Gå til innhold

Test av Creative MuVo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-27 22:55, skrev Nzo*:

skulle egentlig tro hw hadde gjort seg opp en mening om MuVo før de testa den..


 

Ja vel. Produktet virket spennende før vi prøvde det, men når man prøver et produkt som ikke er godt nok så kan man ikke gi det gode skussmål bare fordi noen er fornøyd med det. Alle tester er mer eller mindre subjektive, men fakta har kommet fram i testen samt en subjektiv bedømmelse ut i fra fakta - noe som er litt av poenget med en test. At spilleren ikke har spessielt god lyd støtter bla THG opp under, og da forsvinner nytelsen av å høre på musikk - i alle fall for min del.

 

Hadde vi skrevet at spilleren var et unikum uten sidestykke ville noen garantert kommet og skreket at dette var direkte løgn og at lyden var dårlig, og referert til THG (tilbakemeldingene fra ITavisen ser ikke ut til å være enstemmig de heller). Testen er ikke så "single-sided" som enkelte skal ha det til, og de positive trekkene blir dratt fram, men alt i alt så var det et produkt som ikke appelerte til testeren.

 

Det som ser ut til å være tonen her er at dette er et genialt produkt som strengt tatt er ganske middelmådig, men at det er unikt og ikke så utrolig dyrt og derfor fortjener den en god karakter. Hvordan skal man kunne skille ut de virkelig gode produktene hvis de middelmådig eller dårligere skal få god karakter på tynt grunnlag?

Lenke til kommentar

Jeg mener produktet snarere hadde vært middelmådig dersom det hadde rettet på en del av kritikken det fikk i denne omtalen. Hadde MuVo hatt flere knapper, lcd og veid mer hadde ikke jeg kjøpt den i alle fall. Da tror jeg faktisk det hadde vært riktigere å snakke om et middelmådig produkt! Det som er frustrerende er ikke at anmelder ikke liker produktet, men at han ikke ser ut til å ta hensyn til produktes målgruppe/målsetning. Jeg er enig i at et produkt ikke må få bra omtale her selv om det får det så og si overalt ellers, men det kan kanskje være en liten pekepinn på at andre har oppdaget noe man selv ikke har!? Hadde vært mer interessant om ITavisen hadde gjort sin egen test av produktet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 00:48, skrev Qrt_:

Jeg mener produktet snarere hadde vært middelmådig dersom det hadde rettet på en del av kritikken det fikk i denne omtalen. Hadde MuVo hatt flere knapper, lcd og veid mer hadde ikke jeg kjøpt den i alle fall. Da tror jeg faktisk det hadde vært riktigere å snakke om et middelmådig produkt! Det som er frustrerende er ikke at anmelder ikke liker produktet, men at han ikke ser ut til å ta hensyn til produktes målgruppe/målsetning. Jeg er enig i at et produkt ikke må få bra omtale her selv om det får det så og si overalt ellers, men det kan kanskje være en liten pekepinn på at andre har oppdaget noe man selv ikke har!? Hadde vært mer interessant om ITavisen hadde gjort sin egen test av produktet.


 

Dette er jo rett og slett for dumt. Du bør respektere at andre har forskjellig oppfatning av et produkt du har kjøpt. Spilleren er liten og fin og alt det der, men som MP3 spiller er den ikke god nok fordi lyden ikke er god nok. Som bærbar lagringsenhet er den ikke god nok fordi den er for treg. Som kombinasjonsprodukt er tanken bra, men produktet har ubrukt potensiale. Hvis f.eks de hadde utnyttet "A->B"-knappen slik at man kunne velge lyd-moduser så hadde de av oss som faktisk liker god lyd blitt fornøyd, og hadde de brukt en raskere type minne så hadde overføringshastigheten blitt bedre.

 

Spilleren har en annen målsettning enn rene MP3-spillere, og det er bra for som MP3-spiller er den ikke god nok. Det som hyles massse om her med LCD display er jo bare en faktaopplysning og gjør jo ikke at spilleren får dårlig karakter.

 

Creative har laget et produkt med stort potensiale, poenget er at bare at de med litt ekstra innsats kunne gjort det så mye bedre.

 

Når det gjelder at anmelder ikke liker produktet.... skal man overlevere alle produkter man potensielt kan gi dårligere karakter enn 3 til andre slik at produktet kan få en bedre omtale?

 

Og de som sier at det kan virke som HW.no ikke har fått betalt av Creative for denne testen: Det er helt korrekt, vi ville ikke tatt i mot penger fra produsent for å gjennomføre en test.

 

Jeg synes den kritikken her er litt urettferdig. Vi har forstått at dette er et kombinasjonsprodukt, vi har ikke inntatt et standpunkt før testen ble gjennomført om at spilleren var dårlig, snarere tvert i mot. Derimot så er vi kresene på god lyd (ut i fra så god lyd MP3 kan levere) og trekker en MP3-spiller kraftig for dårlig lyd. Vi ser også nøye på overføringshastigheten på en lagringsenhet, og trekker lagringsenheter med lav overføringshastighet. Skulle vi bare sett på at dette var et produkt som lagret data og spilte av musikk på en enkel måte kunne det helt sikkert fått terningkast 6, men man kan ikke bare tenke på tanken bak produktet, man må også se på hvordan produktet fungerer i praksis, og her er det rett og slett for mye ubrukt potensiale til at man kan hylle spilleren som en suksess.

 

[ Denne Melding var redigert av: desertglow på 2002-11-28 11:48 ]

Lenke til kommentar

Synes dette her ble litt for dumt, så jeg tenkte jeg skulle nevne et par ting angående lydkvalitet.

Jeg har selv en jazpiper mp3 spiller, og angrer veldig på at jeg kjøpte denne. Den har rikignok noen "presets" for hvordan du vil lyden skal høres ut, men disse er ganske dårlige, slik som alle presets er. (For det meste ihvertfall). Å påstå at en mp3 spiller er dårlig fordi den ikke har lydinnstillings presets er latterlig. Dette er jo noe som billige lo-fi ting har. Tror du at du klarer å finne bedre innstillinger enn produsenten gjør med en mixer og effekter som ofte koster flere millioner? Nei, hør nå heller på musikken slik den er ment å høres. Kjøp et par gode hodetelefoner istedet. Jeg har nå bestilt en Creative Muvo, da jeg virkelig liker muligheten til å legge ting på den i tillegg. Må har litt mere minne da hordan bruker den og hvor det er billigst?

 

P.S Er du opptatt av lydkvalitet og tar opp fra cd, eller annen kilde uten mye komprimering, så kjøp deg en bærbar dat spiller.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 12:01, skrev megselv:


P.S Er du opptatt av lydkvalitet og tar opp fra cd, eller annen kilde uten mye komprimering, så kjøp deg en bærbar dat spiller.


 

Etter flere års erfaring med å teste MP3-spillere så begynner vi å få litt erfaring med å vurdere lydkvalitet... men det er klart, er ikke lydkvaliteten viktig så er ikke dette et dumt produkt.

 

Virker som at stemningen er at vi i framtidige tester ikke skal legge så mye vekt på lydkvaliteten på MP3-spillere, noe som da å vurderes.

 

Og for de av dere som gjerne vil ha en vurdering av spilleren uavhengig av lydkvalitet og overføringshastighet så må vi vel si oss ganske fornøyd :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: desertglow på 2002-11-28 12:17 ]

Lenke til kommentar

64MB (eller ca 60 som det egentlig var) holdr til ca en vanlig cdplate... mer engreit nok... vil du ha mer minne må du ut med mer penger.. eller eventuelt kjøpe en mp3spiller med annent lagringsmedium, for så å oppgradere etterhvert..

 

synes ikke lyden på MuVo er dårlig. kanskje ikke lyden er verd en 6-er med de medfølgende hodetelefonene, men MuVo er ikke akkurat alene om ikke å lever hodetelefoner i toppklasse.. men man bytter da selvfølgelig dem ut..

 

tror ingen av "suporterne" her mener at MuVo fortjente ternigkast opp i 5-6 heller... men den er en helt ok mp3spiller uten mye dilldal.

 

den har ikke lydinnstillinger, som er et minus, men av de andre mp3-spillerne i sin prisklasse kan jeg ikke si jeg har vært særlig fornøyd med effekten av de forskjellige lydinnstillingene heller...

 

her er min bedømming:

 

fordeler:

 

liten og lett

ikke noe dilldall, men enkel og grei

lav pris

bra batterikappasitet

kan brukes som et lite ekstra "lagringsmedium"

 

ulemper:

 

ikke noen lydinnstillinger

litt mindre lagringsplass en reklamert med

hodetelefonen er ikke av de beste

litt sen overføringshastighet

 

synes personlig MuVo fortjener sån ca 3+

Lenke til kommentar

Jeg er i allefall svært fornøyd med denne. Til sitt bruk. Jeg kjøpte ikke en bærbar mp3-spiller for å sitte i ro og lytte til musikk. Jeg kjøpte den for å høre på musikk til/fra skolen og på trening.

Til bærbar lyd synes jeg det absolutt er bra nok, det er likevel så mye bakgrunnsstøy når man er ute og går at lydkvaliteten er ok - men ikke med de medfølgende proppene.

Når det gjelder lagringskapasitet, synes jeg det faktisk ikke er så ille. Komprimert til wma i 64kbit er lyden tålelig bra, og man får plass til et par timer musikk. Den er helt utmerket til lydbøker, da kan man gjerne komprimere til enda lavere kvalitet.

Overføringshastigheten er ikke all verden, nei, men det tar ikke SÅ lang tid å overføre 64 MB - 4-5 minutter har jeg erfart. Det er omtrent så lang tid jeg bruker på å pusse tennene før jeg drar på skolen, eller få på meg treningstøyet.

Medfølgende programvare savnet jeg overhodet ikke. Det er mest bare irriterende når man må installere mye dill for å bruke et produkt som dette. MP3/wma-filene laster man enten ned fra nettet, eller komprimerer fra CD'er, noe det er mulighet for i windows media player. Overføringen gjør man jo via windows explorer. Hva mer trenger man da?

 

Jeg er i allefall storfornøyd, og synes den absolutt er verdt pengene.

 

g_h

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg er i allefall svært fornøyd med denne. Til sitt bruk. Jeg kjøpte ikke en bærbar mp3-spiller for å sitte i ro og lytte til musikk. Jeg kjøpte den for å høre på musikk til/fra skolen og på trening.

Til bærbar lyd synes jeg det absolutt er bra nok, det er likevel så mye bakgrunnsstøy når man er ute og går at lydkvaliteten er ok - men ikke med de medfølgende proppene.

Når det gjelder lagringskapasitet, synes jeg det faktisk ikke er så ille. Komprimert til wma i 64kbit er lyden tålelig bra, og man får plass til et par timer musikk. Den er helt utmerket til lydbøker, da kan man gjerne komprimere til enda lavere kvalitet.

Overføringshastigheten er ikke all verden, nei, men det tar ikke SÅ lang tid å overføre 64 MB - 4-5 minutter har jeg erfart. Det er omtrent så lang tid jeg bruker på å pusse tennene før jeg drar på skolen, eller få på meg treningstøyet.

Medfølgende programvare savnet jeg overhodet ikke. Det er mest bare irriterende når man må installere mye dill for å bruke et produkt som dette. MP3/wma-filene laster man enten ned fra nettet, eller komprimerer fra CD'er, noe det er mulighet for i windows media player. Overføringen gjør man jo via windows explorer. Hva mer trenger man da?

 

Jeg er i allefall storfornøyd, og synes den absolutt er verdt pengene.

 

g_h

 

Helt 100% enig.

Lenke til kommentar

skulle gjerne visst koffor eg får rundt 2-3 MB per sekund |NO SHIT| med min muvo 64MB... Kan gjerne sende inn screenshot... eg har usb 1.1... min muvo har hatt konge overføringshastighet siden eg fikk den og lydkvaliteten kan du ikkje klage på for du kan bruke .wav eller forsterket (seff ikke på bussen dåh hehe) men uansett er eg STORFORNØYD med muvo som lagringsenhet og mp3-spiller for 800NOK er dette sinnsykt bra...

 

Så det så

Lenke til kommentar
skulle gjerne visst koffor eg får rundt 2-3 MB per sekund |NO SHIT| med min muvo 64MB... Kan gjerne sende inn screenshot...

 

Jeg hadde 8 MB/s over USB 1.1 med TotalCopy, men nesten ingen av filene fungerte etterpå. USB 1.1 har en max teoretisk overføringshastighet på ca 1,5 MB/s (12 Mbps), så det er teknisk umulig det du her refererer til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv en mp3 spiller, en jazPiper MVR64P,jeg er helt sinnsykt fornøyd med selve mp3 spilleren i seg selv, men software'n jazPiper leverer ved siden av er jo rett og slett bare møkk! :grumpy:

 

jeg har selv tenkt på å kjøpe den bitte lille muvo helst med 128MB!

jeg har lest en del av testene som ligger ute på nettet.. jeg er glad for at de laget den, den passer mine behov bra.. jeg har også et par Sony høretelefoner som gir fra seg bra lyd, så lenge jeg trøkker inn sanger med noe rundt 192-256 Kb/s så får jeg nok den lyden jeg :woot:

 

men men, det er nok mest penga det kommer ann på, spiller'n er ikke så dyr, men uten jobb tar det litt tid å hoste opp litt over tusen lappen :shrug:

 

 

-=| link til min nåværende mp3 spiller: http://www.mp3daze.com/jazpiper.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...