Gå til innhold

Ny ekstern HD, Hvilken?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger mer lagringsplass nå, og grunnet lite tower, og få s-ata plasser, trenger jeg nå en ekstern.

 

Jeg tenker meg da en harddisk på 400 - 500gb +, o den skal støtte linux fullt ut. (regner da med en omformatering til ext3).

 

jeg har vært inne på prisguiden, men forvilles litt av priser fra nettbutikker som jeg ikke kjenner til. (har brukt mpx, psdata, netshop, komplett osv.) og satset på en av disse, men kan strekke meg hvis en annen er bra og billig på den delen jeg er ute etter.

 

jeg lurer da på Hvilken harddisk som passer mine krav, har liten feilprosent, tåler å flyttes litt på under bruk, og er generellt stabile.

 

Kikket litt på noen av LaCie sine disker, men var ikke blandt de billigste.

 

Takker for alle svar!

 

MvH

Bjørnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om den støtter ext2, vet jeg ikke, men jeg kan på det sterkeste anbefale denne, har to av den typen, å jeg har aldrig hatt noe problem med noen av dem.

Eneste jeg vil utsette på disse, er at de til tider skaper litt uønsket støy, men det nokk noe med at de står veldig mye nærmere øre enn de diskene som er inne i maskinen.

Jeg vil iallefall anbefale den disken, men jeg vet ikke om den støtter ext2.

Lenke til kommentar

Hvilken! (Jeg korrigerte emnetittelen)

 

Alle eksterne harddisker støttes i Linux så det er ikke noe problem.

 

Jeg tror de siste maxtor-seriene har høyere feilprosent enn normalt, ellers tror jeg feilprosenten er lav på alle andre disker.

 

Jeg vil tipse om et alternativ til: Å sette sammen diskkabinett og harddisk selv. Dette er svært enkelt, ofte billigere, man får velge disk og merke selv og man kan oppgradere harddisk ved en senere anledning. (Ferdige harddisker kan ofte ikke oppgraderes fordi de er limt igjen)

 

LaCie lager ikke harddisker, de lager kun boksen og kjøper inn selve disken fra Maxtor, WD, Seagate eller andre alt etter hva som passer dem.

Lenke til kommentar
PS: det heter "hvilken", ikke "hvem". wink.gif

 

Unnkylder så meget! :blush:

 

Alle eksterne harddisker støttes i Linux så det er ikke noe problem.

 

Snakker vi da FULL skrive og lese tilgang, og ingen store problemer som kan oppstå grunnet filformatet?

 

Er selv ute etter ekstern disk med god kapasitet, og har mer eller mindre bestemt meg for denne LaCie-disken.

 

tror det var denne jeg så noen hadde hatt problemer med (ikke den størrelsen). var noen kommentarer i prisguiden. Får søke mer etter den, for er utrolig pen og veldig billig i forhold til andre på den størrelsen i prisguiden... absolutt et alternativ.

 

Men siden du ønsket støtte for ext2, så kan det hende at den er uaktuell?

 

ext2... heter det ikke ext3? Er ikke så mye inne i linux enda, men satser på å gå over til ubuntu etterhvert, men det blir etter jeg får denne disken, og får flyttet alt jeg har.

 

 

Men som sagt, den må være uhyre stabil, selvom familiebilder og slikt blir sikkerhetskopiert.

 

MvH

Bjørnar

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar

Ja, er skeptisk til de kommentarene om LaCie-disken, men når jeg leser nærmere så har samtlige samme problem; at data forsvinner etter en stund. Og så er det en som skriver denne "løsningen":

 

Please try the following:

• Disconnect all cables connected to the drive.

• Connect the power cable to the drive.

• Connect the USB-cable. First to the drive. Then to the computer.

If the drive is detected correctly the problem was probably caused by improper shutdown or un-mount (unplugging the cable without dismounting first, etc.). When this has happened, the USB-interface needs to reset itself properly. After this, reconnection should be no problem.

 

Hvis det ikke er verre enn som så vil nok disken likevel være aktuell.

 

Som Simen1 skriver kan det være greit å sette sammen disk/kabinett selv. Selv har jeg vurdert dette, men det er ikke all verden å spare, og kabinettutvalget jeg har funnet er ikke det lekreste. Og kabinetter med plass til flere disker er *grisedyrt*, enten de kommer med eller uten disker.

 

Selv holder jeg en knapp på 500 GB-disken til LaCie. Overbevis meg gjerne om noe bedre - jeg er i utgangspunktet ute etter noe tilsvarende som trådstarter. :)

Lenke til kommentar
Ja, er skeptisk til de kommentarene om LaCie-disken, men når jeg leser nærmere så har samtlige samme problem; at data forsvinner etter en stund. Og så er det en som skriver denne "løsningen":

 

Please try the following:

• Disconnect all cables connected to the drive.

• Connect the power cable to the drive.

• Connect the USB-cable. First to the drive. Then to the computer.

If the drive is detected correctly the problem was probably caused by improper shutdown or un-mount (unplugging the cable without dismounting first, etc.). When this has happened, the USB-interface needs to reset itself properly. After this, reconnection should be no problem.

 

Hvis det ikke er verre enn som så vil nok disken likevel være aktuell.

 

Som Simen1 skriver kan det være greit å sette sammen disk/kabinett selv. Selv har jeg vurdert dette, men det er ikke all verden å spare, og kabinettutvalget jeg har funnet er ikke det lekreste. Og kabinetter med plass til flere disker er *grisedyrt*, enten de kommer med eller uten disker.

 

Selv holder jeg en knapp på 500 GB-disken til LaCie. Overbevis meg gjerne om noe bedre - jeg er i utgangspunktet ute etter noe tilsvarende som trådstarter. :)

7728808[/snapback]

 

Har også lest denne... men mange veldig fornøyde, dessuten er det vel antakelig fler ufornøyde som skriver inn en fornøyde...

 

dessuten har jeg snakket med noen, som sa at de større harddiskene er nyere, og derfor antakelig bedre...

 

 

Men etter stor overveining, fant je ut at denne var pen, billig, og jeg har hørt generellt mye bra om LaCie... så jeg bestillte denne fra MPX, har 2 dager til den er på lager, så har uansett en angrefrist :cool:

 

Så håper denne blir bra, og fortsatt hvis noe drastisk kommer opp imot denne harddisken, eller for andre, så er jeg fortsatt takknemelig for svar.

 

Lykke til til deg og el_cash

 

MvH

Bjørnar

Lenke til kommentar

Fem grunner til å gå for uferdig løsning:

 

-Du kan selv velge disk utfra egne behov og preferanser

-Du mister ikke garantien på det ene eller det andre om du tar disken ut av boksen

-Garantitiden på disken øker med 1-4 år (avhengig av hva du sammenligner med)

-Du kan bruke eSATA (som er raskere enn usb2 og firewire), som så vidt jeg vet ikke finnes på ferdigløsninger enda

-Stabilitet - mindre sjanse for korrupsjon av filsystem (ved bruk av eSATA)

Lenke til kommentar
Fem grunner til å gå for uferdig løsning:

 

-Du kan selv velge disk utfra egne behov og preferanser

-Du mister ikke garantien på det ene eller det andre om du tar disken ut av boksen

-Garantitiden på disken øker med 1-4 år (avhengig av hva du sammenligner med)

-Du kan bruke eSATA (som er raskere enn usb2 og firewire), som så vidt jeg vet ikke finnes på ferdigløsninger enda

-Stabilitet - mindre sjanse for korrupsjon av filsystem (ved bruk av eSATA)

7731173[/snapback]

 

Det hørtes jo veldig kjekt ut.. men eSATA, trenger man ekstra kort til dette da? og hadde da vært veldig kjekt å kunne låne bort harddisken til venner...

 

Grunnen til å kjøpe ekstern var som sagt at jeg ikke hadde noen Sata porter igjen, men å kjøpe ekstra kort bør ikke være stort problem..

 

Men dette var veldig interresant, og fikk heldigvis avbestillt den andre til jeg har undersøkt mer.. var vel litt tidlig ute med å bestille, men har ventet for lenge uansett!

Lenke til kommentar

Et konkret forslag:

 

Denne + Denne

 

Har kabinettet selv, og det følger med en brakett til montering (slik at den opptar en kortplass). Denne har en eSATA-kontakt på utsiden, og på innsiden er det festet en sata-kabel med vanlig sata-kontakt. Denne kan du da sette i en sata-port på hovedkortet eller på et sata-kontrollerkort. Disse får du kjøpt for en slikk og ingenting på f.eks eBay.

 

I mellomtiden kan du bruke USB2-kontakten på kabinettet, eller når du kommer til andre som ikke har eSATA-mulighet.

 

Du kan også kjøpe en eSATA-SATA-kabel, slik at hvis du skal gjøre de store overføringene på en annen pc, er det bare å åpne kabinettet og koble til en vanlig sata-port.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...