Gå til innhold

Kabler til Dynavoice F6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har samme høytalere selv og en relativt midt-på-treet yamaha forsterker.. hadde high-end ledninger men kjøpte nye ( tjukke kobberkabler ) på clas ohlson etter den ene ble klippa i stykker..

 

De duger i massevis.. Koster rundt 250 e.l for 25 meter synes jeg å huske.. har gjennomsiktig isolasjon..

 

*star

Lenke til kommentar
Har samme høytalere selv og en relativt midt-på-treet yamaha forsterker.. hadde high-end ledninger men kjøpte nye ( tjukke kobberkabler ) på clas ohlson etter den ene ble klippa i stykker..

 

De duger i massevis.. Koster rundt 250 e.l for 25 meter synes jeg å huske.. har gjennomsiktig isolasjon..

 

*star

7737174[/snapback]

 

Hei

 

Takk, det var egentlig det jeg var ute etter. Jeg har allerede de 1,5 mm2 kablene fra Clas Ohlson, men lurer på om oppgradering til de tykkere er godt nok, eller om jeg må ut med mange hundre kroner til kabler?

Lenke til kommentar

Vel, ta en titt her.

 

Hvorvidt det er de elektriske kvalitetene i en kabel, eller det psykiske (placebo) som bestemmer lydkvaliteten, er en diskusjon som har holdt på lenge.

Hvis jeg skal anbefale deg noen kabler må det i så fall bli noe slik som: billig innen hifi, men dyrere enn elkjøp-kablene til 198,-. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt høyttaler kablene de selger på biltema! Det er mye for pengene!

Fidelity fikk mye ut av de "billig" kablene til Biltema og skrev varmt om de.

 

Sikkert mye rett i den tråden du linker til skag1, men det er faktisk stor forskjell på kabler. Er nok mye mentalt.

Men jeg kjøpte nye kabler til anlegget mitt Kimber Toslink eller noe heter de. Disse er koblet fra cdspilleren til forsterkeren. Og det ble faktisk noe helt annet. Til og med lillesøsteren min hørte forskjell.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
Kimber KWIK-12 er en knallkabel til 62 kr/meter. Bruker den selv.

7738537[/snapback]

 

De er sikkert fine. Det jeg lurer på om det er noen ide å bruke 62 kr/m på denne kabelen når er tilsvarende kabel med 4 mm2 areal koster 16,9 kr/m på Clas Ohlson?

Lenke til kommentar
Kimber KWIK-12 er en knallkabel til 62 kr/meter. Bruker den selv.

7738537[/snapback]

 

De er sikkert fine. Det jeg lurer på om det er noen ide å bruke 62 kr/m på denne kabelen når er tilsvarende kabel med 4 mm2 areal koster 16,9 kr/m på Clas Ohlson?

7743432[/snapback]

 

Tja.. Vanskelig å si. Kabelen fra Clas Ohlson er ikke tilsvarende KWIK-12. Er du fornøyd med kabelen du bruker er det vel bare å forsette med det.

Lenke til kommentar
De er sikkert fine. Det jeg lurer på om det er noen ide å bruke 62 kr/m på denne kabelen når er tilsvarende kabel med 4 mm2 areal koster 16,9 kr/m på Clas Ohlson?

7743432[/snapback]

 

Link til denne kabelen? Høres jo ut som et kupp det. Hvis man får kabel av Kimber kvalitiet til 17kr/m..

 

Husk at tykkelsen ikke er det som avgjør kabelens kvalitet.. lederen og isolasjonen er vel det som teller.

Lenke til kommentar

Jeg vet lite eller ingen ting om kabler. Mitt alternativ er å finne på denne siden, men jeg vet lite om dette er gode alternativer. Det jeg prøver å si er at jeg ikke er villig til å få 5% bedre kvalitet (hva nå enn det er) ved å gå fra 16,9 kr/m til 62 kr/m. Om det er snakk om at lyden blir betraktelig mye bedre, så betaler jeg gjerne.

Lenke til kommentar
Skjerming er jo også en viktig faktor.

7744611[/snapback]

 

Høyttalerkabler er normalt sett ikke skjermet, dette er noe man finner på signalkabler og slikt.

 

Jeg vet lite eller ingen ting om kabler. Mitt alternativ er å finne på denne siden, men jeg vet lite om dette er gode alternativer. Det jeg prøver å si er at jeg ikke er villig til å få 5% bedre kvalitet (hva nå enn det er) ved å gå fra 16,9 kr/m til 62 kr/m. Om det er snakk om at lyden blir betraktelig mye bedre, så betaler jeg gjerne.

7746833[/snapback]

 

De kablene du linker til der er av den standard tvinnede kobbertråd kabelen med plastisolasjon. Jeg skal ikke gå inn på det tekniske til hvorfor dette ikke låter bra ettersom jeg desverre ikke har nok kunnskap på dette området. Men min erfaring er at kabler med solide oksygenfrie kobberledere og god isolasjon i form av f.eks teflon låter langt bedre. Hvor mye bedre det vil låte på ditt oppsett vet jeg ikke, det avhenger sikkert litt av øret som hører også.

 

Men hvor mange meter kabel trenger du? Er det snakk om korte strekk vil jeg lagt de ekstra kronene i en god kabel, det er jo bare snakk om et par hundrelapper kanskje. Og er det snakk om lange strekk.. ja da blir det jo bare enda viktigere med en god kabel! :tease:

 

Kimber sine rimlige kabler gir meget god ytelse til prisen.

Lenke til kommentar

Da er høyttalerne i hus. Jeg bruker noen gamle kabler som jeg har liggende og er ikke veldig imponert. Spørsmålet er om jeg blir nødt til å kjøpe puter til å dekke igjen basskanalene bak og eventuelt spikes. Kan noe fortelle meg hvilke fordeler og bakdeler disse to "add-ons" har for høyttalere? Er det noen ide å bruke penger på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...