Gå til innhold

Få en fin mage til sommeren - hvordan?


Anbefalte innlegg

Heisann. :)

 

Jeg har prøvd å starte med litt trening tidligere, men det har gått mindre bra.

Nå har jeg iallefall satt meg for mål å få en penere, og bedre trent mage.

På dette tidspunktet har jeg det man kanskje vil kalle litt "valpefett", men jeg selv synes ikke det er for mye.

Jeg lurer på hvordan jeg burde trene for å få så bra som mulig mage til sommeren, om det er nok tid, da?

Rekker jeg det? Hva skal jeg trene? Sit-ups, planken, ?

Hva med kosthold, og slikt?

 

Takk for alle svar.

Endret av NorthGarden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ha små problemer med å rekke å få vaskebrett om du er målrettet, fokusert og har en noenlunde grei fysikk :yes:

 

For å få skikkelig vaskebrett er det fettprosenten som teller mest. Det hjelper ikke å ha en mage av stål når den er dekket av mykt fett. Derfor er det viktig for deg å begynne med kardio-trening. Dette er fettforbrennende og kondisjonsøkende trening. Intervalltrening,spinning og lengre løpe/sykkel/svømmeturer er bra alternativer. Jogg gjerne før frokost om mulig. Prøv å kutt ut brus og godteri, dette har du mindre og mindre glede av hvis du slutter å spise det (spiser selv ikke godteri eller brus da jeg ikke har lyst på det, før spiste jeg mer regelmessig og da kom godtesuget mye lettere). Tren kardio 3-4 ganger i uka.

 

For å unngå å legge på deg så mye bør du spise sunt og regelmessig (helst hver 3. time ca.). En måte å få til dette på er å legge inn mellommåltider mellom frokost- lunsj og lunsj-middag. Spis også kveldsmat, men prøv å unngå mat med mye karbohydrater. Be heller moren din om å lage litt mer middag (kjøtt!) og spis noe av det til kvelds.

Prøv å unngå for mye frossenpizza, burger, og annen mat du vet ikke er spesielt sunt. Kan spise det av og til, men helst aldri :)

 

Du bør trene magen regelmessig, inntil tre ganger i uka vil jeg si er passe. Tren hardt når du trener mage. Det skal brenne i musklene! Situps er en bra øvelse for magen, men har du mulighet bør du trene med vekter også for å kunne øke belastningen på magen gradvis. Du bør kjøre en del sett på magen. 6-8 sett og 10-15 repetisjoner er greit å begynne med (avhengig av nåværende nivå). Etterhvert som du blir sterkere kan du ta flere sett og repetisjoner. Ikke ha altfor lang pause mellom settene (maks 1 min)

På siden nedenfor er det en del mageøvelser du kan prøve deg på. Alle disse er mer eller mindre gode øvelser, selv om det ikke er alle som kan trenes hjemme i stua. Har du mulighet bør du absolutt trene et sted der du har tilgang på apparater som trener magen hvor du kan øke belastninga etterhvert!

 

http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html#anchor172895

 

Her er et par andre sider med info om magetrening, dog kanskje litt mer "hardcore" enn det du er ute etter, men de samme prinsippene gjelder:

http://www.bodybuilding.com/fun/lebrun2.htm

http://www.bodybuilding.com/fun/layne4.htm

Endret av EB_Veyron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke ta en joggetur før frokost fordi du står opp klokken sju?? Det burde ikke være noe problem, men om du absolutt ikke vil så kan du jogge etter skoletid. Før middag f.eks. I helga kan du jo trene før frokost :yes:

 

Prøv å få inn litt intervalltrening og langkjøring på noen av de øktene så blir det bra. Det er veldig viktig med regelmessig matinntak for å holde forbrenninga på topp!

Lenke til kommentar

Desverre er det ikke gjennom å trene magen du vil få vaskebrettet, men gjennom å bli slankere (få lavere fettprosent). Ikke for å skremme noen, men å trene magen hardt og mye vil gjøre at den ser mer oppblåst ut, selv ved lav fettprosent. Derfor bør du moderere magetreningen mest mulig. Crunches og benhev på fitnessball er mer enn nok for å bygge solide magemuskler.

 

Se her for øvelser.

Lenke til kommentar
Desverre er det ikke gjennom å trene magen du vil få vaskebrettet, men gjennom å bli slankere (få lavere fettprosent). Ikke for å skremme noen, men å trene magen hardt og mye vil gjøre at den ser mer oppblåst ut, selv ved lav fettprosent. Derfor bør du moderere magetreningen mest mulig. Crunches og benhev på fitnessball er mer enn nok for å bygge solide magemuskler.

 

Se her for øvelser.

7736943[/snapback]

Hvorfor vil den se oppblåst ut ved mye trening? Kilde? Er jo kun magemusklene som trenes og de vil ikke bli oppblåst på noe som helst vis ved hard trening.

 

Magemusklene er akkurat som andre muskler og du trener vel ikke massevis av reps på biceps for å få masse på arma? Magemuskla trenger også et visst volum for å skape vaskebretteffekten. Er sant som du sier at lav fettprosent har mye å si, men man må også ha et visst muskelgrunnlag! :yes:

Lenke til kommentar
Desverre er det ikke gjennom å trene magen du vil få vaskebrettet, men gjennom å bli slankere (få lavere fettprosent). Ikke for å skremme noen, men å trene magen hardt og mye vil gjøre at den ser mer oppblåst ut, selv ved lav fettprosent. Derfor bør du moderere magetreningen mest mulig. Crunches og benhev på fitnessball er mer enn nok for å bygge solide magemuskler.

 

Se her for øvelser.

7736943[/snapback]

Hvorfor vil den se oppblåst ut ved mye trening? Kilde? Er jo kun magemusklene som trenes og de vil ikke bli oppblåst på noe som helst vis ved hard trening.

7737048[/snapback]

 

http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5a.jpg

 

Kan kanskje være greit ta noen vacuum øvelser, hehe.

 

http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm

Lenke til kommentar
Desverre er det ikke gjennom å trene magen du vil få vaskebrettet, men gjennom å bli slankere (få lavere fettprosent). Ikke for å skremme noen, men å trene magen hardt og mye vil gjøre at den ser mer oppblåst ut, selv ved lav fettprosent. Derfor bør du moderere magetreningen mest mulig. Crunches og benhev på fitnessball er mer enn nok for å bygge solide magemuskler.

 

Se her for øvelser.

7736943[/snapback]

Hvorfor vil den se oppblåst ut ved mye trening? Kilde? Er jo kun magemusklene som trenes og de vil ikke bli oppblåst på noe som helst vis ved hard trening.

 

Magemusklene er akkurat som andre muskler og du trener vel ikke massevis av reps på biceps for å få masse på arma? Magemuskla trenger også et visst volum for å skape vaskebretteffekten. Er sant som du sier at lav fettprosent har mye å si, men man må også ha et visst muskelgrunnlag! :yes:

7737048[/snapback]

 

http://www.t-nation.com/findArticle.do?art...06-169-training

Les fra "The Britney Spears Syndrome".

 

Det hele kommer egentlig helt an på hva trådstarter vil ha. Poenget mitt er at høyt volum på magemusklene, ikke nødvendigvis ser fint ut. Jeg har selv ganske store og tjukke magemuskler i dag, noe jeg ikke hadde i mine yngre dager og fettprosent har ingenting med saken å gjøre. Selvfølgelig er ikke alle genetisk belagt for å få stort volum på magemusklene, men er du en av dem, så vil du ikke trene magen særlig mye, om du bryr deg om det estetiske.

 

Du har kanskje sett bolemagene til Ronnie Coleman og Jay Cutler. Man får selvfølgelig ikke så oppblåste mager uten bruk av steroider, men du forstår kanskje poenget mitt nå? Det ser ikke fint ut i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5a.jpg

 

Kan kanskje være greit ta noen vacuum øvelser, hehe.

 

http://www.bodybuilding.com/fun/ms-fit5.htm

7737090[/snapback]

Hehe, han så ikke så bra ut nei, men tror ikke dette er north gardens største problem i det stadiet han er på nå. En del av disse magene på kroppsbyggerne kan nok også skyldes en del mindre lovlige "preparater". Har selv trent en god del mage de siste månedene og har ikke merket at den har blitt mer oppblåst :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Hvis du tror magen kommer til å se sånn ut etter mye hard magetrening har nok ikke fått med deg hva anabole sterioider gjør med folk ... blir det samme som at mange jenter ikke tør å trene med nok motstand til å kjenne det i musklene i frykt for å få store muskler ...

 

*Leste ikke EB_Veyron sitt innlegg først.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Hvor lang tid tror du det tar, da?

Hvis jeg jogger etter skolen, og trener mage tre ganger i uka.

Og spiser normal middag, ikke godteri, fastfood.

 

- Å få en fin mage, altså.

7739078[/snapback]

Det går jo nesten utelukkende på fettprosent. Klarer du å gå ned 0,5kg-1kg per uke tror jeg du kommer langt. Hvor lang tid det tar avhenger jo av hvor mye underhudsfett du har i dag, noen har også mye lettere for å gå ned i vekt enn andre.

 

Husk at du må jogge i over 40min for at det skal gå på fettforbrenning. Er ikke helt sikker på hvor lenge, men du må over en viss tid under aktivitet for at fettet skal bli forbrent.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar

Hvis du tror magen kommer til å se sånn ut etter mye hard magetrening har nok ikke fått med deg hva anabole sterioider gjør med folk ...

7738566[/snapback]

 

Dette bildet var nevnt spesifikt som en spøk. Nei, jeg tror ikke du vil se slik ut av et par situps. Men jeg kom til å tenke på artikkelen når jeg leste Looper87 post om at magen kunne se oppblåst ut ved mye trening.

 

Jeg har lest en del artikler om magetrening, og mange anbefaler disse vacuum øvelsene. Øvelsen var ikke nevnt tidligere, så jeg postet derfor en link til en artikkel om det. Jeg gjør denne øvelsen selv, og synes det er en grei øvelse - en fin avslutning på magetreningen.

 

Men nok om det.

 

Som nevnt tidligere, du må ha ganske lav fettprosent for å vise fram en skikkelig six-pack, så riktig kosthold det viktigste. Men for all del, trening og cardio er også viktig :)

Endret av nitor
Lenke til kommentar

Når det gjelder hvor lang tid det tar for å få vaskebrett er det ganske individuelt. Kan ta alt fra en liten måned til et år. Men når du først har fått den må du holde treningen og det sunne kostholdet ved like for å ikke få for høy fettprosent igjen. Er vel greit om den holder fram til sommeren i det minste ;)

 

Edit: Når det gjelder slankere mage ved situps så går ikke det! Punktslanking av fett sies av de fleste eksperter å være umulig så det er nok bare kardio som hjelper. Men situps strammer jo opp magen og det er mulig den kan se litt slankere ut.

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...