Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har følelser noe å si for din helse?


duottar

Anbefalte innlegg

Om du er syk så føler du deg også syk, ikke sant. Og når du er frisk så føler du deg også frisk. Der er alle enig.

 

Men det finnes mange som er friske som allikevel føler seg syke, og de blir aldrig bedre for de vil føle seg syke hele tiden.(hypokondere?)

 

Også finnes det de som er syke men føler seg friske og med det så blir de også friskere.

 

La oss si at du som er frisk bruker en dag på å føle deg syk, hvordan føler du deg utpå kvelden da? Kan tenke meg at man vil kanskje føle seg syk, men vet ikke.

 

Har det med følelser noe å si for din egen helse?

Endret av Liar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye psykologi i personlig helse :)

 

Jobb, skole, familie, venner, økonomi og andre dagligdagse situasjoner har stor påvirkning på helsa di.

 

Men om man får en virusinfeksjon så hjelper det fint lite på virusene om man aldri smiler så bredt. Men man føler seg bedre om man smiler og er positiv. Så på den måten merker man selve virusinfeksjonen mindre og man føler seg mindre syk.

 

Og samtidig, aktive og lykkelige mennesker produserer som regel mer av de rette stoffene for å styrke imunforsvaret og for å føle seg bedre.

 

Eg har selv våknet en morgen og følt meg trøtt og j**l*g, men etter en kort(gjerne både våt og kald) joggetur er eg langt mer våken, energisk og samtidig langt lykkeligere.

Lenke til kommentar
Det er mye psykologi i personlig helse :)

 

Jobb, skole, familie, venner, økonomi og andre dagligdagse situasjoner har stor påvirkning på helsa di.

 

Men om man får en virusinfeksjon så hjelper det fint lite på virusene om man aldri smiler så bredt. Men man føler seg bedre om man smiler og er positiv. Så på den måten merker man selve virusinfeksjonen mindre og man føler seg mindre syk.

 

Og samtidig, aktive og lykkelige mennesker produserer som regel mer av de rette stoffene for å styrke imunforsvaret og for å føle seg bedre.

 

Eg har selv våknet en morgen og følt meg trøtt og j**l*g, men etter en kort(gjerne både våt og kald) joggetur er eg langt mer våken, energisk og samtidig langt lykkeligere.

7703506[/snapback]

 

Psykisk ja.

Jeg vil tro at i dagens samfunn så er stress våres verste fiende. Jeg vil også tro at stress forårsaker mye mer av sykdommene enn hittil bevisst.(kreft o.l sykdommer)

Lenke til kommentar
Ja klart man føler på seg at man holder på å bli syk, men det var ikke spørsmålet. :roll:

7703491[/snapback]

Det var jo ikke det jeg mente.

 

Om du går å tror du blir syk, føler konstant at nå skal du bli syk. Så blir du det. Ikke at du kjenner at du begynner å ha feber.

 

Om du er følelsesmessig nedbrutt, så blir du automatisk slapp.

Lenke til kommentar

Merket på meg selv da jeg var stresset hvor dårlig jeg ble. Skjønte ikke helt at stress kunne påvirke såpass. Etter at jeg fant ut dette så har jeg gjort mange tiltak til å unngå stress, men jeg finner det veldig vanskelig da mye rundt meg får meg til å stresse.

 

Har tenkt å prøve meditasjon slik at jeg kan opprettholde min ro.

Lenke til kommentar
Ja klart man føler på seg at man holder på å bli syk, men det var ikke spørsmålet. :roll:

7703491[/snapback]

Det var jo ikke det jeg mente.

 

Om du går å tror du blir syk, føler konstant at nå skal du bli syk. Så blir du det. Ikke at du kjenner at du begynner å ha feber.

 

Om du er følelsesmessig nedbrutt, så blir du automatisk slapp.

7703579[/snapback]

 

Ok :)

 

Ja akkurat det med å tro at du blir syk så blir du det. Men vil det virke den andre veien også hvis du er syk?

Lenke til kommentar
Ja akkurat det med å tro at du blir syk så blir du det. Men vil det virke den andre veien også hvis du er syk?

7703610[/snapback]

Jeg vil tro at om du motiverer deg til å bli frisk, vil du lettere bli det.

 

Jeg går heller å hele tiden tenker på at jeg er frisk. Så slipper jeg å bli sjuk.

Lenke til kommentar

Du hadde nok blitt en favoritt hos Valla du. :)

 

Det er vel ikke bestandig det hjelper bare ha troen på at en ikke skal bli syk.

Kan jo ta eksemplet mobbing på arbeidsplassen. Det har vi vel alle lest ett og annet om de siste par dagene. Følelser som oppstår som resultat av dette kan vel gå på helsa løs.

Lenke til kommentar

Veldig bra tråd Liar!

 

Jeg er også overbevist om at psyken spiller inn på kroppen på helt andre og flere måter enn det som idag er vanlig å tro.

 

Problemet med legevitenskapen er at de mer og mer skiller mellom sykdom og pasient. De glemmer å se på mennesket som helhet, at hele individet er sykt, og fokuserer heller på å "angripe" der sykdommen har gitt utslag, uten egentlig å tenke så mye på årsaken til den.

Lenke til kommentar

Tja, en kan jo si det sånn at jeg aldri har faka sjuk. Psyken har en del å gjøre med det.

Men den har bare fremkalt ting som hodepine, kvalme, magekramper og litt feber.

 

Tror psyken definitivt spiller en stor rolle når det gjelder helsa. Faktisk.

Når jeg er deppa, har jeg mye lettere for å bli sjuk, av en eller anna grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...