Gå til innhold

Hvor mye db er overlevbart?


RamGuy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som folk har sagt her, så er det helt feil å svare på dette spørsmålet i det hele tatt. Hvis du måler dB rett ved siden av viften, og får 40dB, så høres det kanskje mye ut, men hvis du setter denne viften inni kabinettet, og beveger deg en meter vekk fra kabinettet, så vil du ikke kunne høre den i det hele tatt.

 

For å si det sånn, det letteste er å kjøpe seg et par 120mm vifter til kjølingen, og kanskje viftestyring. Så kan du stille viftene til det støynivået du er fornøyd med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er jo aldri 100% og lik metode vifteprodusentene bruker for å måle støy heller, men ofte jo flere vifter du har jo mere støy.

Visst kabbinetet er bygd litt rart kan det også støye på grunn av veien lufta tar, så har du også vibrasjoner som lager støy. Man kan heller ikke stole på at viftene er like stille som de skal være fra frabrikken

Lenke til kommentar
har du 160dB er det kanskje fare for livet vil jeg tro, spesielt hvis den er på 10Hertz eller noe :p hehe... neida... 30-38 er for mye for mine ører hvertfall... har selv en Papst som skulle være 26 dB eller noe, men da måtte jeg bestille meg en viftestyring med en gang...

7676300[/snapback]

Så nettopp en MythBusters episode der di testet om man dreit på seg ved og hørre på 5-10Hertz, "Den Brune Tonen." Der passerte dem 168db..

 

PS: Man hører ikke lyder under 20Hertz, så det er jo greit nok.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
Jeg har selv 1x MIST 16.5dB, 1x SilenX 11dB og 1x SilenX 14dB.

 

Både MIST og SilenX 11dB kan jeg kjøre på fult uten at det er mer en bitte litt susing i mine øre. SilenX 14dB er av den feilproduserte typen, så den har et litt høyere støy nivå, og denne går mot det irriterende nivået på fult. Den er i tillegg litt skeiv tror eg, så den tar borti kjøleren når jeg setter den på fult :(

 

8020102[/snapback]

 

Prøv å ta den ut, og feste påny. Rammene på disse viftene kan være litt bevegelig, slik at om du har presset den inn litt kan den bli ståendes litt skeivt og ting kan ta borti. Det er ganske enkelt å fikse på egentlig.:-) bare et lite tips.

 

Mvh

Runar

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Mye merkelig synsing her gitt. Folk lirer av seg dB verdier uten å ha den minste peiling på hva 5, 10, 20 eller 80 dB faktisk innebærer. Hvis man for eksempel er avhengig av 5-10dB for å få sove, vil man gå gjennom livet uten å sove et eneste sekund, med mindre man har tilgang til et fullstendig lydtett rom og i tillegg lar være å bevege seg eller puste. Kanskje man burde vurdere å lære seg litt om det man snakker om før man uttaler seg i hytt og pine?

 

I tillegg er dB tallene oppgitt av de fleste vifteprodusenter verdt mindre enn papiret de er skrevet på. Noen måler støynivå 10cm fra viften, noen en fot, noen en meter, etc, etc, etc og de færreste oppgir hvilken målemetode som er brukt.

 

Ellers er det ikke svært vanskelig å lære seg litt om det meste når man har en PC og internetttilgang, også når det gjelder dB. For en enkel og relativt nøyaktig redegjørelse over relative støynivåer kan en kikke her. Vil man vite mer, er Wikipedia ofte et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...