Gå til innhold

får en rulleblad ved å bli dimitert pga depresjon?


Gjest Guest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et millitært rulleblad følger deg ikke i det sivile. Det sivile har ikke engang tilgang til dette så det er bare å dimme.

En ting jeg angrer meg ihjel på at jeg ikke gjorde, var å dimme fra millitæret. Snakk om et bortkastet år! Det gir deg ingenting. Du taper et år med lønn, mister mest sannsynlig dama, taper et år med ansenitet på jobben, jobben nedprioriterer deg siden du skal inn i millitæret og i tillegg så skal en blir straffet med rep. øvelser eller heimevernet til en er 44. Been there, done that og angrer som en helt.

 

P.S.

Mange sier at et tjenestebevis er flott å legge ved en jobbsøknad. Dette er det ikke da arbeidsgiver vet at han kan miste deg for en korterer/lengre periode iblant for HV eller Rep. Arbeidsgiver er heller ikke pliktet til å betale deg i denne perioden og du får kun, ja tipp, 115 kr døgnet du er på rep/HV øvelse. Dette dekker selvfølgelig huslån, mat, andre faste utgifter, NOT! Og tenk hvis du har unger i huset, Disse koster peng og trenger ofte barnevakt når far er vekke.

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar

Er det så vanlig og bli kalt inn til rep? Er ikke armyn pliktig til og dekke faste utgifter når du er inne? Er foresten bare tapere som velger HV, amatører hele gjengen :p Ikke det att kokk og logistikk er så mye bedre da :p

 

Du får på papirenne fra millitæret att du ikke har fulført grunnet sykiske grunner. Hvis du får en sær arbeidsgiver kan han spørre om og se militær pappirenne. Han kan ikke kreve og se dem trur jeg, og jeg hvet ikke om han kan se grunnen til att du dimma. Men han kan sikkert se om du ikke fullførte, om du viser det til han. Men er bare sære folk som spørr om slikt.

 

Å være i millitæret er ikke nødvendig vis helt bortkasta. Er du heldig med hvor du kommer inn kan du få mange gode minner for resten av livet. Øvelsenne er helvette på jord (syntes jeg) der og da, men de kule minner og ha senere.

Lenke til kommentar
Er det så vanlig og bli kalt inn til rep? Er ikke armyn pliktig til og dekke faste utgifter når du er inne? Er foresten bare tapere som velger HV, amatører hele gjengen :p Ikke det att kokk og logistikk er så mye bedre da :p

 

Du får på papirenne fra millitæret att du ikke har fulført grunnet sykiske grunner. Hvis du får en sær arbeidsgiver kan han spørre om og se militær pappirenne. Han kan ikke kreve og se dem trur jeg, og jeg hvet ikke om han kan se grunnen til att du dimma. Men han kan sikkert se om du ikke fullførte, om du viser det til han. Men er bare sære folk som spørr om slikt.

 

Å være i millitæret er ikke nødvendig vis helt bortkasta. Er du heldig med hvor du kommer inn kan du få mange gode minner for resten av livet. Øvelsenne er helvette på jord (syntes jeg) der og da, men de kule minner og ha senere.

7767751[/snapback]

 

Du har ikke mulighet til å velge mellom rep og HV, du blir bare plassert et sted.

Militæret dekker "nødvendige utgifter til livsopphold" hvis din egen inntekt ikke strekker til. DVS at hvis du tjener 20000 i mnd netto og har 15000 i faste utgifter, så betale ikke forsvaret en dritt hvis du ikke tjener under 15000 netto den mnd. DVS at de 5000 du pleie å ha til overs til øl og annet gøy, går rett i vasken.

 

Jeg har aldri opplevd, aldri hørt om noen areidsgiver som er interresert i å se tjenestepapirene, dimmet eller ikke. Jeg trur de vil sette mer pris på å ha et år på cv-en som gir noe relevant til den jobben du søker i enn ett år i militæret.

 

Gode minner kan en selvsagt få i millitæret, har dem sjøl. Men dette kan du få andre plasser og. feks. kompisgjengen, dama (som 80% av alle inne til førstegangstjeneste mister) osvosv

 

Snakker av erfaring....

Lenke til kommentar

Du har ikke mulighet til å velge mellom rep og HV, du blir bare plassert et sted

 

Er ikke HV heime vernet da, man velger jo slikt på sesjon, om en vill i HV, hæren, luftforsvaret, marinen eller siviltjeneste. Videre velger man vel ønnsker under der igjen også, som kaveleriet, infanteriet, arteleriet, osv.

 

Er vel bare dem som valgte HV som blir regelmessig innkalt til HV øvelser. Resten ligger vel bare faresonen for og bli innkalt til rep, men etter som jeg har forstått så er det liten sjangse for og få repp. Særlig for meg, hva skal de med en kokk, har vel plenty av dem. Lage mat lærte jeg heller ikke, kan mindre om det en folk flest. Fra gammlinger som har vert i inne så er det kunn dem som er i HV jeg har hørt har blitt kalt inn på nytt. Er få som har blitt kalt til repp ellers, det jeg har hørt verfall.

Lenke til kommentar
Du har ikke mulighet til å velge mellom rep og HV, du blir bare plassert et sted

 

Er ikke HV heime vernet da, man velger jo slikt på sesjon, om en vill i HV, hæren, luftforsvaret, marinen eller siviltjeneste. Videre velger man vel ønnsker under der igjen også, som kaveleriet, infanteriet, arteleriet, osv.

 

Er vel bare dem som valgte HV som blir regelmessig innkalt til HV øvelser. Resten ligger vel bare faresonen for og bli innkalt til rep, men etter som jeg har forstått så er det liten sjangse for og få repp. Særlig for meg, hva skal de med en kokk, har vel plenty av dem. Lage mat lærte jeg heller ikke, kan mindre om det en folk flest. Fra gammlinger som har vert i inne så er det kunn dem som er i HV jeg har hørt har blitt kalt inn på nytt. Er få som har blitt kalt til repp ellers, det jeg har hørt verfall.

7768178[/snapback]

 

Det var vel slik i gamle dager.. Jeg var inne i 364 dager (ja jeg tellte dem) og mindre enn to år etter dimmitering havnet det brev i postkassen om at jeg skulle inn i HV. Jeg traff mange der som var i samme båt som meg. Surt som faen. Det var blant annet eks. kokker og vaktsoldater der og. Det er bare snakk om flaks eller ikke om en havner inn igjen.

Lenke til kommentar

Dette ble en total avsporing av trådens opprinnelse, men hvorfor velget folk Heimevernet? Det har jeg aldri forstått, nettopp på grunn av argumentene ovenfor. Blir kalt inn til rep-øvelser og sånn. Jeg har ikke smileys påslått i forumet, men det er nå jeg drar fram en "I don't get it" > :dontgetit: (Men den var denne jeg tenkte på; :no: )

Lenke til kommentar
Du har ikke mulighet til å velge mellom rep og HV, du blir bare plassert et sted

 

Er ikke HV heime vernet da, man velger jo slikt på sesjon, om en vill i HV, hæren, luftforsvaret, marinen eller siviltjeneste. Videre velger man vel ønnsker under der igjen også, som kaveleriet, infanteriet, arteleriet, osv.

 

Er vel bare dem som valgte HV som blir regelmessig innkalt til HV øvelser. Resten ligger vel bare faresonen for og bli innkalt til rep, men etter som jeg har forstått så er det liten sjangse for og få repp. Særlig for meg, hva skal de med en kokk, har vel plenty av dem. Lage mat lærte jeg heller ikke, kan mindre om det en folk flest. Fra gammlinger som har vert i inne så er det kunn dem som er i HV jeg har hørt har blitt kalt inn på nytt. Er få som har blitt kalt til repp ellers, det jeg har hørt verfall.

7768178[/snapback]

 

Det var vel slik i gamle dager.. Jeg var inne i 364 dager (ja jeg tellte dem) og mindre enn to år etter dimmitering havnet det brev i postkassen om at jeg skulle inn i HV. Jeg traff mange der som var i samme båt som meg. Surt som faen. Det var blant annet eks. kokker og vaktsoldater der og. Det er bare snakk om flaks eller ikke om en havner inn igjen.

7768676[/snapback]

 

Var det ikke slik da, at ville du i hæren , så plasserte de deg i marinen )og omvendt) :D

De fleste av vennene mine har nå fått beskjed at de ikke kommer til å bli innkalt til rep (4-5 år etter førstegangstjenesten) De fleste var heller ikke til rep. Jeg fikk en gang et KTK-kort (krigstjenestekort), men hørte aldri noe etter det. Men i mitt tilfelle var det antagelig studier som gjorde at jeg ikke gjorde rep.

 

Dessuten er vel de store Rep-øvelsene et tilbakelagt stadium? Nå satses det på den NYE hæren. En liten , mobil styrke osv. ... helt til neste 9 april, men det er jo en annen sak..

Lenke til kommentar
Dette ble en total avsporing av trådens opprinnelse, men hvorfor velget folk Heimevernet? Det har jeg aldri forstått, nettopp på grunn av argumentene ovenfor. Blir kalt inn til rep-øvelser og sånn. Jeg har ikke smileys påslått i forumet, men det er nå jeg drar fram en "I don't get it" >  :dontgetit: (Men den var denne jeg tenkte på;  :no: )

7768798[/snapback]

 

Som nevnt tidligere, dette er noe en ikke velger selv! Det kan jeg og mine medsoldater skrive under på. Nesten samtlige i heimevernet hos oss har vært igjennom et årig førstegangstjeneste og levd i den tro at er ferdig med hele suppa, men neida. Lurt igjen. Det hadde vært helt greit om en valgte det slik som i gamle dager.

Lenke til kommentar

www.dimme.cjb.net står det mye bra om lovligheten og mulighetene en har hvis en vil dimme på det psykiske(depresjon).

 

Det kommer ikke på ditt sivile rulleblad om du dimmer på depresjon og det er en enkel og grei måte og dimme på. MEN skal du få en jobb der du trenger sikkerhetsklarering(politi, brannmann, flygeleder etc) så KAN det være ett hinder at du har dimmet på grunn av pyskiske problemer..

Lenke til kommentar
Som nevnt tidligere, dette er noe en ikke velger selv! Det kan jeg og mine medsoldater skrive under på. Nesten samtlige i heimevernet hos oss har vært igjennom et årig førstegangstjeneste og levd i den tro at er ferdig med hele suppa, men neida. Lurt igjen. Det hadde vært helt greit om en valgte det slik som i gamle dager.

7769397[/snapback]

Jeg visste før jeg valgte gren på sesjon som veldig ung mann, at Heimevernet = årlige rep. På sesjonen valgte jeg Luft, for da visste jeg at jeg ikke kom til å ha årlige reps. Vet ikke om det er sant, men jeg har aldri hørt noe mer fra de, liksom.

 

Så hva er det som frister så med Heimevernet?

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha lest at det er et krav å ha gjennomført førstegangstjenesten i de yrkene, derfor det kan bli problemer med å komme inn uten førstegangstjeneste.

7771609[/snapback]

 

 

Tror politet har den regelen, men de fleste andre yrkene så krever de å få papirer på hvorfor du eventuelt ikke gjennomførte førstegangstjenesten......mener å huske det, men er ikke skrå sikker. Det burde kanskje trådstarter skjekke opp hvis han tenker jobb i de baner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...