Gå til innhold

Hvor mye db er overlevbart?


RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor høyt støynivå vifter kan ha, før det rett og slett blir plagsomt å høre på.. Jeg har aldri hatt noen store krav til stillegående PC-er, men det finnes da grenser..

Lurer bare på om 80mm og 120mm vifter med 30-38db støyer "for mye".. Eller om det er til å leve med..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du 160dB er det kanskje fare for livet vil jeg tro, spesielt hvis den er på 10Hertz eller noe :p hehe... neida... 30-38 er for mye for mine ører hvertfall... har selv en Papst som skulle være 26 dB eller noe, men da måtte jeg bestille meg en viftestyring med en gang...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg lurer på hvor høyt støynivå vifter kan ha, før det rett og slett blir plagsomt å høre på.

7670386[/snapback]

 

 

27,31 db er det riktige svaret.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra spøk til revolver, så er dette et ganske teit spørsmål, siden alle har sin individuelle oppfatning av støy. Enkelte kan gremmes til døde over 20db, mens andre sitter med maskiner på 40db uten å plages nevneverdig. Så det finnes ikke noe "riktig" svar på spørsmålet ditt. Det er noe du må finne ut av selv, og ingen her på forumet kan egentlig hjelpe deg med det. At bruker A sier at han synest 30db er passe, mens bruker B påstår at 25db er tingen hjelper jo ikke deg en døyt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis jeg spiller driter jeg egentlig i hvor mye pc'en støyer, da er det såpass mye lyd i fra spillet som overdøver pc'en. Men når jeg sitter å surfer/chatter og lignende er det irriterende, hvertfall over tid.

Selv om du har flere vifter som "bråker" 14 db så støyer ikke pc'en din 14 db, den støyer mere.

7873968[/snapback]

 

I mitt system er det viftene som bidrar til støy. kjører i tillegg åpen løsning, og det hjelper ikke akkurat saken. Husker jeg leste et sted at dersom man har en vifte som støyer la oss si 14dB og du legger til en vifte som også støyer 14dB, så vil det totale støynivået stige til ca 14,3dB. Det kan sikkert noen som vet hvordan man regner med logaritmisk skala, eller noen som gidder å surfe google bekrefte.

 

Når det gjelder viftene, så vet jeg at oppgitt støynivå ikke er riktig. Når jeg da stiller ned hastigheten på dem til jeg ikke lenger hører viftesuset, så spiller det ikke så stor rolle om de faktisk støyer 10dB eller 20dB. Så lenge jeg ikke kan høre dem, er jeg fornøyd. Grensen for hvilket støynivå som blir irriterende er nok veldig personavhengig. Jeg foretrekker det stille:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv 1x MIST 16.5dB, 1x SilenX 11dB og 1x SilenX 14dB.

 

Både MIST og SilenX 11dB kan jeg kjøre på fult uten at det er mer en bitte litt susing i mine øre. SilenX 14dB er av den feilproduserte typen, så den har et litt høyere støy nivå, og denne går mot det irriterende nivået på fult. Den er i tillegg litt skeiv tror eg, så den tar borti kjøleren når jeg setter den på fult :(

 

I min PC, er det stort sett harddiskene som lager lyd. Den ene er litt gammel, så det kommer litt "tenke" lyder fra den. Pluss alle avgir litt viberasjons støy.

 

Jeg kan SilenX 11dB er festa med gummi skruer og MIST'n er festa i festet maskinen ble levert med.

 

Men som sagt flere ganger i posten, det er forskjellig fra person til person.

 

Men ved et lukket kabinett, vil nokk ikke bry seg om 11-15dB. Nermer du deg 20 og oppover, så burde nokk viftestyring være en ide. Det er også smart å holde seg til 120mm vifter, da disse har bedre effekt på lavere turtall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...