Gå til innhold

Kodek-pakker, Avspillere, Tips og Programmer


johanf

Anbefalte innlegg

Noen som vet om en codec som drar .mkv -filer bedre enn VLC!? (Og eventuelt hvilken avspiller jeg bør/kan bruke til den codec'n?) ..ønsker helt ikke noe "pakke", men vil egentlig ha KUN det som trengs for .mkv..

 

VLC klarer 720p uten problemer, men sliter av og til med 1080p -filmer..

 

 

Kunne egentlig også vært greit med en forklaring på forskjellene på de forskjellige codec-pakkene som er listet opp..

 

 

Takk, takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.MKV er bare et kontainerformat og kan inneholde egentlig alt mulig rart av videoformater. Det du Bone sikter til er en H.264/X.264-dekoder. :)

Eneste 264-dekoderen jeg kjenner til som er ekstremt kjapp (lite ressurskrevende) er CoreAVC. Med denne kan man spille av HD-materiale selv på eldre PC-er. Ulempen er at CoreAVC koster penger.

Ooooh.. Did not know that! :blush:

 

Okei, men, siden de fleste .mkv -filene (som jeg har sett) brukes på 720p / 1080p -filmer / serier, så går vi/du ut ifra at det er h.264 / x.264 -dekoder jeg sikter til!? :dontgetit: ..så stemmer nok sikkert det!? :)

 

Hørt mye bra om Media Player Classic.. kan jeg da installere CoreAVC (om jeg får tak i den), og Media Player Classic og da vil alt gå "som smurt"? Trenger ikke noe mer til "slike filmer", eller?

 

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du skal ikke installere flere slike "pakker" på en gang. Jeg hadde heller ikke valg CCCP som er ffdshow med et par eksotiske dekodere hadde jeg vært deg, men bare vanlige ffdshow. En ny build finner du på www.x264.nl.

 

Ellers hadde det vært greit å fått utvidet denne tråden litt slik at den kan brukes som både en referanse og guide til både nye og gamle i spillet..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Siden folk har vært så flinke til å hjelpe meg, så skal jeg hjelpe litt tilbake.. :)

 

Vet ikke om det er så mye hjelp, men... kanskje for noen..

 

 

Mitt oppsett som jeg er KJEMPEFORNØYD med;

 

Media Player Classic, som avspiller

 

Codec:

AC3Filter - For lyd

CoreAVC Pro - For "hd-filmer"

XviD - For "vanlige filmer"

 

Til alle andre slags filer, som .mov og slike andre som man (i hvert fall jeg) bruker sjelden, så bruker jeg VLC..

 

 

Håper dette hjelper NOEN i hvert fall, som kanskje er i tvil hva man skal bruke.. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg lastet ned 6 av de mest komplette codec pakkene jeg vet om, men vil helst ha bare et. Så her vil jeg ta bort 5 av 6 codec-pakker til 1, som blir den beste. Og helst vil jeg ha en codec pakke der det bare er å installere og slippe å tenke på å konfigurere diverse innstilinger til ditt og datt. Jeg vil bare at filene kan avspilles etter en installert codec pakke. Så her kan dere være med meg å velge og finne ut hvilken codec pakke som er den beste.

 

1. Windows Essentials Codec Pack.

3. XP Codec Pack.

4. "Codec".

5. Vista Codec Package.

6. Cole2k Media Codec Pack.

 

Eventuelt sjekk Free Codecs da de ligger der inne også.

 

Noen konklusjoner? ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

For å henge meg på med egne erfaringer her:

 

Hadde CCCP og standard AC3-filter, men når jeg skulle spille av 1080P materiale så gikk alt i dass... latency på lyden osv osv...

 

Endte med å avinstallere CCCP og heller legge inn coreAVC, og det var den eneste forskjellen.

 

Hadde ikke trodd det skulle være såpass forskjell bare på en pakke med codecs eller to, men der tok jeg feil!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Virker ikke som om folk helt har sjønt dette med codec-pakker og codecs.

 

Codec-pakker skal ALDRI installeres om hverandre. De bruker nemlig noen av de samme codecene og ender derfor opp med å krangle med hverandre. Ikke bra.

 

CCCP-pakken inneholder fddshow pluss litt annet snacks som f.eks Haali media splitter osv. For H264-video benytter den seg av fddshows dekoder, som er litt mer krevende enn CoreAVC.

Min anbefaling er derfor at dersom maskinen din klarer å spille av H264 med fddshow, la den gjøre det.

 

Ikke bytt til CoreAVC bare fordi den er mindre ressurskrevende. Rent subjektivt fins det to grunner til dette:

 

1. Den koster penger

 

2. fddshows dekoder gir et bedre resultat (igjen, subjektivt)

 

____________________________

 

 

Over til en helt annen ting, og det er hvorfor VLC i mine øyne burde være absolutt siste løsning på alt.

 

VLC Media Player er nemlig i utgangspunktet designet for streaming. Det betyr at den ikke håndterer f.eks subtitles på noen god måte.

I tilfeller der man spiller av video som benytter SSA (SubStation Alpha) eller ASS (Advanced SubStation Alpha)-tekster vil VLC behandle de som om de var vanlige SRT-tekster, med et resultat langt fra tilfredstillende for øyet.

 

CCCP derimot, som leveres med DirectVobSub, takler subtitles slik de skal og viser de slik de er ment og vises, med et meget tilfredstillende resultat.

 

____________________________________

 

 

Selv bruker jeg CCCP i kompinasjon med Media Player Classic, og har ikke opplevd noen vanskeligheter med det enda.

 

Nå har ikke jeg spilt av så mye 1080p videoer. Men hvis det skulle skje, trenger jeg kun å gå inn i Settings-panelet i CCCP og velge vekk H264 i fddshow. Deretter installerer jeg CoreAVC og kan dermed nyte HD-shit uten å avinstallere CCCP.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Jeg trenger tips om hvilken spiller, evnt kombinasjon av spiller og codec(pakker) som gir beste resultat for x264 1080p og 720p filer. Har tidligere slitt litt med både media player classic, mplayer og vlc, men mulig det skyldes feil codecer og innstilinger. Sender forøvrig lyden optisk ut til forsterker.

 

Mange av anbefalingene her ser jeg er såpass gamle at det kanskje har kommet noe nytt og bedre i senere tid?

Lenke til kommentar

Da bumper jeg denne jeg.. og den gjelder fortsatt for meg..

 

Siden folk har vært så flinke til å hjelpe meg, så skal jeg hjelpe litt tilbake.. :)

 

Vet ikke om det er så mye hjelp, men... kanskje for noen..

 

 

Mitt oppsett som jeg er KJEMPEFORNØYD med;

 

Media Player Classic, som avspiller

 

Codec:

AC3Filter - For lyd

CoreAVC Pro - For "hd-filmer"

XviD - For "vanlige filmer"

 

Til alle andre slags filer, som .mov og slike andre som man (i hvert fall jeg) bruker sjelden, så bruker jeg VLC..

 

 

Håper dette hjelper NOEN i hvert fall, som kanskje er i tvil hva man skal bruke.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...