Gå til innhold

Kjøper folk for store strømforsyninger?


Anbefalte innlegg

Jeg ser her inne att mange lurer på om de har store nok strømforsyninger, jeg var i samme båt og kjøpte en Mist 600W til mitt nye oppsett, regnet med att en 500W ble for lite.

 

Jeg har følgende maskin:

- Intel Core 2 Duo E6600

- EVGA nForce 680i

- Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB

- XFX GeForce 8800GTX

- Fire 7200rpm S-ATA disker.

- Ett dvd-rw drev

- 3 stk 120mm vifer

- 10 usb enheter

 

I følge "eXtreme Power Supply"" kalkulatoren vil dette oppsettet kreve 426 watt.

 

Etter jeg den siste tiden har irritert meg kraftig over støynivået til Mist 600W'en,

både buzzing når den er avslått samt "trafo" lyder under bruk, bestemte jeg meg for å teste ut hvor mye watt maskinen faktisk trakk.

Kjøpte derfor en energimåler hos clas ohlson.

Nå vet jeg ikke hvor korrekt denne er, men den viste en maks "load" på 293 W, dette var under kraftig benchmarking, ved vanlig bruk lå den rundt 220 W.

Bestemte meg derfor å bytte ut 600W'en med 500W'en som er stille som en drøm.

Maskinen er nå 100% stabilt samtidig som den er lydløs :thumbup:.

 

Vil derfor anbefale folk som er opptatt med støynivået på maskinen om å ikke kjøpe alt for store strømforsyninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser her inne att mange lurer på om de har store nok strømforsyninger, jeg var i samme båt og kjøpte en Mist 600W til mitt nye oppsett, regnet med att en 500W ble for lite.

 

Jeg har følgende maskin:

- Intel Core 2 Duo E6600

- EVGA nForce 680i

- Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB

- XFX GeForce 8800GTX

- Fire 7200rpm S-ATA disker.

- Ett dvd-rw drev

- 3 stk 120mm vifer

- 10 usb enheter

 

I følge "eXtreme Power Supply"" kalkulatoren vil dette oppsettet kreve 426 watt.

 

Etter jeg den siste tiden har irritert meg kraftig over støynivået til Mist 600W'en,

både buzzing når den er avslått samt "trafo" lyder under bruk, bestemte jeg meg for å teste ut hvor mye watt maskinen faktisk trakk.

Kjøpte derfor en energimåler hos clas ohlson.

Nå vet jeg ikke hvor korrekt denne er, men den viste en maks "load" på 293 W, dette var under kraftig benchmarking, ved vanlig bruk lå den rundt 220 W.

Bestemte meg derfor å bytte ut 600W'en med 500W'en som er stille som en drøm.

Maskinen er nå 100% stabilt samtidig som den er lydløs :thumbup:.

 

Vil derfor anbefale folk som er opptatt med støynivået på maskinen om å ikke kjøpe alt for store strømforsyninger.

7675065[/snapback]

 

Ja mange kjøper for kraftig PSU.

 

MEn oppgitt watt er en ting, kvalitet på strømforsyningen, hvordan effekten er fordelt på de forskjellige spenningen osv varierer.

 

Svært mange strømforsyninger kan ha en høy wattstyrke - men svære lite av dette på 12v - hvor det trekkes mest. Så derfor kan en "svak" PSU hvor en stor % del av effekten kan trekkes fra 12v virke like bra som en "sterk" PSU hvor bare en liten del kan trekkes fra 12v.......

 

For eksempel hiper har svært liten effekt på 12v i forhold til total wattstyrke. (Sammenlignet med en del andre strømforsyninger).

Lenke til kommentar

jeg kjøpte en 530watts pga. framtidige oppgraderinger som vil komme etterhvert..

fikk 426w i antydet forbruk

med kun 3x80mm(inkl cpu viften) vifter,1 harddisk og en dvd og en dvdrw spiller og diskettstasjon. eneste jeg har gjort er å hive i to 80mm vifter og oppgradert fra nvidia 6600 til xfx 7950gt 610m skjermkort fra originalt (350w)

Lenke til kommentar

Bra info her, flere burde lese de første 2 postene i denne tråden.

 

600 watt er i praksis ikke alltid det samme fra en strømforsyning til en annen.

Det blir noe tilsvarende hva useriøse el-forretninger oppgir som effekt i høyttalerne sine - det har lite med virkeligheten å gjøre.

 

Problemet blir veldig tydelig når Nvidia og Ati må begynne å anbefale 700 watts strømforsyninger for å kjøre et 8800GTX, dette p.g.a at de må ta høyde for alle jalla PSU'ene som ikke klarer mye belastning på 12v railen(e).

 

Og ja... at et system drar særlig mye mer enn 300 watt under load er faktisk ganske sjelden, med mindre man har helt spesielle ting kopla på (peltier, SLI/crossfire, vannkjøling, 50 vifter etc)

Lenke til kommentar
Hvordan sjekker man Watt'en med voltmeter...?

7679620[/snapback]

 

Du sjekker ikke watten, du måler spenningen over railene under load, slik at du kan se om de er stabile eller ikke. Hvis det ikke er spenningsfall vil de være kraftige nok.

 

friskies: SLI er relativt, du kan sette to stk gf7300gt i SLI og du kan sette 2 stk 8800GTX i sli, sistnevnte ville du ikke klart å kjøre på en 700W engang...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk 625 Watt på kalkulatoren..

C2D 6300

(regner en smule overklokking på den)

8800 GTX

"bare" 6 hd-er

(ekstern vannkjøling som ikke trekker strøm fra PC)

+ diverse vifter og annet småtteri.

Dette er uten overklokking av skjermkort.

 

Med 2x8800 GTX i SLI må du straks opp på omtrent 700 - 800W.

(Jeg havnet på 820W)

 

Men de fleste har vel ikke bruk for alt det.

Uten overklokking og alle ekstra hd-er kommer jeg ned på godt under 500W på 100% load.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Fikk 625 Watt på kalkulatoren..

C2D 6300

(regner en smule overklokking på den)

8800 GTX

"bare" 6 hd-er

(ekstern vannkjøling som ikke trekker strøm fra PC)

+ diverse vifter og annet småtteri.

Dette er uten overklokking av skjermkort.

 

Med 2x8800 GTX i SLI må du straks opp på omtrent 700 - 800W.

(Jeg havnet på 820W)

 

Men de fleste har vel ikke bruk for alt det.

Uten overklokking og alle ekstra hd-er kommer jeg ned på godt under 500W på 100% load.

7760795[/snapback]

jamen alle seks harddiskene brukes jo ikke på fullt hele tiden vel?samtidig med at du spiller? vil tro du kunne firt litt på kravene,man bruker da ikke ALT på en gang vel?

Lenke til kommentar
Fikk 625 Watt på kalkulatoren..

C2D 6300

(regner en smule overklokking på den)

8800 GTX

"bare" 6 hd-er

(ekstern vannkjøling som ikke trekker strøm fra PC)

+ diverse vifter og annet småtteri.

Dette er uten overklokking av skjermkort.

 

Med 2x8800 GTX i SLI må du straks opp på omtrent 700 - 800W.

(Jeg havnet på 820W)

 

Men de fleste har vel ikke bruk for alt det.

Uten overklokking og alle ekstra hd-er kommer jeg ned på godt under 500W på 100% load.

7760795[/snapback]

jamen alle seks harddiskene brukes jo ikke på fullt hele tiden vel?samtidig med at du spiller? vil tro du kunne firt litt på kravene,man bruker da ikke ALT på en gang vel?

7761050[/snapback]

 

Jeg kjøper PSU som skal vare i et par år håper jeg. Kunne klart meg med 600Watt, men må da regne med at den blir belastet såpass hardt at vifta blir gående hele tiden bortimot maks. Dessuten skal hd-ene settes opp i RAID-5 ihvertfall 4 av dem.. :)

Sparer man 50 Watt der, er man bare såvidt under 600Watt totalt.

Den vanlige bruker vil nok klare seg med en MiST 500W eller tilsvarende en god stund fremover.

 

Alt utstyret i en pc brukes ikke samtidig, hvis du ikke kjører benchmark på både hd-er og CPU(alle kjerner) og GPU og bruker DVD-brenner og diskettstasjon(om du har) og alt eksternt som trekker strøm fra USB/FW.

 

Hvis vi regner med at max forbruk er 500 Watt, ved normal bruk, vil en PSU som er beregnet for 700W+ som regel være stillere ved 500W, med termo.styrt vifte.

Å belaste PSU med max over lengre tid er heller ingen god ide med tanke på levetid.

Dessuten har jeg da en PSU som kanskje kan brukes i neste spill-pc også. Håper jeg. :)

 

Jeg kunne klart meg med 500W fra MiST, om jeg senket kravene til overklokking, skjermkort osv., men det vil jeg ikke. :p

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Jeg ser her inne att mange lurer på om de har store nok strømforsyninger, jeg var i samme båt og kjøpte en Mist 600W til mitt nye oppsett, regnet med att en 500W ble for lite.

 

Jeg har følgende maskin:

- Intel Core 2 Duo E6600

- EVGA nForce 680i

- Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB

- XFX GeForce 8800GTX

- Fire 7200rpm S-ATA disker.

- Ett dvd-rw drev

- 3 stk 120mm vifer

- 10 usb enheter

 

I følge "eXtreme Power Supply"" kalkulatoren vil dette oppsettet kreve 426 watt.

 

Etter jeg den siste tiden har irritert meg kraftig over støynivået til Mist 600W'en,

både buzzing når den er avslått samt "trafo" lyder under bruk, bestemte jeg meg for å teste ut hvor mye watt maskinen faktisk trakk.

Kjøpte derfor en energimåler hos clas ohlson.

Nå vet jeg ikke hvor korrekt denne er, men den viste en maks "load" på 293 W, dette var under kraftig benchmarking, ved vanlig bruk lå den rundt 220 W.

Bestemte meg derfor å bytte ut 600W'en med 500W'en som er stille som en drøm.

Maskinen er nå 100% stabilt samtidig som den er lydløs :thumbup:.

 

Vil derfor anbefale folk som er opptatt med støynivået på maskinen om å ikke kjøpe alt for store strømforsyninger.

7675065[/snapback]

 

Ja mange kjøper for kraftig PSU.

 

MEn oppgitt watt er en ting, kvalitet på strømforsyningen, hvordan effekten er fordelt på de forskjellige spenningen osv varierer.

 

Svært mange strømforsyninger kan ha en høy wattstyrke - men svære lite av dette på 12v - hvor det trekkes mest. Så derfor kan en "svak" PSU hvor en stor % del av effekten kan trekkes fra 12v virke like bra som en "sterk" PSU hvor bare en liten del kan trekkes fra 12v.......

 

For eksempel hiper har svært liten effekt på 12v i forhold til total wattstyrke. (Sammenlignet med en del andre strømforsyninger).

7675573[/snapback]

 

Har tenkt og kjøpe noe tilsvarende system.

 

Tror dere MIST 500W vil takle dette systemet om man overklokker både CPU og skjermkort MEGET??

Lenke til kommentar

Svar på siste post: JA!

 

MISt500W er en kvalitets PSU. Her får du levert det du skal ha og forsyningen av strøm og stabil og konstant. Sitter med en sånn selv og jeg har ingen problemer.

 

Bare å lese post 1, så skjønner du hvordan det ligger ann med strømforbruk på et system som kjører @ stock og ved maks load. Det sier jo litt kvalitit fremfor kvantitet.

Lenke til kommentar
Har kjøpt meg multimeter, skal måle kor mange amp pc'n drar snart.

Skal bli spennende å sjå.

7760818[/snapback]

 

Du kan lett måle om PSUen gir stabil og riktig spenning med den lasten du gir den, å prøve å måle hvor mange Ampere som trekkes, er en sak for litt viderekommende, da må du koble meteret i serie med lasten, mao, du må koble av ledninger, evt lage en moddet kontakt. (eller bruke et tangamperemeter)

 

(Mulig du visste dette fra før, men slik du beskrev det kunne det se ut som om du kunne finne på å gjøre ting feil, et multimeter innstilt på strømmåling (Ampere) feil koblet inn kan ta livet av psuen om du er uheldig, i beste fall går en sikring i meteret)

 

Forøvrig lykke til!

 

M.

Lenke til kommentar
Mist 500w er jo en prisbelønnet kvalitets PSU... men om den drar det systemet som er nevnt ovenfor er jo en annen sak :|

 

Har mist 500w selv, og er kjempefornøyd :)

7781846[/snapback]

 

Har ca samme system, og min mist 500 watt blei for lite... fikk ikkje klokka nok. Nå med 1000 wattern er eg back in buisniss, der er eg var før eg satte inn 8800gtx'n, nemlig på 3.6 ghz.

Lenke til kommentar

Må jo si at denne MIST høres veldig bra ut. Jeg vurderer skjermkort oppgradering på mitt socket 939 system. Vurderer da dette kortet. Og har idag en ASUS 350 Watt strømforsyning. Da må jeg vel ankskaffe noe kraftigere?

 

 

Kan ingenting om strømforsyninger, men denne må da passe bra. Eller er det noe socket system på disse også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...