Gå til innhold

ASUS P5B E Pluss@540fsb rett ut av esken


Anbefalte innlegg

Jeg mottok samme hovedkort og en E6400 for et par dager siden. Hvilke spenninger kjører du på CPU,FSB term, NB og ICH? Jeg synes brikkesettet blir glovarm med auto instillinger under overklokking! Vurderer å kjøpe noen bedre chipset kjølere . . .

 

Har du andre tips til BIOS-instilllinger som påvirker FSB hastighet?

 

Jeg er oppe i 428X8 med 1.32V på CPU. En rask test av Geil Orange PC6400 4-4-4-12 2.1V minnet mitt viste over 1000Mhz før SP32M begynner å feile, så dette vil ikke begrense overklokken hvis jeg kjører 1:1.

 

Ennå masse å gå på:-) Det blir en artig helg:-)

 

Geir

Også godt voksen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mottok samme hovedkort og en E6400 for et par dager siden. Hvilke spenninger kjører du på CPU,FSB term, NB og ICH? Jeg synes brikkesettet blir glovarm med auto instillinger under overklokking! Vurderer å kjøpe noen bedre chipset kjølere . . .

 

Har du andre tips til BIOS-instilllinger som påvirker FSB hastighet?

 

Jeg er oppe i 428X8 med 1.32V på CPU. En rask test av Geil Orange PC6400 4-4-4-12 2.1V minnet mitt viste over 1000Mhz før SP32M begynner å feile, så dette vil ikke begrense overklokken hvis jeg kjører 1:1.

 

Ennå masse å gå på:-) Det blir en artig helg:-)

 

Geir

Også godt voksen

7904594[/snapback]

 

Jeg syntes nå at auto instillinger er no dritt, hva er egentlig auto?. For å kontrollere hva slags innstillinger jeg selv har så setter jeg ALLTID en verdi istedenfor auto.

 

Instillinger som påvirker fsb er fsb term, vmch(nordbrygga-nb) og ich(sørbrygga-sb)

På den klokken du er så vil jeg tro at 2 hakk opp fra den laveste innstillingen vil funke greit.

 

Bytte av nb kjøler er ikke dumt, spør du meg er de kun til for en ting, og det er å se lækker ut, kjøleegenskaper har de ikke, minimum bør en vifte blåse direkte på nb, men det beste er å bytte den ut med en fin kobberkjøler med vifte på, jeg vil ikke forestå hvilken, men ser du hos microplex eller ex. komplett er det fler gode kandidater.

 

Kjøling er alfa omega når vi snakker fsb, brikkesettet blir varmt som du sier, stock kjølere har heller en mer kosmetisk funksjon enn en praktisk funksjon, desverre.

 

Husk bare på at garantien går fløyten hvis en modder hk.

Lenke til kommentar

Ettersom jeg ser at det er flere brukere som setter pris på denne posten anng fsb så kan vel noen fler av dere poste oppsettet deres ved den klokken dere har.

 

Ellers kunne jeg karnsje editere første post og liste opp litt hva som kreves for høy fsb på dette kortet,det gjelder selvsagt andre kort også, men specifikt dette asuskortet.

 

Gi meg en tilbakemelding,ellers blir det som det er nå.

 

Og er dere flinke og klarer 500fsb+ så husk og post i 500fsb+ klubben.

Lenke til kommentar
Jeg planla å ta av kjøleflensene for ihvertfall bytte ut kjølepastaen med noe bedre, men ga opp da jeg syntes den hang for godt fast. Jeg trodde den var limt på!

 

Hvordan fikk du den av? Konstant press over lengre tid, eller varmet du?

7905123[/snapback]

 

Løsne klips og vri,funker alltid :)

Hvis ikke det funker henter jeg som regel varmepistolen og varmer forsiktig. Så vrir du.

Lenke til kommentar

nb kjøler løsner du 4 fjær klips, du bare trykker dei ned litt med fingen og skyver dei ut av løkka som holder dei

 

sb kjøler sitter med 2 plast klips (samme som sitter på en del skjermkort) enkleste demontering somjeg synest er å demontere hk fra kabinettet og trykke med neglen fra siden på klipset på undersiden av hk

 

ble litt med teskje dette da

Lenke til kommentar

mine instillinger er 3,0ghz

 

CPU INSTILLINGER

cpu freq: 429

dram: 858

pci x: 100

pci: 33,33

spread: disabled

mem v: 2,05

cpu v: 1,3250

pfb ter: 1,3

nb: 1,25

sb: 1,5

ich: auto

 

 

RAM INSTILINGER

cas: 5

ras to cas: 5

ras pre: 5

ras activate: 15

write: 5

trfc: 42

trrd: 5

write to read: 12

read to pre: 7

write to pre: 13

static: disabled

 

kjører foreløpig på 3,0 ghz pga temp (vil ikke stresse pcen for mye)

må få kjøpt noe arctic silver 5 snart så kan jeg gå videre (cpu er varm og radiator er kald) :dontgetit:

Endret av asle
Lenke til kommentar
ble litt med teskje dette da

7908623[/snapback]

 

Det ble litt med teskje,ja . . men tanken var god :)

 

Løsna klipsene rett etter en overklokkingsøkt og varmen i nordbridgen samt Nassuz tips om å vri gjorde susen. Men for noe griseri Asus bruker som kjølepasta!! Rene tyggegummien.

 

Etter montering av viter på både nord-og sørbridgen holder de nå OK tempratur. Det blir nok innkjøp av et par Termalright HR05 e.l.

 

Jeg begynner å få en følelse med overklokkingspotensialet til hovedkortet mitt og CPU'en. Jeg klarer ikke å få høyere FSB enn 450MHz Superpi32M/Orthos stabilt(med lav multiplier). CPU blir ustabil ved ca 3500MHz og minne ved ca1000MHz på 5-5-5-15 timings. Målet mitt var å kunne kjøre 8x400=3200MHz med minne på 800MHz 4-4-4-12. Dette ser ut til å gå greit.

 

Innstillingene mine likner på dine Asle men jeg må ha SB =1.7V for å kunne boote over 8 x 400. Merkelig at spenning på på sørbridge (PCI og Sata styring!) har så mye å si for evnen til å boote? Overklokking er ingen eksakt vitenskap!

Lenke til kommentar

Hovedkortet mitt er Orthos-stabilt opp til ca FSB456 med de innstillingene jeg kjører nå.

Jeg har på screenshot 1.5V på CPU i bios men det er ikke 100% stabilt. Maskinen crasher etter 6-7 loops i SP32M, men er stabil nok for vanlig kontorarbeid, surfing etc. CPU har mer å gå på, da hovedkortet undervolter 0.05V og har et spenningsfall under last ned mot 1.4! Det er chipsettet som begrenser meg. Er det andre som er plaget av svart skjerm og tre beep hvis man setter spenningene i bios (SB,FSB,NB) for høyt?

Jeg har sett bilder av andres bios-instillinger med alle verdiene på maks!

 

CPU : E6400 L636A801 Kjøpt på Psdata på mandag.

Hovedkort : gjett da! Bios 410

Minne Geil PC6400 4-4-4-12

Kjøler Scythe Infinity

Load temp under Orthos ved 3.4GHz er 45-46 grader med 1.5V på CPU.

 

Artig å slå sin egen SP1M rekord 20 ganger på en kveld:-) Jeg får tweake videre:-)

post-24075-1171192044_thumb.jpg

Lenke til kommentar

@Geir68

 

...se det ja,nå begynner du å få teken på det :) Det der er en pen klokk på E6400 din og hk selvfølgelig.

 

De instillingene du ser på max er nok med bedre kjøling enn standard, jeg kan heller ikke sette allt på max og bare trykke save and go........ Overklokking virker ikke sånn, hadde det gjort det kunne vi alle vært uberOverklokkere :!:

 

Overklokking er individuellt for ennhver hardware,det handler om å kjenne sin hw, føle seg fram og finne de rette innstillingene, til tider meget vanskelig og til tider litt enklere.

 

Du er på rett spor her....og det er jo gøy da og få slik ytelsesøkning uten at det koster en penny ekstra :cool:

 

Godt jobba.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...