Gå til innhold

4 minnebrikker i DFI NF4 SLI-DR?


skille

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et "DFI NF4 SLI-DR" hovedkort, med "326" bios. (Hadde 310p BIOS, men oppgraderte i går for å teste.)

 

Har fra før av et sett med "OCZ 1024MB DC Plat Ed. R-2" ram, og kjøpte i går et sett til. Når jeg starter maskina ser det ut til å gå helt greit, men etter noen min spilling med WOW, så fryser systemet. Kjørte den innebygde memtest86+ i natt med kun de to nye brikkene, uten å finne noe feil.

 

Brukte kun default verdier i bios når jeg dreiv å testa.

 

Kan det være noe sært med de andre to minneportene jeg ikke vet om? Er det noen annen bios jeg kan prøve som kan virke bedre? Eller kanskje noen innstillinger i BIOS som er feil?

 

Takknemmelig for alle svar :)

 

-Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det ganske mange ting som kan være forklaringen, og dette vil kanskje kreve mye eksperimentering fra din side.

 

Problemet kan ligge i enkelte innstillinger, brikkene, slotene, eller selve BIOS-koden. Det kan også tenkes at brikkene blir litt bedre etter en periode med innkjøring. Enkelte BIOSer kan fungere bedre med fire brikker, men jeg har god erfaring med DFIs originale.

 

Winchester har dårligere minnekontroller enn de nyeste revisjonene, så det kan tenkes at du må ta til takke med litt lavere hastighet.

 

Angående timings, er det noen av dem som med rimelig sannsynlighet krever justering ved en dobling av minnemengden:

 

Max Async Latency bør du prøve å øke. Jeg vil anslå at 8 ns er tilstrekkelig, men i alle fall ville jeg ha eksperimentert litt med denne.

 

tREF (refresh) må kanskje strammes inn (lavere tall = kortere intervaller). Der andre timings (kanskje) må slakkes opp ved en økning i mengde, kan denne være nødvendig å stramme. tREF regulerer hvor ofte minneradenes innhold "oppfriskes" for å unngå at minnet "glemmer" informasjonen som er lagret. Når antallet rader dobles, må det nødvendigvis gå kortere tid mellom hver oppfriskning, slik at en fullstendig runde gjennom dem alle ikke tar lengre tid. Hvis ventetiden blir for lang for en bestemt rad, kan data rett og slett gå tapt. Verdien 1032 burde ihvertfall fungere, men slakkere intervall kan være nok, og vil gi litt bedre ytelse.

 

Om ikke Drive Strength er på max fra før, mener jeg at det bør prøves.

 

Å sette Command Per Clock til Disabled er den eneste endringen som nesten garantert må gjøres.

 

 

Hvis ingen av disse tingene hjelper, anbefaler jeg å sammenligne brikkene individuelt mot hverandre. Dvs kjøre stabilitetstester og se om det er forskjeller mellom dem. I så fall kan det tyde på at det er noe feil med de nye brikkene.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...