Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til norskstil.


Anbefalte innlegg

God aften, alle sammen. :)

 

Jeg har en norskstil som skal leveres i morgen, men tror jeg leverer den i kveld (på fronter). Anyway, gidder dere å gå gjennom den og se etter feil? Jeg tror ikke det er så mange skrivefeil, men sikkert kommafeil og dårlige formuleringer.

 

Stilen:

 

Dommedagen er nærme – vi mister språket vårt!

 

Den største frykten til språkforskere i landet omhandler utviklingen av språket vårt. Siden globaliseringen og kommunikasjonsutviklingen tok av midt på 90-tallet har språket vårt endret seg drastisk.

 

Heldigvis har denne ondskapen begrenset seg til uformelle samtaler, sms og Internett. Det hele begynte med ungdommen som ville forkorte kostnader og tid på å forkorte språket sitt over sms. Det er jo mye billigere og raskere å skrive; ”yo,blir u md ut lr?” på sms enn å skrive; ”God dag, kan du tenke deg å bli med ut, eller noe slikt?”.

 

Utviklingen startet også over MMORPG-spill (massive multiplayer online role playing game). MMORPG-spill er rollespill som spilles over internett med mennesker fra hele verden. I rollespillene har man ikke alltid god tid til å skrive en lang beskjed til lagkameratene sine når man er i kampens hete. Derfor begynte de å skrive beskjeder som: ”lol, u kill teh dragon w/sword, brb GG”. For det vanlige mennesket ville dette ha vært umulig å tyde, men for disse skapningene fungerer det veldig bra.

 

Dette er egentlig ikke veldig farlig. Hvilken skade er det at ungdommer og nerder har sitt eget språk? Så klart er det ikke noe fare. Problemet er at sms-språket og det globale data-språket har begynt å lure seg inn i vår virkelighet og forgifter våre sinn. Nå om dagen kan man høre ungdommer si ”LOL (Laughing Out Loud)” istedenfor å bruke latter. Det er jo direkte forferdlig at uskyldige sinn har sluttet å le!

 

Ikke nok med at denne ”språkpesten” ødelegger det norske muntlige språk. Den har også begynt å forpeste det skriftlige språket. Flere og flere barn har begynt å skrive ”u” istedenfor ”du”, ”cher” istedenfor ”skjer” osv. Sms-språket ødelegger norskkarakteren for ungdommer.

 

Det største spørsmålet er vel hvordan man kan stoppe denne utviklingen? Hva skal til for redde språket vårt? Personlig har jeg et forslag. Hva om vi øker sms prisen på korte sms? Hadde det ikke vært bedre hvis en lang sms kostet mindre enn en kort sms. Da hadde jo ungdommen begynt å bruke sitt lange og gode morsmål - uten forkortelser!

 

Uheldigvis har jeg ikke peiling på hvordan man skal stoppe den globaliserte Internett-språket. Det er umulig å stoppe hva de gjør på Internett. Dog, vi kan begrense det til bare Internett. Det er ikke verre enn å isolere oss fra mennesker som bruker ”Internettsleng” i dagliglivet. Jeg tviler sterkt på at noen vil si farvel til multiplekse relasjonsforhold (venner). Bare for å ha muligheten til å si ”lol” eller ”brb” offentlig. Til og med jeg er ikke så trassig!

 

Alt jeg vet, er at språkutviklingen må stoppe. Hvem vet, kanskje språkutviklingen er det første steget mot dommedagen?

 

 

All hjelp taes godt imot! :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmmm.... Stiloppgavene har nok endret seg mye siden jeg gikk på skolen om denne er lang nok :)

 

Ellers synes jeg språket og tegnsetting så ganske greit ut, men du kunne nok ha utbrodert problemet litt mer. I motsetning til f.eks. Island har vi i Norge en tendens til å trekke utenlandske ord inn i språket og "fornorske" dem i steden for å finne på egne ord. F.eks. er ord som "lønsj" og "pøb" nå tatt inn i den norske ordboken, mens Island har oversatt "PC" til det islandske ordet for "Tallheks" som jeg personlig synes er et mye bedre ord :)

 

Uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar
Hmmmm.... Stiloppgavene har nok endret seg mye siden jeg gikk på skolen om denne er lang nok :)

 

Ellers synes jeg språket og tegnsetting så ganske greit ut, men du kunne nok ha utbrodert problemet litt mer. I motsetning til f.eks. Island har vi i Norge en tendens til å trekke utenlandske ord inn i språket og "fornorske" dem i steden for å finne på egne ord. F.eks. er ord som "lønsj" og "pøb" nå tatt inn i den norske ordboken, mens Island har oversatt "PC" til det islandske ordet for "Tallheks" som jeg personlig synes er et mye bedre ord :)

 

Uansett, lykke til :)

7791357[/snapback]

 

Dette var ikke noen storstil. Skulle være på ca 1side.

 

Vel, jeg syns du hadde en god idé med å utbrodere problemet, men det passer ikke oppgaven. Man skulle ta for seg sms-språket og globaliseringen grunnet internett som gikk utover språket. Anyway, takk for kommentaren! :)

Lenke til kommentar

Enig at stilen er noe kort. Ellers er det et par formuleringer du bør skrive om:

 

sms er en forkortelse og bør skrives med versaler (SMS)

 

sms prisen - trekk sammen til SMS-prisen eller skriv "prisen per SMS".

 

"bruke sitt lange morsmål" - her må du finne på noe annet

 

forferdlig skrives forferdelig

 

"Det største spørsmålet er vel hvordan man kan stoppe denne utviklingen?" Konstaterer du at dette er det spørsmålet som er størst, eller spør du leseren om din oppfatning av hva som er det største spørsmålet er riktig? I sistnevnte tilfelle er tegnsettingen riktig, i førstnevnte vil et punktum være bedre enn et spørsmålstegn.

 

Konklusjonen din; "Hvem vet, kanskje språkutviklingen er det første steget mot dommedagen?" er også tvilsom. Jeg finner ikke noe belegg i resten av teksten for at dommedaq er nær. Jeg finner heller ingen begrunnelse for hvorfor du mener at språket går i negativ retning, selv om du omtaler ungdommers språk som en "pest" og at dette "forgifter våre sinn". Hvorfor er det negativt at man kan utrykke sin mening på mindre plass/færre bits enn før?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...