Gå til innhold

Jobbe offshore - hvordan er det?


milogo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg (jente) får kanskje mulighet til å jobbe offshore/båt. Noen andre her som gjør det? Hvordan trives dere med det? Er det vanskelig omstilling å komme ut/hjem?  Hvordan er mulighetene for kontakt med de hjemme når man er ute?

 

Hvor mange uker er dere hjemme (har dere helt fri da?) og hvor lenge er dere ute? Får man ferie i tillegg til de ukene man er av, eller er ferien inkludert i dem?

 

Ja, har velidg mange spørsmål jeg da... og håper det er noen som kan dele erfaringene sine med meg  :)

7761856[/snapback]

 

Visst man er i nordsjøen er det GSM dekning på platformene og dei har helt sikker internett ombord, vi har det ivertfall på mange av offshore supplay båtane, i skrivende stund er eg i offshore, mex gulfen. På supplay båtene varierer turnus ordnigane frå 6 vekers av og på til 4 vekers av og på. Visse skip som er leigd ut til oljeselskapa i lengere tid kan olje selskapet kreve deira turnus ordning. for eksempel er der eit skip men rigg klasse, M/V Island Frontier som går 14 dager på og 28 dager fri, fleire blir det etter kvart.

 

Jeg jobber ikke offshore, men faren min gjør det. Han er borte i lit over 2 uker, og har fri i 3-4 uker. Det virker ganske hart ut.

Han har god utdanning. De som har kort utdanning har det enda hardere offshore.

 

Hvis du skal jobbe offshore så bør du ta den lange veien, altså gå på universitet.

Da har du gode jobbmuligheter, noe som du ikke har hvis du tar den korte veien.

I den korte veien, så må du være veldig god for å få en jobb. Det er heller ikke så mange av di jobbene, i den korte veien.

7767952[/snapback]

 

Og uttale at det er hardt i offshore næringa, vil eg personlig sei var ein hard uttalelse. No har ikkje eg erfaring frå rigg, kun offshore supplay (AHTS). Eg trives godt, og synest det ikkje er spesielt hardt. Men det blir opp til kvar enkelt å vurdere, nåkren liker å jobbe litt andre liker å ta det litt roligare. Og sjølfølgelig kjem det and på kva stilling ein er i.

 

Er veldig i tvil om jeg vil trives i en slik jobb, men samtidig høres det spennende ut å gjøre det i hvertfall for noen år... så prøver å finne ut litt mer om hvordan det er :)

7768175[/snapback]

 

Om du kjem til å trives i ein jobb offshore, tviler eg du kjem til å få svar her på forumet eller andre plasser, det er nåke du må prøve. Offshore jobb uansett om det er på skip eller rigg, er ikkje det ein jobb som alle vil trives i. Personlig trives eg veldig godt, bedre enn eg hadde gjort på ein landjobb trur eg. Eg meiner du må heller sjå på kva du har å tape med å prøve ein slik jobb, sikker som mange andre har du ikkje mykje å tape.

Lenke til kommentar

Takk for flotte svar!

 

Om du kjem til å trives i ein jobb offshore, tviler eg du kjem til å få svar her på forumet eller andre plasser, det er nåke du må prøve. Offshore jobb uansett om det er på skip eller rigg, er ikkje det ein jobb som alle vil trives i. Personlig trives eg veldig godt, bedre enn eg hadde gjort på ein landjobb trur eg. Eg meiner du må heller sjå på kva du har å tape med å prøve ein slik jobb, sikker som mange andre har du ikkje mykje å tape.

7854182[/snapback]

 

Skjønner at det ikke er noen som kan fortelle meg om jeg vil trives ja ;)

 

Det at jeg er jente gjør nok at jeg er mer i tvil. Jeg ser for meg at det er flest (bare?) gutter som jobber på slike båter, og jeg tror det kan være litt slitsomt for meg i så lenge som 6 uker... I tillegg synes jeg det høres lenge ut å være borte i 6 uker, hvis det er kortere tid er det jo greiere. Men, så høres det jo veldig fint ut med noen uker fri, grei lønn, og ikke minst tror jeg at jeg kan lære veldig mye av en slik jobb. Det er ikke lett, gitt.

Lenke til kommentar

Det at du er jente skal du ikkje tenke noko på. Berre positivt etter min meining. Det er slutt på den tida kor at jenter/damer ombord i båter/skip bringte ulykke, den overtru er slutt på idag.

 

Offshore er eit mannsdominerande yrke etter mi meining, ombord med oss er vi 68 personer ombord, av dei er det 4 damer, to norske og to amerikanske, burde vere fleire. Dei norske jentene som er her ombord stor trivs, også dei amerikanske meiner eg. På plattform i nordsjøen er det sikkert fleire damer enn dette eksempelet, uten om at eg veit det.

 

Det med å vere borte i 6 veker om gangen og vere heim 6 veker synest eg er fint, det er altid slik at eg gler meg til å reise heim, og eg gler meg faktisk å reise ut igjen og. Vi har eit godt miljø og det er slik det skal vere, trossalt det er blir din andre heim. Vi går no ned til 5 vekers turnus og andre rederi følger med, nåken har også sikkert alt innført det. kva turnus ordniger oljeselskapa har på sine personell uten for nordsjøen veit ikkje eg.

Endret av mbergseth
Lenke til kommentar
Det at jeg er jente gjør nok at jeg er mer i tvil. Jeg ser for meg at det er flest (bare?) gutter som jobber på slike båter, og jeg tror det kan være litt slitsomt for meg i så lenge som 6 uker...

7867457[/snapback]

Hmm, akkurat det ser jeg ikke noen problemer med! Det er nå mye enklere å takle en haug med gutter i 6 uker, enn en haug med kaklehøner? :p

Lenke til kommentar
Kom deg i nordsjøen sier jeg bare. Gullfin jobb uansett hva du måtte jobbe med, så lenge det ikke er roughneck(boredekksarbeider), det er i mine øyne en møkkajobb. Det er ikke mange jobber der ute som er noe særlig fysisk krevende, ja, man jobber 12 timers skift, men det er ikke noe problem. Har du en fast turnus på en fast plattform/rigg så er det veldig ordnete forhold, har lugaren for deg selv når du er av skift, faste pauser, fast rotasjon 2på4av.

Jobber du i servicebransjen så er det ofte litt mer action, ikke fast rotasjon (litt avhengig av yrket) men vaktperioder istedenfor. Reiser på forskjellige plasser hele tiden. Lengdene på turene varierer. Arbeidstiden varierer, du kan jobbe 12-16 timer nonstop i flere dager, eller du kan gå dagesvis uten å gjøre mer enn å trykke på fjernkontrollen på tven. Det er litt smak og behag hva man foretrekker. Lønnsmessig så er det generelt ganske bra, litt varierende etter hvilket firma du jobber for. Friperidene er for de fleste på 4 uker, da kan du gjøre hva du vil, reise på overtid eller bare ha fri. Når det gjelder omstilling når du kommer ut så er det ingen problem. Hjem derimot kan være litt vanskelig hvis du kommer rett fra nattskift, tar ofte et par dager å snu det til normalen. Det er stort sett telfoner på alle lugerer, og pc med internett er det på alle kontorer, så det er ingen problem å holde kontakten med folk hjemme.

7853511[/snapback]

 

Hvordan er det å ta med seg en bærbar pc ut på en rigg da? Regner med at dette ikke er lov, men har aldri funnet noe svar på det.

Hva slags internett forbindelse finnes på riggene? Hvor store er lugarene? 2mannslugarer på alle? Hvor ofte er det måltider?

noe som har noen svar på dette? bare veldig nysjerrig....men forstår det kan variere veldig fra rigg til rigg...

Lenke til kommentar
Jeg (jente) får kanskje mulighet til å jobbe offshore/båt. Noen andre her som gjør det? Hvordan trives dere med det? Er det vanskelig omstilling å komme ut/hjem?  Hvordan er mulighetene for kontakt med de hjemme når man er ute?

 

Hvor mange uker er dere hjemme (har dere helt fri da?) og hvor lenge er dere ute? Får man ferie i tillegg til de ukene man er av, eller er ferien inkludert i dem?

 

Ja, har velidg mange spørsmål jeg da... og håper det er noen som kan dele erfaringene sine med meg  :)

7761856[/snapback]

 

prøv deg å jobbe på en rigg, det vil du nok like bedre enn på en båt...men det vet man jo ikke før man har prøvd.

de fleste riggene kjører med 2 på og 3av eller 2på og 4av, noe som etter min mening er helt topp:)

 

et tips til deg kan være å komme deg ut som vaskejente,sekretær eller noe sånt så får du prøvd deg litt. vet de fleste vaskejentene ute på riggene har det veldig gøy hvertfall:)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg er ferdig siv.ing til sommeren, og skal på intervju nå om ikke så lenge for en jobb på båt/platform.

 

Er veldig i tvil om jeg vil trives i en slik jobb, men samtidig høres det spennende ut å gjøre det i hvertfall for noen år... så prøver å finne ut litt mer om hvordan det er :)

7768175[/snapback]

 

et tips til deg kan være å komme deg ut som vaskejente,sekretær eller noe sånt så får du prøvd deg litt. vet de fleste vaskejentene ute på riggene har det veldig gøy hvertfall:)

7909976[/snapback]

 

Tipper hun ikke er så interessert i å være vaskejente med siv.ing utdannelse :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke jobbet på rigg/plattform, men har jobbet på supplybåt i nordsjøen.. 4 uker på og 4 uker fri.. De maritime yrkene passer ikke alle! Er du i et nytt forhold kan det bli laaange turer.. og liker du helst å sitte på kafè på ettermiddagene kommer du til å få deg et sjokk ;) Du får kansje mobildekning og internett, men du er fortsatt 100% isolert i 2 - 4 uker.. Mange beskriver de maritime yrkene som solskinnsdager osv, men det finnes baksider som enkelte ikke klarer.

 

 

 

Og ikke glem at du blir boende på en gigantisk brannbombe ;)

Endret av zckumling
Lenke til kommentar

vel det er vel kanskje bare å prøve å se om du liker det eller ikke?!

 

jeg har nettopp fått meg jobb i nordsjøen nå som teknikker og skal ut i midten av april tenker jeg det blir :-) 2på og 3/4 av! gleder meg som bare det jeg....

 

har hørt at mange rigger har tilkopling til internett, slik du kan koble til bærbaren, noe som har noe peiling på dette?

Lenke til kommentar
Dei fleste riggane har raskare internettilkopling enn du har heime...

Mobiltelefon derimot er det ikkje lov å ta med seg ut, i alle fall ikkje på Statoil sine plattformar.

8213887[/snapback]

 

de fleste tar vel kanskje med seg bærbar pc også? det er vel lov?

hvor stor bag kunne man ta med seg ut nå igjen? fantes det noe mål eller vekt på dette?

Lenke til kommentar
Trur ikkje "dei fleste" tar med seg bærbar PC, men det er mogleg. Har du jobb på ein vanleg plattform med norsk operatør har dei sikkert så mange PC'ar rundt om kring at det ikkje er eit spesielt behov for ein bærbar.

8214519[/snapback]

 

okei takk for svar:)

ja, får se hvordan det blir på den første turen min og hvilken plattform jeg havner på....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...