Gå til innhold

Kjøper folk for store strømforsyninger?


Anbefalte innlegg

friskies: SLI er relativt, du kan sette to stk gf7300gt i SLI og du kan sette 2 stk 8800GTX i sli, sistnevnte ville du ikke klart å kjøre på en 700W engang...

7679660[/snapback]

 

Vil ett ekstra 8800 gtx i SLI føre til en økning i effekt med over 300W?

 

Jeg ser overalt at folk sier det er nok med en MIST 500W Til et C2D system med 8800GTX, men hvis man skal ha 2x GTX i SLI, nei da må man MINST ha 700+

 

Er det noen tråder/tester som viser dette?

 

Jeg er ganske interresert da jeg skal kjøpe et C2D/8800GTX system i nærmeste fremtid, med planer om mulig SLI etterhvert.

 

Når jeg setter opp systemet mitt i PSU kalkulatoren i første post får jeg oppgitt ~400W med 1x GTX (når jeg tar i litt på komponent siden) og velger jeg SLI får jeg angitt ~600W (rett under faktisk).

 

Eller er det fordi ~600W PSUer ikke klarer å levere nok amp til SLI man trenger å øke? Er interresert i tester/artikler/forumtråder om dette.

 

Til tross for dette lar jeg meg antakelig "skremme" / "overtales" til å kjøpe en PSU som er "SLI-Ready" for GTX SLI fra nvidia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiffy: 8800GTX har en TDP på 185W max, noe som tilsier at den sannsynligvis bruker 120-130W under load, noe som igjen tilsvarer 240-260W ekstra fordelt på to kort.

 

Hvis en da sier at systemet trekker 100W totalt fra før og en C2D EXXXX har en TDP på 65W, kan vi legge til 50W der også. En C2E QX6700 kan du doble TDP på og si 100W effektivt.

 

Da bruker du, uten disker, ~250W + 100W + 50 el. 100W = 400 eller 450W effektivt.

 

Problemene byr seg først når en tenker på railene på strømforsyningene. Helhetsmessig er 700W plenty nok, men hvis 12V-railene er for små vil dette by på problemer, store problemer.

Lenke til kommentar
Spiffy: 8800GTX har en TDP på 185W max, noe som tilsier at den sannsynligvis bruker 120-130W under load, noe som igjen tilsvarer 240-260W ekstra fordelt på to kort.

 

Hvis en da sier at systemet trekker 100W totalt fra før og en C2D EXXXX har en TDP på 65W, kan vi legge til 50W der også. En C2E QX6700 kan du doble TDP på og si 100W effektivt.

 

Da bruker du, uten disker, ~250W + 100W + 50 el. 100W = 400 eller 450W effektivt.

 

Problemene byr seg først når en tenker på railene på strømforsyningene. Helhetsmessig er 700W plenty nok, men hvis 12V-railene er for små vil dette by på problemer, store problemer.

7795336[/snapback]

 

Ja, men nå har de fleste produsenter blitt flinke med 12V, jeg vil ihvertfall påstå at de aller fleste "name-brand" PSUer på 700 Watt har 450 Watt (37.5 A ) eller mer på 12V.

 

Når det gjelder trådstarters spørsmål: ja jeg har inntrykket av at mange her inne kjøper for store forskyninger. Og at det burde ses mer på kvaliteten til forskyninga. Menpå mange måter er det bedre enn før, da det var mer vanlig å kjøpe helt bedritene forskyninger.

 

AtW

Lenke til kommentar

For meg så virker det vanvittig at en PC skal trekke så mye strøm. Som sikkert de fleste her, så står maskinene på hele dagen, gjerne en reboot etter tre, fire dager, kanskje mer. Det er i allefall tilfellet hos meg. Så skal da en maskin trekke over 500W kontinuerlig, det blir regninger av sånt.

Nå tror jeg ikke maskina mi trekker 500W hele tiden, for full load er sjeldent hos meg.

 

Forøvrig har jeg da en MIST500W som jeg er såre fornøyd med. Den gjør jobben så absolutt godkjent. Har litt OC på min E6400 (2800mhz), tre disker, hvorav min nye raptor 74GB kom i går, 3 * 120mm vifter, sata dvd-r og et 7900GTO. Jeg tviler på at jeg i det hele tatt klarer å bruke alle kreftene i min PSU.

 

Men så er det som ATW sier, kvalitet fremfor kvantitet. Og har jeg regna riktig (skjønt det riktig), så har jeg 2*20v på min 12V rigg. Det burde kunne forsyne i allefall flere disker og et kraftigere skjermkort om jeg ønsker det.

 

Bare for å spore av litt (tilgi meg moderatorer), så etterlyser jeg moderasjoner hos grafikk kort produsentene, slik som Intel og AMD så seg nødt til å gjøre. Det at et skjermkort ene og alene skal kunne trekke 300W synes jeg er sinnsykt mye. Nå er jo det litt satt på spissen, men settes ikke bremsen på snart, så får vi svært strømkrevende PC'er etterhvert, og det finner jeg betenkelig.

 

Eller hva synes dere?

Lenke til kommentar

Jo mere effekt man bruker jo mere varme utvikles det, så dette i seg selv vil nok begrense produsentene og tvinge dem til å søke mere effektive løsninger (ikke løsninger som krever mere effekt :p).

 

"Kravet" fra brukerne om mere stillegående maskiner vil også legge press på at de må senke effektbruket sitt.

 

Til slutt en liten "pirk" til deg andylove. Det er heldigvis ikke snakk om at et skjermkort trekker 300W enda, som oysfaerg skrev vil et GTX kort trekke 120 -130W under load, men er enig at det er relativt mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...