Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

500m utendørs nettverk. Hva trengs?


Anbefalte innlegg

En plass på bondelandet, langt fra nærmeste telefonsentral er det noen som ønsker seg internett. Huset ligger ca 500m unna det nærmeste huset som har ADSL bredbånd. Familiene i de to husene kjenner hverandre godt. Husene ligger sånn til at det ikke er fri sikt i mellom de så trådløst nett vil ikke fungere selv med retningsforsterkere. Man må altså ha kablet nettverk for å få det til å fungere. Familien med ADSL vil gjerne dele sitt nett (og internettregning) med den andre familien selv om det bryter med kontraktsvilkårene til ISP.

 

Hvordan kan man få til disse 500 meterne med kablet nettverk billigst mulig? Kabelen skal ligge utendørs, lettere nedgravd antar jeg og i rør de to plassene det må krysse grusveier. Resten av strekninga er langs veien. Hva trenger jeg for å få dette til å fungere over den avstanden? Hva trengs for at forbindelsen skal tåle normalt vær og vind året rundt? Hva annet bør vi passe på? Hva tror dere dette kommer til å koste?

 

Oppdatert: Jeg var usikker på om det kom til å bryte med reglene til ISP, men det er vist ikke noe forbehold om å ikke dele i kontrakten til ISP til familien som ønsker å dele nettet sitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En plass på bondelandet, langt fra nærmeste telefonsentral er det noen som ønsker seg internett. Huset ligger ca 500m unna det nærmeste huset som har ADSL bredbånd. Familiene i de to husene kjenner hverandre godt. Husene ligger sånn til at det ikke er fri sikt i mellom de så trådløst nett vil ikke fungere selv med retningsforsterkere. Man må altså ha kablet nettverk for å få det til å fungere. Familien med ADSL vil gjerne dele sitt nett (og internettregning) med den andre familien selv om det bryter med kontraktsvilkårene til ISP.

 

Hvordan kan man få til disse 500 meterne med kablet nettverk billigst mulig? Kabelen skal ligge utendørs, lettere nedgravd antar jeg og i rør de to plassene det må krysse grusveier. Resten av strekninga er langs veien. Hva trenger jeg for å få dette til å fungere over den avstanden? Hva trengs for at forbindelsen skal tåle normalt vær og vind året rundt? Hva annet bør vi passe på? Hva tror dere dette kommer til å koste?

7731138[/snapback]

500m? blir det ikke spenningstap av slikt? må vel ha en forsterker på veien?

Lenke til kommentar

enkleste er og kjøpe 2 stk sdsl box'er som kan brigth mot verandre og kjøre bare god gammel kober kabel( aka gammel tlf ledning). box koster ca 1000kr pr stk på komplett.

hvis du sjekker litt hvor telenor sin kobber kabler går kan du tyv låne dem, fo r og slippe og grave så veldig mye.

Lenke til kommentar
Har satt opp slike nettverk basert på trådløse systemer hvis man har fri sikt...

Kommer på ca. 7-8K totalt.

7731251[/snapback]

 

Tror nok også trådløst er det beste alternativet her.

 

Fiber er da fint til slikt, men neppe for privatpersoner :D Bruker det på jobb for komunikasjon mellom PLS-ene og diverse noder. Lengste avstand er vel ca 500m. Men pris der etter :D

 

Edit: Slettet post jeg quota?

Endret av JFTech
Lenke til kommentar
Har satt opp slike nettverk basert på trådløse systemer hvis man har fri sikt...

Kommer på ca. 7-8K totalt.

7731251[/snapback]

 

Tror nok også tråfløst er det beste aøternativet her.

 

Fiber er da fint til slikt, men neppe for privatpersoner :D Bruker det på jobb for komunikasjon mellom pls'ene.

7731275[/snapback]

 

 

Oops! Han kan ikke bruke trådløs i dette tilfelle..

Lenke til kommentar
enkleste er og kjøpe 2 stk sdsl box'er som kan brigth mot verandre og kjøre bare god gammel kober kabel( aka gammel tlf ledning). box koster ca 1000kr pr stk på komplett.

hvis du sjekker litt hvor telenor sin kobber kabler går kan du tyv låne dem, fo r og slippe og grave så veldig mye.

7731248[/snapback]

 

Back to reality!

 

Kan jo være at avstanden er for langt fra sentralen siden det ene huset kan få men ikke det andre. Eventuelt kan det jo være at de hører til to forskjellige sentraler likevel de er naboer.

Endret av JFTech
Lenke til kommentar

ranvik: Jeg tror ikke familiene går med på noen skumle tyvkoblinger på telenors nett. Telenors telefonnett går forresten omtrent fra dør til dør mellom de to husene. Graving blir neppe noe problem. Det er traktorer nok i nærområdet. ;) Har du noe mer info om hvordan vi kan sette opp disse SDSL-boksene?

 

jarmo: Hadde det bare vært fri sikt så hadde jeg ordnet det enklere (2x biquad + routere) ;)

 

JFTech: Jeg tror de tilhører samme sentral. Det ene huset er litt under 6km unna og det andre litt over. Dette er avstandene vi har fått oppgitt fra telenor. De tar vist også hensyn til kabelkvaliteten i beregningen og den siste biten er det neppe noen kvalitetskabel.

Lenke til kommentar
enkleste er og kjøpe 2 stk sdsl box'er som kan brigth mot verandre og kjøre bare god gammel kober kabel( aka gammel tlf ledning). box koster ca 1000kr pr stk på komplett.

hvis du sjekker litt hvor telenor sin kobber kabler går kan du tyv låne dem, fo r og slippe og grave så veldig mye.

7731248[/snapback]

 

Back to reality!

7731309[/snapback]

Det er nok den beste løsningen.

Teoretisk kunne man kanskje greie å sette en switch på 250M og bruke power over ethernet. Da kunne man greie 10Mbit men det er flere usikre momenter i en sånn config.

 

Coax er nok utelukket fordi prisen på kabelen blir svært høy (RG8U / RG213).

Lenke til kommentar

Ethernet kabel kan maks strekkes 100m.. Derfor er det en mulighet å bruke kobberlinjer `ala gammel telefonlinje, og brukde to stk sdsl "modem" i hver ende.

 

Du som sa at du hadde satt opp dette trådløst til 7-8k:

Hva slags utstyr snakker vi da? Jeg har over 1km trådløst bridge stabilt, mellom 2 stk Dlink 2100Ap+ bokser, har Dlink rundtstråle i ene enden og en Ca 14/27 i andre enden, koster vel totalt ca 3000,-

 

Trådstarter: Er det noe mulighet å henge antenner litt høyere i terrenget? Evt finne et felles punkt som begge har sikt til for å bruke som en multipoint bridge?

Lenke til kommentar

Fant dette, kan se ut som du klarer deg med cat6 kabel

 

1. What is the difference between CAT5, CAT5e, CAT6, CAT7...

The Simple Answer:

CAT5 is rated to 100M

CAT5e is rated to 350M

CAT6 and CAT6e is rated to 550M or 1000M depending on your source

CAT7 is supposedly rated to 700M or presumably 1000M

Lenke til kommentar

grave kobber kabel er helt kurant, og sette opp sdsl klarer ALLE. du kjøper dem, sjekker at du har samme kobber par i vær ende <- veldig lett og glemte ta feil der.

på sdsl box, gå på web siden, velg brigth mode på begg. og tp over til adsl box'en i huset som har inet.

kjør bort til det andre. og stapp tp'en i pc'en og du er på net.

NB: max range mellom dem 2husa er 3000m, har ikke noe og si hvor langt det er til tlf sentralen siden du ikke bruker den.

Lenke til kommentar
Trådstarter: Er det noe mulighet å henge antenner litt høyere i terrenget? Evt finne et felles punkt som begge har sikt til for å bruke som en multipoint bridge?

7731351[/snapback]

Det er en tykk granskog i mellom og litt svinger på veien mellom så det er neppe mulig å få fri sikt selv på toppen av to flaggstenger. Det er egentlig mye skog i området og det ligger på en slak høyde så jeg tror ikke det går an å få til noe relé-punkt heller.

Lenke til kommentar
Fant dette, kan se ut som du klarer deg med cat6 kabel

 

1. What is the difference between CAT5, CAT5e, CAT6, CAT7...

The Simple Answer:

CAT5 is rated to 100M

CAT5e is rated to 350M

CAT6 and CAT6e is rated to 550M or 1000M depending on your source

CAT7 is supposedly rated to 700M or presumably 1000M

7731384[/snapback]

 

 

Tror ikke dette stemmer helt, er 100m som er "maks" på cat6 også. Hvor fant du forresten dette utsnittet...?

Lenke til kommentar

Har koblet en del slike linker gjennom tidene, dog ikke så lange.

 

Helt klart det beste er fiber. Koster vel 10-15k. :thumbup:

Nest best er CAT6-kabel med en repeater på midten. Repeateren får strøm enten via PoE eller en 250m lang lavspentledning (trafo kobles i enden) som går sammen med ethernetkabelen. Dette oppsettet kommer vel opp i 4-5k.

På denne måten får en trolig 100mbit på en cat6 kabel, og er dermed sikret god båndbredde for fremtiden.

En annen mulighet er å trekke cat6 + strømkabel frem til nærmeste punkt med fri sikt og bruke trådløst den siste biten. Fest antenne i et tre e.l.

 

Kables legges i standard elektrikerrør som er vel det billigste. En må passe på at ved alle steder røret har laveste nivå i bakken, må en lage et hull slik at kondensvann kan renne ut.

Lenke til kommentar
skumle tyvkoblinger på telenors nett. Telenors telefonnett går forresten omtrent fra dør til dør mellom de to husene.

 

Jeg tror de tilhører samme sentral. Det ene huset er litt under 6km unna og det andre litt over. Dette er avstandene vi har fått oppgitt fra telenor.

 

På kort sikt er det billigere å sette opp privat DSL WAN over Telenor's kabler enn å legge nye.

 

Telenor legger normalt TO trådpar til hver adresse (sjekk i husets telekobling) . Dere kan jo leie fastlinjer av telenor (brokobling på sentralen) og sette opp et WAN-nett med DSL-trafikk som bedrifter gjør mellom sine avdelinger - lengdene blir jo sammenlagt , og det kan vel hende at StjeleHor lukter lunta.

 

(Aner ikke pris / utstyr)

kjøpe 2 stk sdsl box'er som kan brigth mot verandre og på god gammel kobber kabel (aka gammel tlf ledning). box koster ca 1000kr pr stk på komplett.

 

Hvis dere kjenner en grei Telemontør så kan han finne evt ubrukt "B-linje" til mottagerfamilien ved å søke etter støy han sender i tråden og mekke en direktekobling . Så lenge B-linja ikke brukes til noe annet vil heller ikke telenor finne ut av det - dere forstyrrer jo ingen andre ved å bruke husenes dedikerte kabler , og hele vitsen er jo å "svindle" StjeleHor.

 

Hvis dere skal kable blir det vel "rimeligst" med privat DSL over "vanlig" kobberkabel , men skal det graves bør dere sjekke lønnsomheten i prosjektet.

Endret av petvar
Lenke til kommentar
Trådstarter: Er det noe mulighet å henge antenner litt høyere i terrenget? Evt finne et felles punkt som begge har sikt til for å bruke som en multipoint bridge?

7731351[/snapback]

Det er en tykk granskog i mellom og litt svinger på veien mellom så det er neppe mulig å få fri sikt selv på toppen av to flaggstenger. Det er egentlig mye skog i området og det ligger på en slak høyde så jeg tror ikke det går an å få til noe relé-punkt heller.

7731394[/snapback]

 

Billigste blir vel ein liten skogbrann og trådlause saker.

 

Har sjølv lagt opp 160 meter til naboen (før adsl kom hertil) (så vi fikk spelt sammen) og det gjikk fint. Rett i nettverkskortet hans, og her i huset mitt så hadde eg den plugga i ein vanlig smc switch.

 

Trur du må ha med deg strøm på vegen, og noken switcher til å forsterke signalet. Du får grave boksen ned i jorda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...