Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ruter med høy WAN-LAN hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VikinGz - Ja, hadde nok vært det mest ideelle men da måtte jeg ha kasta ut kjærringa. Hu er gæærn nok for at 1 maskin surrer døgnet rundt. Og i tillegg så er uttaket plasert på en idiotisk plass ute ved kjøkkenet.

 

la7dfa-com - Yupp, har kikket litt der på de som kom ut best på wan-lan og lan-wan. Dersom jeg skulle investert der så hadde det kanskje blitt D-ling sin Gaming ruter eller NetGear sin Gbit edition.

 

Erfaringer med dem med tanke på port forwarding, rutingtabeller, stabilitet etc? Har kjørt en del billigrutere i senk når det blir formange connections som gjør at jeg må restart ruter manuelt med å ta strømmen.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

Jeg vill tro at du kommer til å få igjenom hastigheten så lenge den kommer fra ett sted og du slipper å koble til mange forsjellige ipadresser. Viss du fikser med egen maskin, kan du kjøpe en liten maskin (gjærne en brukt) og legge oppe på en hylle, på loft eller i kjelleren og dra kabler slik at de ikke vises. Viss ikke kan du selvsagt gjemme den i sakp og skuffer. Bare pass på at det ikke blir for varmt ;)

Lenke til kommentar
Jeg vill tro at du kommer til å få igjenom hastigheten så lenge den kommer fra ett sted og du slipper å koble til mange forsjellige ipadresser. Viss du fikser med egen maskin, kan du kjøpe en liten maskin (gjærne en brukt) og legge oppe på en hylle, på loft eller i kjelleren og dra kabler slik at de ikke vises. Viss ikke kan du selvsagt gjemme den i sakp og skuffer. Bare pass på at det ikke blir for varmt ;)

7695820[/snapback]

 

Dette er en 60kvm leilighet uten loft, uten kjeller. Murvegger og forbud mot å borre i vegg. Så dette går dårlig og er klar over alternativene ;)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Netgear 854T (Pre-N standard) anbefales på det varmeste. Litt dyr, men gjennomdesignet og ingen synlige antenner, høy wife-acceptance-factor!

 

mvh

Jostein K

 

Finner du noen tester av Linksys WRT350N så har jeg tro på at den skal klare det.

7695850[/snapback]

Lenke til kommentar
Jeg har WPNT834 som kommer ut på topp på de fleste testene i den sammenligningen (den kostet bare 850.- på siba.no).

Hvis du ser etter så er det også oversikt over P2P forbindelser mm.

7695899[/snapback]

 

 

Hei la7dfa-com

Har vært inne på siba.no, men jeg finner ikke WPNT834 der. Har du artikkelnummer , evt link til den siden den ligger ?

Er WPNT834 = Netgear RangeMax - finner 2 treff på prisguiden på Hardware ...

https://prisguiden.no/product.php?productId=45819 , evt https://prisguiden.no/product.php?productId=46080

 

 

mvh underdog

Lenke til kommentar

jeg vill ha punga ut rundt 2000kr for så og håpe at ruteren ville ha putta igjenom 100mbit wan. dette er ganske mye å rute. Men viss du går inn på bedriftssiden så vins det mye snask å kjøpe som ikke er tilgjengelig vanligvis for vanlige personer :)

 

Ser og at mange gir uttrykk for at n serien av trådløse rutere skal putte dette igjenom. Men det er ikke snakk om hastigheten på wlan, det er hastigheten på wan!

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Ser og at mange gir uttrykk for at n serien av trådløse rutere skal putte dette igjenom. Men det er ikke snakk om hastigheten på wlan, det er hastigheten på wan!

7696171[/snapback]

Var ikke bare pga WLAN jeg anbefalte å se på Buffalo routeren.

Denne kjører på 64MB minne og 8MB flash, med en mye kraftigere prosessor enn mange andre routere (default 266mhz).

Jeg kan absolutt ikke kalle meg noen ekspert på område, derfor jeg ikke tør anbefale så hardt, men gir værtfall pekepinner på hva som kan være verdt å sjekke opp:)

Bruker selv Buffalo Nfinity Draft-N 300Mb, og er veldig fornøyd. Pingen min er helt lik som med kabel.. Kan dessverre ikke si noe om overføringshastigheter, ettersom jeg ikke har rukket teste dette enda.

Lenke til kommentar

Har i dag en Asus WL-500G og 6mbit linje fra Telenor. Har ikke noe problemer med for dårlig hastighet hvis jeg kjører tester eller laster ned en film fra f.eks ITavisen eller Microsoft.

Men hvis jeg kjører i gang Azureus på en maskin så får jeg helt elendig hastighet på resten av nettverket. Selv om jeg i tillegg har strupet til Azureus 60% av linje kapasiteten både opp og ned, og jeg jeg makser ikke ut det engang. Selv hvis jeg ligger på 120kb/s ned og 30kb/s upp er det tregt.

Kan det være routeren som ikke takler så mange forbindelser?

Lenke til kommentar
Har i dag en Asus WL-500G og 6mbit linje fra Telenor. Har ikke noe problemer med for dårlig hastighet hvis jeg kjører tester eller laster ned en film fra f.eks ITavisen eller Microsoft.

Men hvis jeg kjører i gang Azureus på en maskin så får jeg helt elendig hastighet på resten av nettverket. Selv om jeg i tillegg har strupet til Azureus 60% av linje kapasiteten både opp og ned, og jeg jeg makser ikke ut det engang. Selv hvis jeg ligger på 120kb/s ned og 30kb/s upp er det tregt.

Kan det være routeren som ikke takler så mange forbindelser?

7697249[/snapback]

 

Ruteren klarer det fint, jeg har pushet over 20Mbit begge veier på denne. Men for min del så er flaskehalsen der....

 

Har sett en ny tråd som kom frem her nå om ukens tilbud på komplett:

Linksys Wireless-G Broadband Router 54 Mbps 802.11g, WPA, QoS, 4P switch, Linux

Et det er et tilbud er ikke så viktig for meg men ser at den kan softes relativt bra.

Testen på : http://www.smallnetbuilder.com/index.php?o...pper&Itemid=156 er vel kun på orginal software. Vil man kunne tweake denne høyere enn 52Mbit WAN-LAN? Ser at modellen over til Linksys klarte 73 Mbit, dette er noe jeg kan absolutt leve med dersom dette fungerer.

I værste fall erstatter jeg bare ruteren med en Gbit switch og henger på offentlige IP'er. Men er mest hypp på å rute da jeg kan sitte å administrere litt selv og ha mitt lille interne nettverk :)

Lenke til kommentar
Jeg har WPNT834 som kommer ut på topp på de fleste testene i den sammenligningen (den kostet bare 850.- på siba.no).

Hvis du ser etter så er det også oversikt over P2P forbindelser mm.

7695899[/snapback]

 

 

Hei la7dfa-com

Har vært inne på siba.no, men jeg finner ikke WPNT834 der. Har du artikkelnummer , evt link til den siden den ligger ?

Er WPNT834 = Netgear RangeMax - finner 2 treff på prisguiden på Hardware ...

https://prisguiden.no/product.php?productId=45819 , evt https://prisguiden.no/product.php?productId=46080

 

 

mvh underdog

7696159[/snapback]

Jeg ser at de ikke lister den lengre hos siba.no Jeg kjøpte min i desember så det er ikke lenge siden de hadde den. Finner WPNT834 på mange utenlandske nettbutikker men vanskelig å finne den lengre i Norge.

Jeg tør ikke si noe om andre Netgear-routere. Det virker som om at alle produsenter har gode og dårlige produkter om hverandre... :(

Lenke til kommentar
hva med noen i cisco serien?

http://cisco.com/en/US/products/hw/routers/ps380/index.html

7698231[/snapback]

 

 

Denne er genial hvis du har litt snøring på konfigurering av IOS:

http://cisco.com/en/US/products/hw/routers...cd8028a976.html

 

Er på utkikk etter en rimelig selv. Hvis ikke så har du jo Juniper NetScreen 5 serien som også er dønn stabile SOHO routere.

 

Men som sagt så koster det å være kar når du begynne å komme opp i denne typen routere. Du kan finne dem for ca 2000-3000 på eBay.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...