Gå til innhold

Nytt digitalkamera - Jorden rundt reise!


Anbefalte innlegg

Skal backpacke jorden rundt og i den annledning vil jeg kjøpe meg et nytt digitalkamera for å fange noen øyeblikk.

 

Prisramme opp til 3500 + minnekort

 

Det jeg har sett på er Fujifilm F31fd og Canon Ixus 850IS

 

Bruksområde:

Point and shoot

Bilde i godt lys

landskapsbilder

bilder av byggninger

festbilder :)

 

Det viktigste på kameraet er bildekvalitet og byggkvalitet.

 

Familien har fra før et Fujifilm F11. Hvordan er bildekvaliteten på dette iforhold til F31fd??

 

Tar gjerne imot anbefalinger og alternative kamera.

 

Takker for svar!

Endret av Skofus-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg har sett på er Fujifilm F31fd og Canon Ixus 800IS (vil ikke ha 850, siden jeg har hørt at det er litt dårligere bildekvalitet på dette.)
Ixus 850IS har dårligere optisk skarphet enn Ixus 800IS, KUN når du bruker vidvinkelen, som Ixus 800IS ikke har. Med andre ord... du har fordelen ved at du kan bruke den om du vil. Bruker du den ikke, har de like god optisk skarphet. Synes derfor 850 er et bedre valg ettersom du har muligheten til bedre vidvinkel om du skulle få behov for dette.
Lenke til kommentar

Ahhh.

Takk for den infoen Afseth.

 

Skal da raskt endre første posten. Hva vil du anbefale mellom 850is og F31fd på en slik tur som dette??

Og har du svar på siste spm? Hvordan er forskjellen på bildekvaliteten mellom f11 og f31fd?

Endret av Skofus-
Lenke til kommentar

Jeg vile i alle fall valgt f30 framfor f31fd fordi face detection (fd) på f31 fortsatt er i begynnerstadiet. Og prisforskjellen er for stor for at jeg hadde giddet å gå for f31 F30 er dessuten et sikkert valg mtp bildekvalitet og bilder i mørket (fest o.l.). Tar en del bedre bilder enn ixusene også samt at det har veldig god batterikapasitet (ca 2x800is) noe som er bra da du ikke alltid har tilgang på strømuttak som backpacker. Ville nok gått for f30 her ja...

 

Test ixus 800is: http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...us_800_is/26803

 

Test f30: http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...nepix_f30/28372

 

edit:Må dog legge til at jeg har ingen personlig erfaring fra noen av disse kameraene, men kun fra ting jeg har lest på nettet og hørt fra andre.Har gjort en del research før jeg selv skal ha meg nytt kamera.

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar
Jeg vile i alle fall valgt f30 framfor f31fd fordi face detection (fd) på f31 fortsatt er i begynnerstadiet. Og prisforskjellen er for stor for at jeg hadde giddet å gå for f31 F30 er dessuten et sikkert valg mtp bildekvalitet og bilder i mørket (fest o.l.). Tar en del bedre bilder enn ixusene også samt at det har veldig god batterikapasitet (ca 2x800is) noe som er bra da du ikke alltid har tilgang på strømuttak som backpacker. Ville nok gått for f30 her ja...

 

Test ixus 800is: http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...us_800_is/26803

 

Test f30: http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...nepix_f30/28372

 

edit:Må dog legge til at jeg har ingen personlig erfaring fra noen av disse kameraene, men kun fra ting jeg har lest på nettet og hørt fra andre.Har gjort en del research før jeg selv skal ha meg nytt kamera.

7681660[/snapback]

 

Tror nok jeg blir å gå for F30 ja.. Siden det ikke er store forskjellen mellom F31FD og F30.. Men jeg likte designet og fargen bedre på F31.. Og F31 har vel litt mere pixler på skjermen??

 

Så det hele koker vel ned til om det blir F30 eller F31fd.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Kopiert fra en annen tråd, om min egen lille sammenligningstest av F30 mot Ixus 850IS.

-------------------------------------------

Har nå fått mulighet til å sjekke ut F30'en ordentlig mot Ixus 850IS da vi fikk det inn igjen der jeg jobber i dag.

 

Fordeler med F30:

*Raskt

*Meget god batterilevetid (har ikke fått testet dette så inngående selvklart, men batteriet er stort og bør være godt).

Pent kamera.

*Enkelt å bruke og forstå

 

Ulemper:

*F30 har litt blassere farger, og mindre kontrast i bildene.

*Skjermen er utrolig mye dårligere enn Ixus'ens skjerm.

*Hver gang man sletter et bilde, så spilles det av en liten "animasjon" som tar unødvendig lang tid.

 

ISO:

 

*På ISO 100, 200 og delvis 400 gir Ixus 850IS bedre bildekvalitet. Fuji'en sine bilder virker noe utvasket, mens Ixus'en, tross noe mer støy, virker skarpere.

*På ISO 800 er Fuji klart renere med mindre støy, men her mister man mye detaljer i bildene til Fuji'en. Bildene virker mer utvasket, og detaljer er vanskeligere å se (f.eks tekst på en plakat et stykke unna var lett å lese fra Ixus'en, men veldig vanskelig fra Fuji'en, selv om bildene så renere ut i vanlig skjermvisning. Virker umiddelbart noe skarpere fra Fuji-kameraet pga. støyfjerning.

*På ISO 1600 så man god forskjell. Har var Fuji'en overlegen, men studerer man bildet, ser man at detaljene ikke er bevart... de er smørt utover som smør på brød. Absolutt brukbart på skjerm og i mindre papirstørrelser, mens jeg ikke ville brukt bildene fra Ixus'en.

ISO 3200 (finnes ikke på Ixus'en) er ubrukelig.

 

Jeg fikk et godt inntrykk av F30 over Ixus 850IS, men de "overlegne" støyegenskapene er noe overdrevet da det ødelegger mange detaljer, og gjør at bildene virker noe mer utvasket. For en vanlig familiefotograf vil denne "utvaskingen" få bildene til å se renere ut på skjerm og i mindre utskriftsstørrelser og passer kanskje best. Men for de som er interessert i å bevare detaljer, er Ixus'en det beste valget i mine øyne. Er man interessert i detaljer, bruker man uansett ikke ISO 800 eller 1600, enten på Ixus'en eller Fuji'en. Jeg vil ikke kåre noen opplagt vinner, da det kommer helt an på hva den enkelte ser etter, men personlig ville jeg valgt Ixus 850 fremfor F30. Men så har vi jo prisforskjellen da... F30 er en del billigere.

 

Og ikke kom med "Canon-klanen" om meg, da jeg stadig vekk blir beskyldt fra den samme klanen for å være anti-Canon

 

Det var nå min oppfatning da.

Lenke til kommentar

Hvis du skal reise jorden rundt (jeg har gjort det selv), så bør du HELT KLART legge stor vekt på batterikapasiteten. Å ta gode bilder med at kamera hvor batteriet er tomt er særdeles vanskelig. Og tro meg, når du er ute og reiser på denne måten har du andre ting å konsentrere deg om enn å lade opp batterier hele tiden, hvis du i det hele tatt har mulighet for å lade batteriet i det hele tatt. Jeg ville uten tvil gått for F30.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...