Gå til innhold

Dette mangler iPhone


Anbefalte innlegg

Nyvinniningene virker dritkule, men det er jo noen mangler, kanskje først og fremst usikkerheten rundt hva man kan gjøre/legge inn selv på telefonen ift. WM eller Symbian. Vanskelig å si nå.

 

SE/Nokia/Motorola og tildels Samsung har jo 20 år med R&D bak sine apparater, tror selv ikke Apple med sine gode folk klarer å levere et like godt produkt, i hvertfall i den første utgaven. Men i mine øyne henger WM fremdeles etter når man tenker telefonegenskaper, virker fremdeles litt som et PDA OS hvor man har slengt ringefunksjonalitet på toppen.

 

Uansett en spennende (stor klump av en) telefon som jeg venter en generasjon eller to før jeg kommer til å eie selv. Tror jeg da ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SE/Nokia/Motorola og tildels Samsung har jo 20 år med R&D bak sine apparater, tror selv ikke Apple med sine gode folk klarer å levere et like godt produkt, i hvertfall i den første utgaven.

 

Husk at apple ikke trenger å produsere noe som er bedre enn noe annet, de selger mer enn nok på hype alene, ipod er jo et godt eksempel på dette, gi dem et halvår med reklame for telefonen, så blir dette telefonen "alle" skal ha når den kommer, om den er bra eller ikke. :hrm:

Lenke til kommentar

Slikt trengs, akkurat som da Nokia kom med soft-knapper og semigrafisk skjerm i 1994 med 2110. Men det var ikke før med 3210 at denne teknologien tok skikkelig av. Herregud, Ericsson hadde sine 12 tegns "myntinnkast" i 1996/1997 (GA628, GF etc.)

 

20 års R&D? Ja, men er det verdt noe? Se på P990! Det funker ikke. En stor klump av plastikk som skal ha alle mulige fine funksjoner men som er veldig vanskelig å bruke bare gimmick. Hva er P990's største feil (bortsett fra størrelse)?

 

Programvaren!

 

Palmen var genial i 1997, for den var nyskapende. Man fjernet filene og skapte en applikasjons sentrert platform. Mine avtaler fanns i avtale programmet. Byttet jeg program ble det gamle lukket og hvis jeg åpnet det igjen, kom jeg tilbake der jeg var. Enkelt, men med en masse funksjoner som manglet. Hovedsaken var at det fungerte, mange som aldri skulle drømme om å ha en liten datamaskin med seg ble avhenginge. Nå er det status quo. Mange ulike systemer, som ikke fungerer sammen.

 

Det er ofte slik at programmer må skrives spesifikt for hver enhet, småting er forandret fra ulike modeller. Oppløsningen på skjermene endrer seg, noen knapper finns ikke på noen tastaturer. På Pocket PC tiden hadde man tre prosessorer samtidig! ARM, MIPS, SH3. Utrolig mye testing og prøvering måtte til for å kunne shippe et program. Derfor hadde Palm overtaket da. Det var lett å utvikle. Se på widgetsene til OS X. Det finnes masser av de fordi at de er lette å lage.

 

"Jeg hadde en bedre kalender på min Palm for ti år siden med 160x160 oppløsning og en bits fargedybde enn jeg har på min K610i idag."

 

Jeg mener personlig at det største problemet med alle telefoner er programvare. Jeg vet at jeg selv er fæl til å bitche om det, men Nokia E serien og Blackberryene brukes jo akuratt som om de var datamaskiner. Det trengs nye oppfinnelser og firmaer som våger å satse på de.

 

Hvordan hadde telefonene vi bruker idag sett ut om ikke Tegic hadde kommet med T9? T9 var en slik revolusjon. Det ser ut til at Apples nye GUI / UI også kan bli det samme.

 

Pardon my french, men hva faen har SE / Nokia / Motorola / Siemens / Samsung / Microsoft funnet på de siste årene som er relativt til telefon/PDA markedet og som kan sammenlignes med all R&D som er puttet i iPhone? Hvilke store oppfinnelser kan dere komme på som ligger like høyt som klickhjulet og GUI til iPoden?

 

Det virker ikke som om dagens smartetelefoner er laget sammen med de som bruker de, men av og for ingeniører. Det blir et veldig lite marked. Det finnes utrolig lite programvare for windows og symbian platformene (gjerne sett i forhold til antall solgte enheter) og ofte er den programvaren som finnes utviklet av firmaer som trenger betaling for jobben de utfører. Skal det bli noe volum på programvaren må dette endres.

 

Milepæler (viktige produkter for videre utvikling og adopsjon av IT)

IBM, PS2 - Standardisert platform - senere åpnet av bla. Compaq

Apple, Macintosh - Mus og GUI

Linux og GNU - Vis oss en ny måte å lage programmer på

Nokia, 2110 - Telefon med stor skjerm og softknapper

Palm, Palm - Keep it simple stupid!

Tegic, T9 - Vi slapp unna qwerty telefoner

Apple, hjulet - Finn det du leter etter fort. Selv i en liste med over 4000 sanger finner du lett den du leter etter. Prøv det med hold for å skrolle metoden.

Google - Bruk det vi finner opp i din applikasjon. (som denne siden der du live under katastrofen kunne se hvor dypt vannet var på et gitt sted i New Orleans ved å klikke på en gate).

Lenke til kommentar
Tegic, T9 - Vi slapp unna qwerty telefoner

7693776[/snapback]

Qwerty-tastaturer er vel ikke noe å "slippe unna"?

Personlig synes jeg det er noe som burde kommet for fullt for lenge siden. Hadde flere begynt tidligere å lage skikkelig gode tastaturer til mobiltelefoner, hadde de vært virkelig gode nå.

 

Takke meg til TyTN, P4350 og 9100. :)

 

 

Akkurat som multitouch egentlig burde ha kommet for lenge siden. ;)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men for meg fungerer T9 veldig bra for det jeg trenger å skrive på en telefon. Etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg brukt mye mindre SMS enn før.

 

Jeg vet ikke helt hvordan man skal se på iPhone, jeg synes at en smartphone burde ha mulighet for tredjepartsprogramvare. Men hvis programmene som medfølger gjør en bra jobb, kan jo iPhone være et godt alternativ for mange.

Lenke til kommentar

Jo, det er kansje det. Jeg mener at det er langt mellom gullkorna og det er kasnje ikke så rart. Nokia har vært flinke og turt å feile mange gagner med en del vågale inspill (qwerty SMS og MP3 telefon, N-Gage, Rare tastaturlayouter (noen helt idiotiske)).

For Sony Ericsson går det rimelig sakte, de er veldig konservative.

 

Men jeg lurer på om det ikke er lurt å la telfon være telefon. Jeg er helt forundret over hvor deilig det er å bruke Nokia 1112. Den billigste telefonen på markedet. En sånn som hører sammen med en smartere surfeplate (ala N800 med med egen 3G modul i tillegg til wlan og blåtann) hadde kansje vært noe.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...