Gå til innhold

Håndball og Fotball


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

prøv å skyte ned en person bakfra med en håndball!

neida, men tror det ikke er så vanskelig å tenke seg at siden en fotball blir skutt hardere en en håndball så går den også da raskere.

(og prøv å få Kjelling til å skyte ned roberto carlos med en håndball! :!: )

 

men igjen, raskeste tennis serve/smash er på 249,4 km/t, (lest i illustrert vitenskap i dag, så nåde den som motsier meg :p ) mens raskeste badminton smash er på 332 km/t... ;)

Lenke til kommentar

Hvis vi idealiserer at foten holder samme fart før og etter sammenstøtet med fotballen, vil ballen få dobbelt så høy fart som foten. Hvis ballen i tillegg rulles mot foten før sammenstøtet, vil ballen få to ganger fotens fart, pluss farten den selv hadde mot foten. Om jeg husker riktig fra 3FY...

 

Dette lar seg ikke gjøre med håndball.

Lenke til kommentar
Hvis vi idealiserer at foten holder samme fart før og etter sammenstøtet med fotballen, vil ballen få dobbelt så høy fart som foten. Hvis ballen i tillegg rulles mot foten før sammenstøtet, vil ballen få to ganger fotens fart, pluss farten den selv hadde mot foten. Om jeg husker riktig fra 3FY...

 

Dette lar seg ikke gjøre med håndball.

7675684[/snapback]

Det regnestykket er vel ikke helt realistisk.

 

_________________________

PÅ en annen side så er håndballen mindre og hardere en fotballen.

Kanskje vi kunne fått en Simen1 spessial

Lenke til kommentar
Hvis vi idealiserer at foten holder samme fart før og etter sammenstøtet med fotballen, vil ballen få dobbelt så høy fart som foten. Hvis ballen i tillegg rulles mot foten før sammenstøtet, vil ballen få to ganger fotens fart, pluss farten den selv hadde mot foten. Om jeg husker riktig fra 3FY...

 

Dette lar seg ikke gjøre med håndball.

7675684[/snapback]

Det regnestykket er vel ikke helt realistisk.

7675825[/snapback]

Jo, ganske. Det forklarer godt hvorfor man får høyere fart på støt enn på kast.

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Argh, les hva jeg skriver! Slik forklarer vi på en vitenskapelig måte at spark eller slag går fortere enn kast:

 

Hvis vi idealiserer at foten holder samme fart før og etter sammenstøtet med fotballen, vil ballen få dobbelt så høy fart som foten. Hvis ballen i tillegg rulles mot foten før sammenstøtet, vil ballen få to ganger fotens fart, pluss farten den selv hadde mot foten. Om jeg husker riktig fra 3FY...

 

Dette lar seg ikke gjøre med håndball.

7675684[/snapback]

 

Dette gjøres ved at man bruker foten som referansesystem og hevder at støtet er elastisk. Før sammenstøtet vil ballen ha negativ fart lik sin egen fart mot foten, samt fotens fart forover. Etter støtet må ballen ha samme fart i forhold til referansesystemet, men motsatt vei. Derfor blir den nye farten to ganger fotens fart, pluss egen utgangshastighet.

Lenke til kommentar
Argh, les hva jeg skriver! Slik forklarer vi på en vitenskapelig måte at spark eller slag går fortere enn kast:

 

Hvis vi idealiserer at foten holder samme fart før og etter sammenstøtet med fotballen, vil ballen få dobbelt så høy fart som foten. Hvis ballen i tillegg rulles mot foten før sammenstøtet, vil ballen få to ganger fotens fart, pluss farten den selv hadde mot foten. Om jeg husker riktig fra 3FY...

 

Dette lar seg ikke gjøre med håndball.

7675684[/snapback]

 

Dette gjøres ved at man bruker foten som referansesystem og hevder at støtet er elastisk. Før sammenstøtet vil ballen ha negativ fart lik sin egen fart mot foten, samt fotens fart forover. Etter støtet må ballen ha samme fart i forhold til referansesystemet, men motsatt vei. Derfor blir den nye farten to ganger fotens fart, pluss egen utgangshastighet.

7681307[/snapback]

Er dette din teori? Eller er det noe du vet?

Lenke til kommentar

produktet masse ganger fart skal være like stort i begge retninger, det er gjeldende vitenskapelig teori.

 

Men det er en dårlig forklaring. I følge den forklaringen er det umulig å kaste en ball lenger enn den kan sparkes. Og det er jo lett. Det er jo bare å sparke litt løst og kaste litt hardt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...