Gå til innhold

ASUS P5B E Pluss@540fsb rett ut av esken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurte på en ting.. er multiplieren "låst" til hver respektive prossesortype? Har sett at e6300 har x7, e6400 har x8, og e6600 har x9.

kan dette forandres?

7918898[/snapback]

 

De er låst oppover, men ikke nedover.

Ikke alle hovedkort lar deg endre multiplier, men regner med at det er Asus P5B-serien som gjelder her. :)

Lenke til kommentar

er litt skuffet over sw og driver løsninger på dette hk

 

ai suite viser 6x multiplier selv om jeg kjører på 7x

 

kan ikke forandre noe uten å måtte reboote (kunne like godt endret i bios da)

 

og driverdownload er noe kluss, man har ikke mulighet til å se hvilken drivereversjon som allerede er på maskinen (må gå i device manager å se selv)

 

msi var supre på dette, man så hvilken versjon som var installert og man så hvilken som var nyest

Lenke til kommentar

Jeg kjører nå maskinen nå 24/7 på Vcore=1.4V og 8x399(hvorfor 399?:-)).

Maskinen er dønn stabil på denne innstillingen, men jeg har sett meg lei på at spenningen på CPU faller så mye under last.

 

BIOS =1.40 V

Idle = 1.35

Orthos=1.28

 

Da hovedkortet er montert i et kabinett med et utall harddisker og vifter, hadde jeg ikke lyst til å ta det ut for å gjøre Vdroop-mod ved innlodding av variabel motstand:

 

http://img.oc.com.tw/8k0285/2006821172341783472953.jpeg

 

Jeg fant en bløt blyan(2B-4B), og streket noen ganger over motstanden vist på bildet.

Denne finnes øverst på hovedkortet til venstre for den venstre minneslotten.

Første forsøk ga ikke den helt store forskjellen men litt hjalp det.

Etter noen ytterligere streker fikk jeg nå disse avlesningene:

 

BIOS =1.40 V

Idle = 1.37

Orthos=1.36

 

Dette er en mod som tar noen få minutter og som gir mer stabil spenning til CPU.

Geir

Lenke til kommentar

Joda,pencil modd av vdroop fungerer greit det,men husk bare på at den forverres over tid, det beste er selvfølgelig å gjøre hardwaremodden med en 50K variabel motstand. Men då går som regel garantien fløyten og faren for feil lodding er også overhengene.

 

Jeg har gjort begge med suksess, men pencilmodden er ikke "vedlikeholdsfri". Det absolutt beste er å gjøre både en vcore og vdroop modd med variabel motstand.

 

Da får du garantert et kort som er mer stabilt, cputemp har gått ned i 80% av mine tilfeller og overklokken har blitt mer stabil plus høyere overklokk.

 

Men som en nødløsning er den pencil vdroopen helt grei. Kortet blir anntaglig mer stabilt og du kan anntaglig senke vcore i bios et eller to hakk ved samme klokk som før.

Lenke til kommentar

Nå har jeg levert EVGA 680i SLI kortet og jeg gir tilbakemelding om hvor mye FSB jeg klarer med ASUS Commando kortet jeg har fått i hus nå.

 

Kjører det ihvertfall på 400FSB nå, og alt er greit og stabilt. Skal se om jeg finner noe multiplier stilling på kortet så jeg kan få testa FSB, da jeg ikke gidder å kjøre max klokk akkurat nå. Satser på over 500FSB, siden jeg har mål om å klare 4Ghz.

 

Er ihvertfall ikke noe problem med vDimm, trenger ikke noe vModd på den. Det kan vist gi ~3.3v som maks på vDimm, og tror ikke noen har bruk for så mye under noen omstendigheter.

 

vCore kan jeg stille fra 1.1v til ~1.8v. Så tror nok det holder lenge.

 

Fikk også kaldere CPU med det nye hovedkortet. 49 mot 55*C Load på 400*8. Kan godt være at det har med kjølepastaen å gjøre.

Jeg reingjorde ikke CPU og kjøler etter at jeg har tatt den av, jeg bare skraper bort det som er der med et helt rett knivblad og da forblir allt av ujevnheter fylt med pasta, og så legger jeg på litt ved påsetting. Dette virker mye bedre enn å rense og så nytt etterpå. Det er jo selvfølgelig samme pasta jeg hadde begge gangene. Har også prøvd å skrape vekk overflødig på CPU og kjøler for så å sette sammen uten mere pasta, siden jeg tenkte at det da ble best kontakt, men virker for meg som om pastaen er en så god varmeleder at det er best med litt pasta på sånn at det ikke er full kontakt mellom kjøler og CPU.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...