Gå til innhold

Sette sammen ekstern hd selv, tips?


Anbefalte innlegg

Hei,

referer til denne tråden,

 

Etter tips fant jeg ut at å bygge den eksterne harddisken selv var lurt, med tanke på garanti og dataredding ved feil.

 

Så på dette harddisk kabinettet, det har eSATA for kjapp overføring, og usb hvis jeg låner den bort til venner.

 

Dette er også et alternativt drev-kabinett

 

angående harddisk er jeg ikke sikker på valg, med ønsker rundt 500 gb... så valg av dette gjennstår.

 

Men det største problemet er å få eSATA ut, har ikke funnet noe kort jeg er sikker på. dette kortet ser ut som funker, men der var lovlig dyrt. Og ønsket ikke at det totalt skulle bli så mye dyrere enn en ferdig ekstern.

 

Har ikke noen ledige PCI-e slotter heller (opptatt av skjermkortet)

 

Fant denne kabelen, men siden jeg ikke har noen SATA ledige internt, virker dette også uaktuellt??...

 

Som et sammendrag sliter jeg da med eSATA, og å velge en god og stabil (relativt billig) harddisk.

 

Så alle tips mottas med glede. :)

 

edit: la til info og et drev-kabinett

 

MvH

Bjørnar

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et konkret forslag:

 

Denne + Denne

 

Har kabinettet selv, og det følger med en brakett til montering (slik at den opptar en kortplass). Denne har en eSATA-kontakt på utsiden, og på innsiden  er det festet en sata-kabel med vanlig sata-kontakt. Denne kan du da sette i en sata-port på hovedkortet eller på et sata-kontrollerkort. Disse får du kjøpt for en slikk og ingenting på f.eks eBay.

 

I mellomtiden kan du bruke USB2-kontakten på kabinettet, eller når du kommer til andre som ikke har eSATA-mulighet.

 

Du kan også kjøpe en eSATA-SATA-kabel, slik at hvis du skal gjøre de store overføringene på en annen pc, er det bare å åpne kabinettet og koble til en vanlig sata-port.

7738625[/snapback]

 

Harddisk-kabinettet var billig og bra, synes derimot at 320 gb blir litt smått... Ønsket 500, selvom prisen øker drastisk.. (nesten billigere med 2*320 gb, mer stabilt og)..

 

som sagt fant jeg dette SATA kortet på komplett, veldig dyrt, men har da 2 SATA, og 2 eSATA.

 

MvH

Bjørnar

Lenke til kommentar

Jeg skal selv kjøpe en ekstern backupløsning den neste uka. Eneste jeg venter på er at det Tsunami kabinettet med eSATA du vurderer skal komme på lager. Planen er å bruke Tsunami kabinettet med en 500GB HD fra Samsung.

 

Kabinettet er litt billigere hos PCutstyr enn hos Komplett, tilsvarende gjelder harddisken. Men man må regne med at PCutstyr har litt høyere fraktkostnader enn Komplett. Likevel skal blir det noe billigere å velge PCutstyr.

 

Min løsning(som jeg regner med skal virke glimrende):

Tsunami Speed 3500 for 3.5" SATA, aluminium, USB 2.0/eSATA 413kr

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM 1250kr

 

eSATA gjør kabinettet attraktivt for min del, det er kanskje ikke så mange HK med eSATA idag men det kommer forhåpentligvis. Jeg regner også med at man kan koble HD til standard SATA hvis man ønsker(jeg har ikke særlig peiling på eSATA og SATA, men regner med at det i hovedsak er det fysiske som er forskjellen).

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar

Henger meg på denne tråden også. Vurderer fortsatt det samme som deg, akkurat som i den tråden du henviser til øverst.

 

Mitt problem med disse kabinettene er at de sjeldent er "stack-bare", altså at flere kan legges oppå hverandre i høyden. Det er en allright mulighet å ha, siden man *aldri* vil få nok diskplass, men man har gjerne begrenset plass på pc-bordet.

En annen ting er at mange kabinetter er direkte stygge og/eller "plastic fantastic".

 

Men likevel, hvis noen har et tips om et kabinett som lar seg stable, er fint og har usb2 - så har jeg ellers samme ønsker som trådstarter. :)

Lenke til kommentar
Min løsning(som jeg regner med skal virke glimrende):

Tsunami Speed 3500 for 3.5" SATA, aluminium, USB 2.0/eSATA 413kr

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM 1250kr

 

eSATA gjør kabinettet attraktivt for min del, det er kanskje ikke så mange HK med eSATA idag men det kommer forhåpentligvis. Jeg regner også med at man kan koble HD til standard SATA hvis man ønsker(jeg har ikke særlig peiling på eSATA og SATA, men regner med at det i hovedsak er det fysiske som er forskjellen).

7743237[/snapback]

 

Dette var priser jeg likte ;) da har jeg egentlig harddisk og harddisk kabinett på plass.. Eneste som mangler da er SATA/eSATA.

 

Er det veldig stor forskjell mellom usb2 og eSATA, når jeg regner med å overføre 400 gb+?

 

Mitt problem med disse kabinettene er at de sjeldent er "stack-bare", altså at flere kan legges oppå hverandre i høyden. Det er en allright mulighet å ha, siden man *aldri* vil få nok diskplass, men man har gjerne begrenset plass på pc-bordet. 

En annen ting er at mange kabinetter er direkte stygge og/eller "plastic fantastic".

7744385[/snapback]

 

En stable funskjon hadde jo vært kjekt, men ikke nødvendig for min del. regner med å ha større pc når jeg trenger mer plass, og da gå for interne.

 

Syns jeg har sett fler greit pene, men ingen overgår metalliske preget på LaCie P3.. Men noe må man ofre.

 

MvH

Bjørnar

Lenke til kommentar

Nå har jeg vegret med lenge etter å kjøpe, fordi jeg har vært litt avventendene i forhold til eSATA... Vurderer nå å kjøpe harddisken, deretter skaffe eSATA senere, selvom kravet for hastighet hadde vært størst i starten.

 

Men har noen peiling på en grei måte å skaffe eSATA på, når jeg ikke har noen interne SATA porter ledig heller, så er jeg fortsatt veldig interresert i dette... Kortet til 800 kroner ble litt vel dyrt syns jeg...

 

MvH

Bjørnar

Lenke til kommentar

Som sagt får du slike kort til en slikk og ingenting på eBay. For eksempel dette.

 

Har selv Akasa-kabinettet med USB2 og eSATA som PCUtstyr selger til samme pris som Tsunami. Det ser slett ikke verst ut. Det har et svart, glossy deksel, og har mulighet for stacking. Vil også si det ser forholdsvis støydempende. Noe som er litt kjipt med dette kontra Thermaltake-kabinettet er at dette har en bryter som veksler mellom USB2 og eSATA.

 

Slikt sett blir et Akasa-kabinett og en Samsung 500 GB sammen en rimelig og god løsning. Vil samtidig gjøre oppmerksom på at Hitachi sine disker (du får disse i 500 GB også) er mer robuste overfor støt enn de andre merkene. Går disken i gulvet (når den er slått av) har denne større sjanse for å klare seg enn de andre. Om en slik sikkerhet er verdt prisforskjellen må du avgjøre selv.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...