Gå til innhold

Dynavoice F6 med X Forsterker?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lest litt om disse ikke klart og la være så jeg har kjøpt Dynavoice F6 fra komplett.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315429&cks=WYO

 

Det jeg lurte på da er hvilke forsterkere jeg burde kikke på. Synes det står så uoversiktlig det med strømstyrke, motstand, Watt etc.

 

Hørt et par gode anbefalinger fra Yamaha, men kan liksom ikke se hva som gjør at de kan dra disse høytalerene eller ikke =)

 

Jeg er ikke særlig god på slikt og setter stor pris på alle inskudd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte noe rundt 3-4000 for forsterker, hvis det er mulig og få noe allright til den prisen =)

 

Og ja, det skal kunne ta 6.1 eller 7.1

 

Så på en fra Hi-Fi klubben som så veldig interesant ut.

http://www.hifiklubben.com/no/produkter/hj...=8004&rID=8010#

 

her er en liten test gjort med et par andre forsterkere.

 

http://www.cambridgeaudio.com/assets/docum...nsedreprint.pdf

Lenke til kommentar

Den så ikke dum ut, for god kritikk og virker lovende, MEN =)

 

Hvordan har det seg at Dynavoice F6 har 125W mens denne kan gi ut 6x40W og like vel klare og drive høytalerne?

 

Jeg har hørt noe om "tungt drevene" høytalere, samt ting om "motstand", hvor leser jeg av dette for og kunne se om forsterker kan gi nok strøm til F6'ene?

 

btw: takk for lynraskt svar phax

Lenke til kommentar
Den så ikke dum ut, for god kritikk og virker lovende, MEN =)

 

Hvordan har det seg at Dynavoice F6 har 125W mens denne kan gi ut 6x40W og like vel klare og drive høytalerne?

 

Jeg har hørt noe om "tungt drevene" høytalere, samt ting om "motstand", hvor leser jeg av dette for og kunne se om forsterker kan gi nok strøm til F6'ene?

 

btw: takk for lynraskt svar phax

7758459[/snapback]

 

Høyttalerne har ikke 125 watt, det tallet sier bare hvor mye effekt høyttaleren tåler inn i korte øyeblikk. Det betyr ikke at du må ha en 125 watt forsterker for å drive de.

 

Se på følsomhet og impedanse hvis du vil se hvor tungdreven en høyttaler er, det gir deg en fin indikasjon. Denne har f.eks 4-8 Ohm (så omentrent 6?) og en følsomhet på 91dB, med andre ord en relativt lettdreven sak.

 

Når det gjelder oppgitt watt på harman/kardon så kan det tallet ikke direkte sammenlignes med mange andre merker som f.eks pioneer, denon, yamaha, eltax osv.. grunnen er at H/K måler FTC kontra RMS som mange andre bruker. FTC er en hardere og strengere måte og måle effekt på, og gir et mer riktig tall. Så den H/K'n har effekt nok i massevis til de høyttalerne du har sett deg ut.

Lenke til kommentar

Ah! takk til alle =) har liksom aldri fått plasert det med ohm og motstand.

 

Supre svar, skal absolut vurdere AVR 140 :)

 

En annen liten ting:

 

Hvordan vet man hvor tykke høyttaler-kabler man skal ha? er det et regnestykke på det, eller skal man bare høre med de i butikken?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Det endte på en Yamaha RX-V1400 som jeg fikk kjøpt brukt for 4500 =)

 

GnoMiz: Sparer for øyeblikket til en SW og 2 bak-høytalere.

Har ikke så stor leilighet så jeg kjører både Xbox 360, Stasjonær PC, DVD/CDspiller og vanlig TV gjennom denne forsterkeren.

Bruker TV'en som PC skjerm =)

 

Takk for den linken :) leste, kjørte, kjøpte = happy :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei, jeg har lest litt om disse ikke klart og la være så jeg har kjøpt Dynavoice F6 fra komplett.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315429&cks=WYO

Har akkurat bestilt disse jeg også, og lurer på om de kommer til å bli grillet av å bli drevet av en NAD 2200 (2x100W i 8Ohm, skikkelige NAD-Watt, dynamisk kan den levere opptil 600W i 4Ohm)? :o)

 

Uansett, 125W "max" er vel RMS og kontinuerlig, ikke max dynamisk effekt, så det burde gå bra...

Lenke til kommentar
Kjøp 4 kvadrat og gi gass! :p

7762569[/snapback]

 

4 kvadrat er bare tull til det der, jeg har en forsterker som gir 2 x 650 w kontinuerlig i 8 ohm og bruker 2,5 kvadrat uten problem, kablene er 10 meter, fabrikken annbefaler 1,5 kvadrat inntil 7,5 meter, 2 kvadrat inntil 12 meter og 3,5 kvadrat inntil 18 meter og dette er til hard belastning.

Det kvadrat-hysteriet er basert kun på ren uvitenhet.

Lenke til kommentar
Ah! takk til alle =) har liksom aldri fått plasert det med ohm og motstand.

 

Supre svar, skal absolut vurdere AVR 140  :)

 

En annen liten ting:

 

Hvordan vet man hvor tykke høyttaler-kabler man skal ha? er det et regnestykke på det, eller skal man bare høre med de i butikken?

7762399[/snapback]

 

Det kan beregnes men jeg vet ikke hvordan, det er lengden på kablene og impedansen på høyttalerene som spiller en viktig rolle her, jeg fikk i allfall beregnet kabler hos en leverandør av proffesjonellt utstyr til 4 ohm og 400 meter kabel og kom ut med 12 kvadrat, det endte med at jeg brukte aktive høyttalere siden jeg da kunne bruke mikrofonkabel til ca. 10 kr. pr. meter.

Lenke til kommentar
Hei, jeg har lest litt om disse ikke klart og la være så jeg har kjøpt Dynavoice F6 fra komplett.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315429&cks=WYO

Har akkurat bestilt disse jeg også, og lurer på om de kommer til å bli grillet av å bli drevet av en NAD 2200 (2x100W i 8Ohm, skikkelige NAD-Watt, dynamisk kan den levere opptil 600W i 4Ohm)? :o)

 

Uansett, 125W "max" er vel RMS og kontinuerlig, ikke max dynamisk effekt, så det burde gå bra...

8396018[/snapback]

 

 

kan ikke få for stor forsterker . uansett

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei, jeg har lest litt om disse ikke klart og la være så jeg har kjøpt Dynavoice F6 fra komplett.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315429&cks=WYO

Har akkurat bestilt disse jeg også, og lurer på om de kommer til å bli grillet av å bli drevet av en NAD 2200 (2x100W i 8Ohm, skikkelige NAD-Watt, dynamisk kan den levere opptil 600W i 4Ohm)? :o)

 

Uansett, 125W "max" er vel RMS og kontinuerlig, ikke max dynamisk effekt, så det burde gå bra...

8396018[/snapback]

 

Er bare å være litt forsiktig med volumet, så går det fint, bånner de så skrur du ned øyeblikkelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...