Gå til innhold

Problemer med overgangen fra PC til TV


xHEROx

Anbefalte innlegg

I dag var jeg å kjøpte meg ny TV, en Toshiba 37" LCD. Og kjøpte et kit så jeg kunne koble TV'en til PC'en, og alt så lovende ut. Fikk opp bilde, men da startet nedturen. Hvert 6 sekund eller noe så flimmret det i TV'en og virket som jo mer jeg prøvde å dra med pcen jo verre ble det, når jeg prøvde å spille av en episode av Heroes flimret det så mye at det ble svart hvert 4 sekund eller noe. Var først uhyre nervøs for at det var selve TV'en det var noe galt med, men så prøvde jeg laptopen til en kompis og da funket det bra. Han har akkurat samme TV'en selv og har aldri vært noe tilsvarende problem. Så det utelukker vel koblingen, siden vi brukte den samme. Xbox funker også fint. Så jeg regner med at feiling må ligge på PC'en.

 

PC'en min er relativt ny, og jeg har et NVIDA GeFroce 7300 GT skjermkort som selvsagt har TV-ut muligheter.

 

Så det jeg lurer på er om noen har noe som helst forslag om hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem på en måte, jeg hadde først problemer med Svart/Hvit men jeg moddet kabelen og fikk det til. Men i desperasjonen hadde jeg kjøpt en ny kabel i frykt om at det var S-Video kabelen min det var noe galt med, og på en måte var det.

Den som følgte med skjermkortet flimret mye, menst den jeg kjøpte flimrer kansje en gang i timen på film.

Lenke til kommentar
S-video? Med den får du aldri bra bilde (på en såpass ny/bra tv). Brukte kompisen din samme kabel fra laptopen?

7729362[/snapback]

 

S-video ja, stemmer. Visste vel at det ikke kom til å bli så bra, men hadde jo regna med i det minste å kunne spille av f.eks tegnefilmer som simpsons osv uten nevneverdige problemer.

 

Han brukte den samme kabelen fra laptopen ja, så er vel ikke der problemer ligger.

Lenke til kommentar

Du skal IKKE bruke en s-video kabel når du kobler en datamaskin til en LCD tv. S-video kabel bruker du dersom du skal koble PCen til en vanlig, gammeldags billedrørs-TV.

 

Du skal bruke en HDMI, DVI eller VGA kabel (rangert etter kvalitet). Sjekk hvilke av disse du har på tv'en din. Mange LCD tv'er støtter ikke noe som kalles 1:1 pixelmapping fra PC over HDMI/DVI (feks. alle Samsung TVene gjør ikke dette). Da får man best bilde ved å bruke en vanlig VGA kabel.

Lenke til kommentar

Selv om du bruker S-video skal du ikke få de problemene du beskriver i første post. Det ser ut som om TV'en ikke klarer å synkronisere seg til signalene fra PC'en og det kan tyde på at det er noe med oppsettet for TV-utgangen på PC'en. Men det er ikke sikkert du trenger å plundre noe mer med det hvis du istedet kan bruke en annen utgang.

 

HDMI-utgang har du neppe på skjermkortet ditt, men du har kanskje en ledig VGA- eller DVI-utgang?

 

Har du sjekket om TV'en har en tilsvarende inngang? I så fall kan du koble opp TV'en som en monitor nr. 2, og da kan du bare glemme S-video.

 

 

Hvis TV'en ikke har VGA- eller DVI-inngang, kan du bruke en DVI-til-HDMI-overgang som du kobler til HDMI-inngangen på TV'en.

 

Når de nevner HDTV-utgang fra skjermkortet, så bruker det ofte å være komponent-video, og du må bruker den overgangen som fulgte med skjermkortet. (En S-video-lignende plugg settes i kortet, og i andre enden av en kort kabelstubb har du tre hengekontakter.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...