Gå til innhold

2års Prøvetid - Hva innebære det?


sexyback

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg hører mange prater om denne prøvetiden man har på førerkortet, hva innebære den? Jeg klarte ikke å få med meg hva dem fortalte om dette på disse kursene jeg var, vis man får fartsbot når man har førerkortet innenfor disse 2årene, mister man førerkortet med engang da? Eller hva menes med denne prøvetiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr at hvis du mister lappen (på grunn av regelbrudd) i løpet av prøvetiden må du opp til full førerprøve for å få den tilbake. Ellers gjelder de samme reglene som for alle andre sjåfører, du får altså ikke ekstra streng behandling utover dette.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
To stykker i klassen har blitt fortalt av kjørelærer at politiet kan ta førerkortet ditt uten grunn i prøveperioden.

 

Stemmer dette? Jeg synes det høres veldig merkelig ut hvertfall.

Man må vel ha en grunn for å miste lappen?

7680240[/snapback]

 

Nei, det stemmer så absolutt ikke. Hvis kjørelærer har sagt det, så er det rent preventivt, ikke reellt. Du kan aldri bli fratatt lappen hvis du ikke har gjort noe galt.

Lenke til kommentar
Du mister den ikke kjappere enn noen annen som ikke har prøvetid lengre. Forskjellen ligger i at de med prøvetid må ha ny teoretisk og praktisk prøve for å få igjen lappen om de mister den. Andre får den igjen etter fotgjengertiden er over uten å ta disse på nytt.

7676531[/snapback]

 

Det skal mindre til for å miste lappen under prøvetiden, enn ellers. Mindre lovbrudd. De kan ta deg uten bevis, det er nok med mistanke...faktisk

Lenke til kommentar

Leste om det på hjemmesiden til en trafikkskole.

Ved førstegangsutstedelse av førerkort klasse B, vil du få en prøvetid på 2 år. Dersom du får førerkortet inndratt i denne tiden p.g.a. brudd på trafikale atferdsregler må du avlegge full førerprøve for å få ut nytt førerkort.Ved bestått ny prøve ,vil du få utstedt førerkort med ny prøveperiode på 2 år. Dersom du ikke gjennomfører kurs i mørkekjøring før førstegangsutstedelse av førerkort klasse B,må du innen 1.mars det påfølgende året gjennomføre et slikt kurs.Kursbeviset må du framvise på trafikkstasjonen for å få nytt førrkort.

 

Har ikke sett noe i lovverket om det enda, men jeg kan umulig tenke meg at man forskjellsbehandler ferske og erfarne sjåfører med tanke på oppførsel i trafikken. Det strider imot normal rettsoppfatning.

Lenke til kommentar
Leste om det på hjemmesiden til en trafikkskole.
.

 

Har ikke sett noe i lovverket om det enda, men jeg kan umulig tenke meg at man forskjellsbehandler ferske og erfarne sjåfører med tanke på oppførsel i trafikken. Det strider imot normal rettsoppfatning.

7684607[/snapback]

 

Joda, det gjør de. Det er i allefall min presonlige erfaring.

Jeg hadde hatt lappen i ca. 6mnd, og var ute å kjørte sladd med en gjeng kamerater. det ble filmet og havnet på nett --> polisn fikk tak i det.

Det endte med at jeg fikk beslaglagt lappen, men det fikk ikke en kompis av meg som hadde kjørt omtrent like mye på den aktuelle filmen. Han hadde da hatt lappen i over to år, og da jeg konfronterte polisn med dette, fikk jeg til svar at det var pga. prøvetid. Såh :)

Lenke til kommentar
Leste om det på hjemmesiden til en trafikkskole.
.

 

Har ikke sett noe i lovverket om det enda, men jeg kan umulig tenke meg at man forskjellsbehandler ferske og erfarne sjåfører med tanke på oppførsel i trafikken. Det strider imot normal rettsoppfatning.

7684607[/snapback]

 

Joda, det gjør de. Det er i allefall min presonlige erfaring.

Jeg hadde hatt lappen i ca. 6mnd, og var ute å kjørte sladd med en gjeng kamerater. det ble filmet og havnet på nett --> polisn fikk tak i det.

Det endte med at jeg fikk beslaglagt lappen, men det fikk ikke en kompis av meg som hadde kjørt omtrent like mye på den aktuelle filmen. Han hadde da hatt lappen i over to år, og da jeg konfronterte polisn med dette, fikk jeg til svar at det var pga. prøvetid. Såh :)

7684784[/snapback]

Ble det noe rettsak av det? Politiet har rettigheter til å beslaglegge lappen for en viss tid, men det er kun en dommer som kan frata førerkortet.
Lenke til kommentar

Hyrte advokat, og det endte med at politiet henla saken dagen før den skulle opp i tingretten. Dvs. de beholdt lappen så lenge som mulig. Politiet kan beslaglegge lappen i tre uker, og det blir utvidet til opptil 2mnd om de sender saken videre til tingretten.

 

Det begynner å bli noen år siden nå, men mener fortsatt at det var et overtramp fra politiet sin side. Men det var vel for å sette et eksempel.

Lenke til kommentar

Formulerte meg litt dårlig ja, poenget var at du ikke mistet førerretten, de foretok bare en "rutinemessig beslagleggelse", noe de har fullmakt til å gjøre når de vil, selv om det ikke alltid er rimelig. Politifolk er mennesker de også, og er i likhet med resten av oss utsatt for dårlig dømmekraft.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nei, du trenger ikke å gjøre noe som helst når prøvetida utgår. Det står en dato på kortet for når denne utløper (på kode 100), og så lenge denne datoen er før dagens dato gjelder ikke koden. Kortet må ikke fornyes før datoen under 4b er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...