ThinkPadT42 Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 Har kjøpt en T42 som er ganske ok bortsett fra at det er bare 30GB HDD i den. Har en 2,5" Hitachi 100GB-7200 RPM disk liggende. Noen som har erfaringer? Har ikke recovery-cd, får man det fra IBM?
ventle Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 Erfaringer med hva? T42 er vel en ganske standard I855PM-maskin når det kommer til hardware, så om disken din er av PATA-type (T42 har ikke S-ATA) så skal den vel passe, om det er det du mener. Såvidt jeg husker ligger harddisken på T42 i en skuff på en av sidene som frigjøres ved å løsne en skrue og trekke ut denne. Recovery cd skal være mulig å få fra Lenovo mener jeg, det får noen som har en thinkpad fylle meg ut på. Ellers er T42 en knall maskin, solid bygget og veldig bra skjerm, har du den med 1400x1050-skjerm og Radeon 9700 skjermkort? ps. velkommen til forumet.
joschram Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 Noen som har erfaringer? Har ikke recovery-cd, får man det fra IBM? 7720206[/snapback] Hvis du ikke har tullet med oppsettet på maskinen din, så ligger det en skjult partisjon på harddisken som inneholder det du trenger. Sjekk under programgruppen IBM Access e.l. Der kan du brenne ut recovery-CD'er til bruk på ny HD.
ThinkPadT42 Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Skrevet 15. januar 2007 Erfaringer med hva? T42 er vel en ganske standard I855PM-maskin når det kommer til hardware, så om disken din er av PATA-type (T42 har ikke S-ATA) så skal den vel passe, om det er det du mener. Såvidt jeg husker ligger harddisken på T42 i en skuff på en av sidene som frigjøres ved å løsne en skrue og trekke ut denne. Recovery cd skal være mulig å få fra Lenovo mener jeg, det får noen som har en thinkpad fylle meg ut på. Ellers er T42 en knall maskin, solid bygget og veldig bra skjerm, har du den med 1400x1050-skjerm og Radeon 9700 skjermkort? ps. velkommen til forumet. 7720820[/snapback] Ja det er 1400x1050-skjerm og Radeon 9700 skjermkort. Skal visst være ganske kurrant, skal stort sett brukes i jobbsammenheng; dokumentbehandling, mail osv. Skal nok få til å bytte disken sånn fysisk, men er litt skeptisk når dette skal startes opp igjen. Det er en PATA disk og alt det, så det skal nok gå, men må vel ha en recovery-cd som er laget for den diskstørrelsen? Spørsmålet er vel om Lenovo kan lage/har det...
ThinkPadT42 Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Skrevet 15. januar 2007 Noen som har erfaringer? Har ikke recovery-cd, får man det fra IBM? 7720206[/snapback] Hvis du ikke har tullet med oppsettet på maskinen din, så ligger det en skjult partisjon på harddisken som inneholder det du trenger. Sjekk under programgruppen IBM Access e.l. Der kan du brenne ut recovery-CD'er til bruk på ny HD. 7723262[/snapback] Mnjaaa... Det er jo disken som skal byttes da, det ligger neppe noe IBM recovery data på en flunk ny Hitachi-disk... Og jeg er neppe kapabel til å få det som ligger på IBM-disken over på den nye og endre oppsettet i det fra 30 til 100GB. Regner med det som ligger på IBM-maskina er noe som er tilpasset DEN enkelte maskinen mht drivere, formatering, lyd, lys, skjerm, inn- og utganger osv. Men jeg har aldri hatt noe IBM på 10 år og da var det en stasjonær maskin som IKKE tålte å bli tuklet med på noe vis. Skeptisk... :-)
ventle Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 om du kan brenne ut en recovery-cd så spiller det ingen rolle for den om det er en 30 eller 100 gb disk det skal installeres på.
joschram Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 Det som kanskje kan skje er at recovery-programmet lager en partisjon på den større harddisken som tilsvarer størrelsen på den gamle. Da kan du enten lage en ny partisjon av overskytende plass eller utvide C-partisjonen med passende programvare.
nogen Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 Dersom du har mulighet til det (les: har windows cd og backup av alle data+litt tid til overs) ville jeg ha kjørt en ren installasjon av windows i steden. Det var det første jeg gjorde når jeg fikk min X60s. Da står du mye friere til å velge hva du ønsker å installere av thinkpad sine tilleggsprogrammer. Personlig har jeg heller ikke bruk for den skjulte recovery partisjonen. Hvis du ikke kan klare deg uten den burde det ikke være noe problem å speile disken, selv om de er av ulik størrelse. Hvis du ikke allerede kjenner til det er dette et nyttig forum: http://forum.thinkpads.com/viewforum.php?f=2
ThinkPadT42 Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Skrevet 18. januar 2007 Dersom du har mulighet til det (les: har windows cd og backup av alle data+litt tid til overs) ville jeg ha kjørt en ren installasjon av windows i steden. Det var det første jeg gjorde når jeg fikk min X60s. Da står du mye friere til å velge hva du ønsker å installere av thinkpad sine tilleggsprogrammer. Personlig har jeg heller ikke bruk for den skjulte recovery partisjonen. Hvis du ikke kan klare deg uten den burde det ikke være noe problem å speile disken, selv om de er av ulik størrelse. Hvis du ikke allerede kjenner til det er dette et nyttig forum: http://forum.thinkpads.com/viewforum.php?f=2 7734073[/snapback] Mange takk for alle svar, jeg ser hva jeg får til... :-) IBM Norge sier at bios i utg pkt er laget for max 80GB/7200rpm, men det må vel for alt i finnes bios oppdateringer?
razer Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 Har oppgradert både harddisk og minne på min T42 og jeg brente bare ut recoverycd'er før jeg skiftet harddisk, installerte på den nye harddisken og slettet tilslutt den skjulte partisjonen (og fjernet mesteparten av programvaren som fulgte med). Men kan jo være liksågreit å installere fra en XP-plate for så å laste ned drivere fra ibm.com, blir ikke så rotete da. Om du ikke får brent ut recoverycd'er skal det bare være å ta en telefon til en IBM-forhandler, jeg fikk iallfall tilsendt!
ThinkPadT42 Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Skrevet 18. januar 2007 Har oppgradert både harddisk og minne på min T42 og jeg brente bare ut recoverycd'er før jeg skiftet harddisk, installerte på den nye harddisken og slettet tilslutt den skjulte partisjonen (og fjernet mesteparten av programvaren som fulgte med). Men kan jo være liksågreit å installere fra en XP-plate for så å laste ned drivere fra ibm.com, blir ikke så rotete da. Om du ikke får brent ut recoverycd'er skal det bare være å ta en telefon til en IBM-forhandler, jeg fikk iallfall tilsendt! 7747825[/snapback] Allright, hvilket program er bra for å lage recovery CD? Noe som ligger på makinen fra før?
razer Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 (endret) Det skal ligge på maskinen fra før av ja, under Thinkpad/ThinkVantage/IBM skal det være et program som heter "Lag gjenopprettingsmedium" eller noe i den duren. Eventuelt ligger det også inne i programmet Rescue & Recovery. edit: tar vel 7 cd'er tilsammen.. Var iallfall slik hos meg Endret 18. januar 2007 av razer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå