Gå til innhold

Test av Creative MuVo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg holder meg til min store stygge 5510 til å frakte filer fra A til B med, samme lagringsakapasitet, helt grei lydkvalitet og telefon i tillegg.

 

Jeg vet at telefonen er dårlig, stygg og stor, men jeg trengte en billig mobil, og jeg fikk den for 349,- med det kontantkortet jeg ville ha.

 

Skal snart bytte den ut da...

Lenke til kommentar

Katastrofalt dårlig test synes jeg. Jeg har produktet selv, og har da også litt annet å sammenligne med når det gjelder lydkvalitet. Hodetelefonene må man regne med å bytte ut uansett, jeg har i allefall aldri vært borti et produkt med gode nok øretelefoner etter min smak. Bruker selv gode Sony øretelefoner, noe som min erfaring tilsier gir god lyd for pengene.

 

At Hardware.no velger å sammenligne denne med en fullblods portabel lagringsenhet, og fullblods mp3 spillere viser at Hardware.no tydelig ikke har fattet MuVo's mål. Det trekkes frem som et minus at spilleren mangler lcd og flere innstillingsmuligheter. Det er jo nettop dette som er en del av det positive med spilleren! Den er så liten og enkel som det er mulig å lage en mp3 spiller! Selvfølgelig kunne Creative implementert lcd og flere knapper, men da ville MuVo blitt større, tyngre og dyrere. Den ville da bomme på sin målgruppe!

 

Hvordan kan Hardware.no hevde at MuVo er dyr? Skal man kjøpe seg en mp3 spiller og portabelt lagringsenhet kommer dette langt over prisen på MuVo i alle fall!

 

Hadde fra før en av Sonys MD toppmodeller, men ble lei av overføring av musikk. Kjøpte derfor MuVo, og har ikke angret ett sekund. Ikke på lydkvalitet heller.

 

Denne spilleren er helt enkelt genial for de som vil ha en mp3 spiller til/fra skolen/jobben, bytter musikk ofte og vil frakte filer en gang i mellom! Det er også disse den er ment for! Samtidig er den så enkel i bruk at selv bestemor kan ta den i bruk!

 

Dersom noen vurderer dette produktet vil jeg anbefalle å ta en titt på andre tester også, som:

http://www.reviewmakers.com/showdoc.php?userreview=6 (128MB utgaven)

http://gear.ign.com/articles/365/365557p1.html

http://reviews.zdnet.co.uk/review/18/14/1643.html

http://electronics.cnet.com/electronics/0-...4-20167500.html

http://asia.cnet.com/reviews/hardware/stor...9004785p,00.htm

--

Dette var ikke fem utvalgte tester heller, men de fem første jeg fant ved søk på Google.

Lenke til kommentar

enig med en person over her... MuVo er beregnet på en annen prisklasse enn det hw dømmer den etter....

 

 

har selv MuVo å er storfornøyd med den, utenom hodetelefonene, men som sakt er de som regel dårlig på alle....

 

 

skulle jeg bedømt MuVo ville jeg gid 4+ i hvertfall...

Lenke til kommentar

Tror det er en del som har missforstått essensen i testen. Spilleren bøter på to behov hos folk, men problemet er at den ikke klarer å gjøre noen av delene på en særlig god måte (den klarer selvsagt begge deler, men ikke bra på noen av delene) Kan nesten sammenlignes med Lindows som ikke klarer å være en fullblods Windwos-versjon og heller ingen god Linux-distro, og blir derfor ganske meningsløs.

 

Når det gjelder pris så er den nok billigere enn å kjøpe både en MP3-spiller og en bærbar lagringsenhet, men det skulle også bare mangle når den ikke er i nærheten av å puste de spesialiserte enhetene i nakken. Prisen er drøy når man tenker på lydkvalitet og overføringshastighet som i utgangspunktet er det vesentlige.

 

Når det gjelder lydkvaliteten er den "grei", men langt fra god, og kan ikke tilpasses forskjellig musikk, noe som er et stort minus. Og det er ikke slik at man uansett må regne med å kjøpe nye hodetelefoner, for enkelte produkter leverer med ørepropper av absolutt godkjent kvalitet.

 

Godtar man middelmådig lyd og lav overføringshastighet i tillegg til at man må kjøpe skikkelige hodetelefoner, så fungerer spilleren helt klart greit. Sluttkarakteren er kanskje i strengeste laget, men den kan forsvares.

 

Når det gjelder likheter med ITavisens så har det den enkle grunnen at ITavisen har lånt denne artikkelen av HW, noe som kommer ganske klart fram (dog skrevet på feil forfatter)

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok også til å kjøpe denne.

 

mener også produktet var testet feil.. liksom.. eller hva enn man skal si. kan ikke sammenligne den med kun en lagringsenhet eller en egen mp3 spiller.... produktet er nettopp en sammenspleising av de to..

 

jeg har planer om å kjøpe en sånn liten lagringsenhet. men isteden for å kun ha det så kjøper jegeller muvo og kan høre på musikk i tillegg... display driter jeg i.. ser jo ikke på det allikevel. (erfaring fra minidisc) og om den er litt tregere.... venter eller 10sekunder ekstra når jeg overfører og kan høre på mp3 hele veien ditt jeg skal enn å la det gå 10sekunder fortere og kjede meg på veien =)

 

og som sagt har hardware.no og itavisen.no avtale om å bruke hverandres tester... er nok feil forfatter hos itavisen.

Lenke til kommentar

Det er klart at MuVo ikke kan konkurrere med dobbelt så dyre mp3 spillere og nesten like dyre lagringsenheter. Men den prøver da ikke på det. Altså bør den ikke gis karakter på grunnlag av sammenligninger med slike produkter heller! Jeg solgte en 3000 kroners MD og kjøpte denne i stedet og er storfornøyd med dette valget.

 

Lydkvaliteten er ikke dårlig i seg selv, men den er selvfølgelig "låst til ett oppsett". Dette plager ikke meg da dette er et oppsett som ligger svær nær det jeg ville valgt dersom jeg hadde hatt flere valgmuligheter uansett, men jeg kan se at dette kan være plagsomt for noen.

 

Bass, tja. Vet ikke hvilke hodetelefoner som ble brukt i testen (regner med at det ikke var 250 kroners ørepropper), men med mine er jeg ganske imponert over bassgjenngivelsen (enig i at den var katastrofal med de medfølgende).

 

Overføringshastigheten er ikke topp, men det er til å leve med når det er snakk om 64MB lagring. Den relativt lave overføringshastigheten tar jeg igjen på at den er enestående kjapp å koble til/fra maskinen.

 

Dyrt? En mp3 spiller til 1200,- som i tillegg kan brukes til filoverføring når det skulle trenges, uten installasjon av en eneste driver er ikke dyrt. Det bør ringe en bjelle når produkter får svært god omtale andre steder, men slaktes her. Tviler ikke på at karakteren (i allefall nesten) er berettiget når den sammenlignes med spesialiserte produkter av begge typer, slik som tydeligvis er gjort her. Det er jo her selve feilens kjærne ligger. Dette produktet er enestående (så vidt jeg vet) og bør/kan ikke sammenlignes med helt andre produkttyper!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-27 17:39, skrev Qrt_:

Det er klart at MuVo ikke kan konkurrere med dobbelt så dyre mp3 spillere og nesten like dyre lagringsenheter. Men den prøver da ikke på det. Altså bør den ikke gis karakter på grunnlag av sammenligninger med slike produkter heller! Jeg solgte en 3000 kroners MD og kjøpte denne i stedet og er storfornøyd med dette valget.


Lydkvaliteten er ikke dårlig i seg selv, men den er selvfølgelig "låst til ett oppsett". Dette plager ikke meg da dette er et oppsett som ligger svær nær det jeg ville valgt dersom jeg hadde hatt flere valgmuligheter uansett, men jeg kan se at dette kan være plagsomt for noen.


Bass, tja. Vet ikke hvilke hodetelefoner som ble brukt i testen (regner med at det ikke var 250 kroners ørepropper), men med mine er jeg ganske imponert over bassgjenngivelsen (enig i at den var katastrofal med de medfølgende).


Overføringshastigheten er ikke topp, men det er til å leve med når det er snakk om 64MB lagring. Den relativt lave overføringshastigheten tar jeg igjen på at den er enestående kjapp å koble til/fra maskinen.


Dyrt? En mp3 spiller til 1200,- som i tillegg kan brukes til filoverføring når det skulle trenges, uten installasjon av en eneste driver er ikke dyrt. Det bør ringe en bjelle når produkter får svært god omtale andre steder, men slaktes her. Tviler ikke på at karakteren (i allefall nesten) er berettiget når den sammenlignes med spesialiserte produkter av begge typer, slik som tydeligvis er gjort her. Det er jo her selve feilens kjærne ligger. Dette produktet er enestående (så vidt jeg vet) og bør/kan ikke sammenlignes med helt andre produkttyper!


 

Har i grunn ikke tenkt på dobbelt så dyre MP3-spillere når jeg tenker pris, men f.eks JazPiper til ca 900kroner og en Verbatim Store'n'Go til 400 så er man ikke så langt unna prisen på denne spilleren og får to produkter som tilsammen er langt bedre. Ut i fra det kan man si at spilleren er dyr. At MD-spillere er utrolig dyre og at det finnes dyrere MP3-spillere er lite relevant.

 

Lydgjengivelsen er ganske korrekt, men med ørepropper er ikke dette nok fordi ørepropper må få litt justert lyd til forskjellig musikk for at det kan brukbart ut. Personlig er jeg svært kresen på lyd, og slike ting er viktig, og denne spilleren stryker totalt på denne delen.

 

Det kommer litt ann på hvilket utgangspunkt man tester spilleren med. Som kombinasjonsprodukt så er den forsåvidt vellykket fordi den gjør to ting, men mislykket fordi ingen av delene er tilfredstillende. Som spesialprodukt er den for dyr og for dårlig. Utgangspunktet til spilleren er helt glimrende, og den har klart singe gode sider, da spessielt at den er så liten, men de negative sidene er større etter min mening.

 

Og når man tester et produkt må man ha noe å sammenligne med, ellers er jo en test ganske meningsløs. Ingen som påstår at den skal være like god som dyre spesialiserte ting, men noe i nærheten hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Quote:


Når det gjelder likheter med ITavisens så har det den enkle grunnen at ITavisen har lånt denne artikkelen av HW, noe som kommer ganske klart fram (dog skrevet på feil forfatter)


 

Joda, sammarbeidet kommer klart frem. Men jeg lurte først og fremst på hvorfor de hadde forskjellig forfatter.

 

Jeg ble nok bare litt forvirret over at it-avisen hadde litt annerledes oppdeling med overskrifter og avsnitt. Og at itavisen har droppet et par punkt i konklusjonen....

 

jeje

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...