Gå til innhold

Isla Margarita, noen som har vært der?


Meflee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var der i sommer. Jeg antar at du reiser på pakketur elns med et reisebyrå. Da bor du bra og alt det der. Vær klar over at Venezuela er et land i økonomisk krise, mange gjør alt for å få penger noe jeg fikk merke.

 

Vær klar over at det er en helt annen bakterieflora i Venezuela, så hook opp med Idoform eller lignende saker for å holde deg på godfot med magen din.

 

Gå aldri ned på stranden etter at sola har gått ned, ikke gå rundt i de dårligere strøkene av byen. I Porlamar er Santiago Mariño den trygge gaten, der går det privat politi hele tiden. Hvis du skal ut å gå, så ta de vanlige forhåndsregelene:

* Ikke flash dyre ting (mobil, digicam, dvcam, fancy klokker, bunke med penger)

* Ha alltid spending money og big-money i 2 forskjellige lommer

* Vil folk ha tingene dine, så gi dem til dem.

* Stranden er ikke trygg etter solnedgang, og "øde" deler av strendene er dårlig deal.

 

Vær også klar over at Bolivares (valutta der nede) ikke er gangbar i andre land. Folk kan tilby deg MYE Bolivares for en USD, men for all del si NEI. Salg av Bolivares er forbudt og du kan ende opp i fengsel hvis du ikke bestikker folk hardt. Pass også på at du ikke har mye av den søppelvaluttaen igjen når du reiser, siden du ikke får solgt den noe sted.

 

Minibanker nedi der kan være kranglete. For min del kom jeg greit overrens med Banco Provi..... noe. Pass opp for skimming!

 

Taxi i Venezuela er BILLIG! Du kommer langt på 20.000Bs, Vi kom fra havnen (der hurtigbåten til Puerto la Cruz) og midt inn i Porlamar for 25.000Bs (3.5mil). Dette var da dyrt, noe det alltid er fra store steder.

 

Vær klar over at det er 2 flyplasser der, 500meter fra hverandre. Den ene styrer fly til Venezuela, den andre fly ut av landet.

 

Har du mulighet så ta deg en tur ut på Isla Roche, der finner du alle de søte damene :D ... og JA! Venezuela har noen av verdens peneste damer (men seff, mye dårlig også). Og skal du rote deg borti noe så for all del, husk å kle på deg! Mye snusk som farter nedi der.

Lenke til kommentar
Var der i sommer. Jeg antar at du reiser på pakketur elns med et reisebyrå. Da bor du bra og alt det der. Vær klar over at Venezuela er et land i økonomisk krise, mange gjør alt for å få penger noe jeg fikk merke.

 

Vær klar over at det er en helt annen bakterieflora i Venezuela, så hook opp med Idoform eller lignende saker for å holde deg på godfot med magen din.

 

Gå aldri ned på stranden etter at sola har gått ned, ikke gå rundt i de dårligere strøkene av byen. I Porlamar er Santiago Mariño den trygge gaten, der går det privat politi hele tiden. Hvis du skal ut å gå, så ta de vanlige forhåndsregelene:

* Ikke flash dyre ting (mobil, digicam, dvcam, fancy klokker, bunke med penger)

* Ha alltid spending money og big-money i 2 forskjellige lommer

* Vil folk ha tingene dine, så gi dem til dem.

* Stranden er ikke trygg etter solnedgang, og "øde" deler av strendene er dårlig deal.

 

Vær også klar over at Bolivares (valutta der nede) ikke er gangbar i andre land. Folk kan tilby deg MYE Bolivares for en USD, men for all del si NEI. Salg av Bolivares er forbudt og du kan ende opp i fengsel hvis du ikke bestikker folk hardt. Pass også på at du ikke har mye av den søppelvaluttaen igjen når du reiser, siden du ikke får solgt den noe sted.

 

Minibanker nedi der kan være kranglete. For min del kom jeg greit overrens med Banco Provi..... noe. Pass opp for skimming!

 

Taxi i Venezuela er BILLIG! Du kommer langt på 20.000Bs, Vi kom fra havnen (der hurtigbåten til Puerto la Cruz) og midt inn i Porlamar for 25.000Bs (3.5mil). Dette var da dyrt, noe det alltid er fra store steder.

 

Vær klar over at det er 2 flyplasser der, 500meter fra hverandre. Den ene styrer fly til Venezuela, den andre fly ut av landet.

 

Har du mulighet så ta deg en tur ut på Isla Roche, der finner du alle de søte damene :D  ... og JA! Venezuela har noen av verdens peneste damer (men seff, mye dårlig også). Og skal du rote deg borti noe så for all del, husk å kle på deg! Mye snusk som farter nedi der.

7791051[/snapback]

 

Okei :D

 

Jeg er jo jente så skal nok ikke sjekke så mye damer ;) Sikkert pene gutter der også.. Men hvordan var været og temperaturen og sånn? Hvordan er landskapet og strendene?

Lenke til kommentar

Har både vært på Margarita, på andre øyer i området og rundt omkring i Venezuela på fastlandet.

 

-Margarita er spesiell med at det er det billigste stedet å reise i Karibien, det gjør at turistene er helt forskjellige fra de du finner i resten av karribien. Det er nye mer "harryturister" der. Siden det er så mange utenlandske turister og siden man kun lever av turismen er øyen også veldig forskjellig fra resten av Venezuela hvor det å være utlending vekker positiv nysgjerrighet.

 

-Som advart ovenfor bør du være varsom med hvor du går og hva du gjør. Pass deg også for de i gaten som tilbyr deg å veksle penger billig. Det kan enten være noen som prøver å svindle deg eller provokatører fra politiet som vil fengsle deg (eller slippe deg løs for en klekkelig sum). Om du ikke stoler på minibankene og ønsker å ta ut med kortet i en bank så risikerer du å bli svindlet av de ansatte i banken. Politiet er også korrupte og om man går til politiet etter å ha blitt ranet er det lite lurt å fortelle dem eksakt hvor mange kort og penger du sitter igjen med etter ranet...

 

-Service er ofte et fremmedord , ikke regn med at de skjønner annet en spansk og du kan forvente at det utroligste mangler eller ikke fungerer. Når jeg snorklet på stranden inne i byen fant jeg også fort ut at kloakken ble sluppen ut uten for mye rensing...

 

-Om du enda ikke er skremt så er det fullt mulig å ha et bra opphold om man ikke stresser over ting som ikke fungerer og passer på hvor man går og hva man gjør. Husk du er i et meget korrupt land i den 3. verden. Playa el Aqua er en bra strand og været her nede i sydlige Karibien er ypperlig året rundt.

 

Om du har mulighet med en tur til Los Roques bør du slå til. Det er ett av favorittstedene mine. :-)

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Såså, syntes det var riktig å advare litt om at man bør passe seg, men man kan absolutt overleve noen uker der midt på vinteren. Kjenner ikke til hva de gjør av karneval der, men det er vel en sjangse for at du vil se noe i februar.

 

Ta bilder av skilt med morsomme feilskrivninger på engelsk. Bad og slapp av, kan ikke huske det var noe farlig i vannet der. Se en pelikan, de større og mindre redd for folk enn du tror. Dro rundt øya, men det var egentlig ikke så mye å se. Ta en tur i mangrovene om du aldri har sett mangrover før.

 

Husk å få med en t-skjorte av dette ølmerket:

UEN%20de%20Cerveza%20y%20Malta%20copy.gif

Lenke til kommentar
Såså, syntes det var riktig å advare litt om at man bør passe seg, men man kan absolutt overleve noen uker der midt på vinteren. Kjenner ikke til hva de gjør av karneval der, men det er vel en sjangse for at du vil se noe i februar. 

 

Ta bilder av skilt med morsomme feilskrivninger på engelsk. Bad og slapp av, kan ikke huske det var noe farlig i vannet der. Se en pelikan, de større og mindre redd for folk enn du tror. Dro rundt øya, men det var egentlig ikke så mye å se. Ta en tur i mangrovene om du aldri har sett mangrover før.

 

Husk å få med en t-skjorte av dette ølmerket:

UEN%20de%20Cerveza%20y%20Malta%20copy.gif

7820442[/snapback]

 

Er noen understrømmer som er litt mindre bra, og engelske skilt ... lykke til:p

 

Jeg mener også det er viktig å advare litt, dette er trossalt ikke nordvest-europa. Bedre å være klar over farene og kose seg hele ferien i stedet for å tro man er i en drømmeverden og få en kraftig påminner om hvor man er.

Lenke til kommentar
Såså, syntes det var riktig å advare litt om at man bør passe seg, men man kan absolutt overleve noen uker der midt på vinteren. Kjenner ikke til hva de gjør av karneval der, men det er vel en sjangse for at du vil se noe i februar. 

 

Ta bilder av skilt med morsomme feilskrivninger på engelsk. Bad og slapp av, kan ikke huske det var noe farlig i vannet der. Se en pelikan, de større og mindre redd for folk enn du tror. Dro rundt øya, men det var egentlig ikke så mye å se. Ta en tur i mangrovene om du aldri har sett mangrover før.

 

Husk å få med en t-skjorte av dette ølmerket:

UEN%20de%20Cerveza%20y%20Malta%20copy.gif

7820442[/snapback]

 

Er noen understrømmer som er litt mindre bra, og engelske skilt ... lykke til:p

 

Jeg mener også det er viktig å advare litt, dette er trossalt ikke nordvest-europa. Bedre å være klar over farene og kose seg hele ferien i stedet for å tro man er i en drømmeverden og få en kraftig påminner om hvor man er.

7820758[/snapback]

 

Jupp.. Kjenner folk som har vært der 4 eller 5 ganger og har bare positive ting å si utenom at det var veldig lang ventetid på flyplassene..

Lenke til kommentar
Jupp.. Kjenner folk som har vært der 4 eller 5 ganger og har bare positive ting å si utenom at det var veldig lang ventetid på flyplassene..

7823497[/snapback]

 

Internasjonale flyplassen er jo så godt som tom døgnet rundt. Går vel 10-15 fly derfra i døgnet. Ikke akkurat stor trafikk. Hvordan innenriksflyplassen er aner jeg ikke. Litt forsinkelse osv må man alltid regne med, men de pleier å lande på destinasjonen når de skal.

Lenke til kommentar
Jupp.. Kjenner folk som har vært der 4 eller 5 ganger og har bare positive ting å si utenom at det var veldig lang ventetid på flyplassene..

7823497[/snapback]

 

Internasjonale flyplassen er jo så godt som tom døgnet rundt. Går vel 10-15 fly derfra i døgnet. Ikke akkurat stor trafikk. Hvordan innenriksflyplassen er aner jeg ikke. Litt forsinkelse osv må man alltid regne med, men de pleier å lande på destinasjonen når de skal.

7825224[/snapback]

 

Var ventetid på flyplassen i Caracas jeg prata om. Men jeg slipper jo det problemet siden jeg skal reise med direktefly.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Jeg skal faktisk hit 30 nov. - 16 desember. (Playa el Agua)

Da bør du bruke måneden som kommer til å lære deg/friske opp på spansken. Hvert ord du behersker gir deg større utbytte av oppholdet. Spesielt tallord er nyttig.

 

Finn likevel ikke på å ta kurs i spansk der nede om noen tilbyr det. Venezuela blir ansett for å ha "stygg" spansk av andre spansktalende land, de sluker slutten av ordene og sier for eksempel "x" istedenfor "ps".

Lenke til kommentar
Jeg skal faktisk hit 30 nov. - 16 desember. (Playa el Agua)

Da bør du bruke måneden som kommer til å lære deg/friske opp på spansken. Hvert ord du behersker gir deg større utbytte av oppholdet. Spesielt tallord er nyttig.

 

Finn likevel ikke på å ta kurs i spansk der nede om noen tilbyr det. Venezuela blir ansett for å ha "stygg" spansk av andre spansktalende land, de sluker slutten av ordene og sier for eksempel "x" istedenfor "ps".

 

Jeg kan ikke en døyt spansk. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...