Gå til innhold

Wii, komponent eller rgb?


Lomaxz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
komponent og RGB er det samme.

7756772[/snapback]

 

Da har ikkje du spillt med Wii over RGB og komponent på ein HDTV ;) For det er forskjeller ut og går.

7757030[/snapback]

sikker på at du ikke tenker på kompositt nå?

 

Komponent er jo bilde i tre signal, og det er jo RGB også, i motsetning til kompositt som har bilde i et signal.

Lenke til kommentar
Korrekt. SCART RGB er rimelig identisk med komponent kvalitetsmessig (selv om jeg tror kodingen er ulik), forskjellen ligger i at førstnevnte primært er en europeisk standard, mens sistnevnte har hatt best fotfeste i statene.

7757648[/snapback]

 

Men det er likevel kvalitetsforskjeller på kablene. Sitter på den offisielle RGB-kabelen samt den uoffisielle Komponent kabelen til Wii. Bildet er bedre med sistnevnte på min HDTV. Men ting ser best ut via. RGB på vanlig TV syns eg :)

 

Man kan jo få progressivt signal over komponent kablene i motsetning til RGB :)

 

@ RRhoads, nei eg tenkte ikkj epå kompositt kabelen ;)

Lenke til kommentar
Jeg har iallefall fått RGB'n min.. Og, den funker veldig bra! :) Det er egentlig det eneste jeg vet.. :p

7758145[/snapback]

Er forskjellen på bildet stor mellom scart- og komposittlabel på ein CRT-skjerm? Og korleis får ein lyden ut til stereoanlegget med ein scart-kabel? Er det mogleg, eller ein høyre lyden gjennom dei crappy tv-høgttalarane dersom ein brukar scart? Eg har sett at ein kan få scart-kablar med eigen lydutgang til xbox (sjå her), men eg har ikkje sett nokon scart-kablar til wii som har ein slik utgang på kabelen.

Lenke til kommentar
Har man inngang for komponent er det å foretrekke. Kompositt på HD skjermer er absolutt ønskelig å unngå.

7757938[/snapback]

 

Hvordan ser komponent inngangen egentlig? har sett at det er 3 plugger som sammen gir videosignalet, men hvor kommer lyden fra da?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Rød og hvit, mener du? Gul er vel kompositt.

7765885[/snapback]

 

Vi gjør det enkelt og legger til eit bilde av ein komponent inngang , for å unngå feil og styr :p Er surrete huet på jobben her så det kan fort skje.

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

component.jpg

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Endret av Mala
Lenke til kommentar

Komposite, gul plugg

 

komponent (RGB), 3 plugger, rød grøn og blå, også kjent som YPbPr

SCART RGB, scart plugg med alle pinnene (eller kun rgb pinnene og lyd og sync)

 

Forkjellen mellom komposite og RGB (både scart og komponent) er meget stor, forkjellen mellom komponent og scart rgb er litt mindre, men også bra synlig, spesielt hvis du vet hva du skal se etter.

 

Hvorfor komponent er bedre enn scart RGB er fordi komponent har muligheten til å sende ett progressivt signal, noe scart ikke kan. har ikke tven din mulighet for å vise progressive signaler, så skal scart rgb i teorien ver bedre enn komponent (men i praksis ser en ikke forskjell)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...