Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta eksamen for en annne. Konsekvenser?


EDB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg viste aldri legg når jeg tok en ekstra eksamen på VGS nivå. Sjekka heller ikke om jeg hadde med meg mobil, hadde muntlig så hadde 30min alene i et klasserom hvor jeg kunne forberede meg. Så kunne fint ha ringt etter hjelp, siden jeg hadde alt fått spørsmålene :)

Lenke til kommentar

Ikke alle eksamensvakter er så ivrige på å se legitimasjon. Selv på universitetsnivå er det ganske vanlig at "pensjonistene" som er i eksamenslokalet ikke sjekker legitimasjon. Tror jeg har måtte vist frem legitimasjon 1-2 dager på 9 eksamener... (NTNU)

 

Konsekvenser kan bli at vedkommende du tar eksamen for, blir utestengt. Det er ille nok...

Endret av Saknet
Lenke til kommentar
Du kan godt komme inn for en annen person og ta eksamen. Dette er bare da hvis læreren ikke sitter med sensor... Ikke at det er lov, men har ikke opplevd at de spør om legitimasjon.

7810899[/snapback]

 

Konsekvensene ved å ta eksamen for en annen kan bli svært alvorlige, langt mer alvorlig enn det som fremkommer i svarene over.

 

Det scenarioet du skisserer er å regne som dokumentfalsk, f. strl. § 182. Strafferammene for en slik handling er høye, men det er mer hensiktsmessig å vise til rettspraksis for å få et bilde av hva slags straff en kan vente seg.

 

Et lignende tilfelle kan du lese om i en dom fra Kristiansand tingrett den 11.10.2006. En person møtte opp og tok tre eksamener for en kompis. Han fikk 20 dagers betinget fengsel, samt 4.000 kroner i bot. Altså: En stor prikk på rullebladet.

 

Da ble det tillagt i skjerpende retning at handlingen ble gjentatt flere ganger, at han tidligere var domfelt for overtredelse av strl. § 350. I formildende retning ble det lagt vekt på at han tilstod.

 

Så kan du jo selv regne deg frem til hva slags straff den handlingen du vurderer vil utgjøre....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Samt den eksamenen til kompisen din blir vel stryk, og han må ta den opp igjen selv, om de ikke sparker den late ræva hans ut av skolen. :p

Kommer ikke til å se spesielt bra ut på søknader til andre skoler og evt. jobb heller(om de ringer skolen for referanser iht. karakterer o.l. er ikke det uhørt at kontordama nevner det om det er en notis i mappa skulle jeg tro, hvorvidt de har lov til det eller ei tenker de som regel sjeldent over).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...