosessor i stedet.

 

Siden hovedkortet (MSI) har innebygget støyende vifter, ikke er så godt å overklokke, har få tilkoblinger osv, vurderer jeg å bytte hovedkort.

 

 

Lurte derfor på om en AMD Opteron 1212 (AM2) er like rask og overklokkingsvennlig som en AMD Opteron 170 (939)?

 

Eller burde jeg bare glemme hele greiene å kjøpe LGA775 og Core2 Duo E6400 i stedet for......

 

Er en liten AMD/ATI fan da, men er Core 2 Duo vesentlig bedre til samme pris er jeg jo ikke en fanatiker ;-)

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Er en liten AMD/ATI fan da, men er Core 2 Duo vesentlig bedre til samme pris er jeg jo ikke en fanatiker ;-)

 

Nettulf

7805045[/snapback]

 

Hei, har selv vært i markedet for å finne den beste prosessoren. Har lest mange tester og for meg ser det ut til at AMD opteron 2.0, 2.2 og 2.4 Ghz slår Intels xeon 3.8 Ghz ned i støvlene. (Snakker her om doble kjerner).

 

Bildet er dog ikke entydig: På benketester (benchmarks) ser det ut til at pentiums familie gjør det best. På Real Life-programmer er bildet det motsatte. Nå legger jeg lite vekt på benketester da enkelte i mange år har optimalisert både HW og SW nettopp for dette formålet.

 

Jeg finner dessverre ikke igjen testen som gjorde utslaget for meg, men du kan se på denne så lenge :yes:

 

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...orkstation.html

 

Sverre

Lenke til kommentar

Ikkje for å være stygg, men Gnomulf's test er over ett år gammel, og det er bortkastet tid å lese den i det hele tatt, verden har forandret seg totalt på det året som har gått siden den ble publisert.

 

Dersom du beholder hovedkortet, så er nok det mest klokkbare du kan kjøpe en opteron ja. Men siden du skriver at hovedkortet ikkje er så godt å klokke med, så er eg litt i tvil.

 

Den absolutt beste ytelsen du kan få for en fornuftig pris idag er en overklokket Core 2 Duo E6400 eller E6600.

Lenke til kommentar

Var redd for at Core 2 Duo ville være bedre ja.... :hmm:

 

Men hvis man bare ser på selve prosessoren som jeg spurte om først, er det noe forskjell på overklokking/ytelse der mellom S939 og AM2?

 

Ser da bort fra at AM2 har gjerne høyere bussfrekvenser, DDR2 støtte og slikt.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Jeg er også på enmåte en AMD fan, selv om jeg vurderte å kjøpe C2D flere ganger. Sitter akkurat nå med en AM2 system (se signatur). Har en Opteron1218 som klokker helt til 3122MHz, fikk litt mer ut av den i går med clockgen. Så de klokker ganske bra, i det minste den steppingen jeg har og andre på xtremesystems forumet. Her er link til stedet hvor du kan lese om overklokking av Opty 1210:

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=126525

og

http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=122285

 

Vet ikke om et AM2 system er bedre, men den er ikke dårligere enn et S939 system. Hvis du bestemmer deg å kjøpe en AM2 Opteron, pass på at det er kun DFI hovedkort som støter dem. Vurderer å kjøpe meg en 1212 for å leke med, bare klarer ikke å bestemme meg for hva som er første prioriteringer for meg. Om du vil sette rekorder i ytelsestester, må du gå for C2D, men hvis du vil bare leke med en Opteron, så gå for AM2. Senere kan du oppgradere til en AM2+ CPU uten å skifte hardware bortsett fra CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...