Gå til innhold

Servercpuer til "vanlig" arbeid - dårlig ide?


Anbefalte innlegg

Heyhey,

Jeg lurer litt på hva som egentlig er forskjellen mellom serverprosesorer (Xeon, Operton) og vanlige prosessorer (Athlon64, Core2, PentiumD, etc). Konstaterer at det har kommet Xeoner til sokkel 775 som ikke ser så ille ut og har grei prislapp også. Så jeg vurderer å kjøpe en, men lurer på om det vil gå dårlig siden det er en serverporsessor og ikke en vanlig en. Jeg bruker maskina til helt normale ting, dvs spilling, multitasking, multimedia og en del mapping for source-motoren. Vil jeg få dårligere ytelse i feks spill med en Xeon enn med en Core 2 til samme pris? Vil jeg få lavere complie-tid i Hammer med en Xeon? Og teknisk sett, hva er egentlig forskjellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for eksempel Opteron har jo vist seg å være veldig god til vnalige ting. Jeg er ikke helt sikker på hva Xeon er, men hovedproblemet emd serverCPUer er det at de ofte har forskjellige sokler, og de soklene er laget for servere, og egner seg lite til for eksempel spilling, siden svært få støtter PCI-Express, dvs. får du ikke et godt skjermkort inn i den. De krever også gjerne EEC minne, som ikke er spesiellt raskt, men veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Heyhey,

Jeg lurer litt på hva som egentlig er forskjellen mellom serverprosesorer (Xeon, Operton) og vanlige prosessorer (Athlon64, Core2, PentiumD, etc). Konstaterer at det har kommet Xeoner til sokkel 775 som ikke ser så ille ut og har grei prislapp også. Så jeg vurderer å kjøpe en, men lurer på om det vil gå dårlig siden det er en serverporsessor og ikke en vanlig en. Jeg bruker maskina til helt normale ting, dvs spilling, multitasking, multimedia og en del mapping for source-motoren. Vil jeg få dårligere ytelse i feks spill med en Xeon enn med en Core 2 til samme pris? Vil jeg få lavere complie-tid i Hammer med en Xeon? Og teknisk sett, hva er egentlig forskjellen?

7659935[/snapback]

 

Sjå neste post:

dette som står her er feil.

 

Xeon finnes i 771-socketen ikkje 775, vesentleg forskjell.

 

Xeon og opteron-cpuer kjører ofte eigne chipset (nokon untak finnes f.eks 875-chipsetet finnes også som ein xeon-variant i 604-socketen, og heile 1xx-serien av opteron som kjører 939-socket istadenfor 940 som resten (2xx, 4xx og 8xx) gjer.

 

samanlikning mellom core 2 duo x6300 og xeon 5120 gir forskjellen på 1000,- ekstra for 2 MB cache.

 

I tillegg er det billigaste hket for xeon (771) på litt over 3000,-

 

Viss du vudrere server-cpuer så er nok opteron 1xx den einaste som er eit reelt valg, resten (940, 604 og 711) koster meir enn det smaker.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

disse cpuene er laget førs og fremst for å stå i servere og arbeidsstasjoner. Til spilling har de fleste andre, og de biligste passer utmerket til office bruk og media center maskiner.

Viss maskiner bare skal brukes til office produkter, nett, msn o.l

Så er via cpuene helt fine. Viss du er kreativ og vill bygge en spesiell maskin er disse fine. Ved bruk av de minste hovedkortene kan du få maskina de i en wiskey flaske... fett?

Lenke til kommentar
Jankee: https://prisguiden.no/product.php?productId=60743

 

...

7660690[/snapback]

 

Registerer dette, ser også hjå intel at dette er 65nm på 775 socketen,

Så det definitivt er feil det eg kom med i forrige post. Tok berre utgangspunkt kva psdata og norek hadde som produkt på 775,

men det som er rart er at opplysningene hjå intel viser til i3000 og 3010-chipsetet til intel.

Ikkje i spesifikasjonene til 975x står desse xeon-prosessorane nevnt, (bushastigheiten derimot gjer ein antagelse om at dei kan fungere),

heller ikkje nvidia oppgir xeon som noko støtte på nforce 680-serien, sjølv om bushastigheiten skal takle det.

 

3000 og 3010 står oppførte som workstation/server-chipset med ECC og REG-støtte for minnet. Så om det automatisk går ann å putte ein 3xxx Xeon på ein vilkårleg 975x/680-hk er ikkje sikkert.

Lenke til kommentar
Ah, skjønner. Skal prøve å finne ut litt mer om det der. Men sett at jeg smeiser en Xeon på i975X-hovedkortet mitt, vil denne yte dårligere enn Core 2 Duo til vanlige oppgaver?

7666716[/snapback]

 

Som det står tidligere i tråden: du KAN IKKE putte en Xeon-prosessor i et Socket 775 hovedkort (!)

Lenke til kommentar

Jo 3000-serien er designa til socket 775, mens 5000 er 771.

Eg også brann meg på denne.

men sprøsmålet er om 3000-serien krever i3000 eller i3010-chipsetet som er referert i intel sine dokument (5000 bruker eit 7xxx) eller om dei vanlige hkene med x975 går bra.

 

Det finnes 875-chipset i 604-socketen, dermed er det vel ein liten muligheit, om det er eit godt kjøp er ei anna sak.

Lenke til kommentar
Jo 3000-serien er designa til socket 775, mens 5000 er 771.

Eg også brann meg på denne.

men sprøsmålet er om 3000-serien krever i3000 eller i3010-chipsetet som er referert i intel sine dokument (5000 bruker eit 7xxx) eller om dei vanlige hkene med x975 går bra.

 

Det finnes 875-chipset i 604-socketen, dermed er det vel ein liten muligheit, om det er eit godt kjøp er ei anna sak.

7688049[/snapback]

 

Javisst er det kommet Xeon til 775 :blush: ... *tenker på gamle dager*

Lenke til kommentar
Ikkje i spesifikasjonene til 975x står desse xeon-prosessorane nevnt, (bushastigheiten derimot gjer ein antagelse om at dei kan fungere)
Vanskelig å si. Conroe står heller ikke i spesifikasjonene til i975X, for det avhenger også av hva hovedkort-produsentene gjør. Det er jo ganske mange chipset som kan støtte Conroe med diverse tilpasninger (mener å huske at det dreier seg om BIOS og strøm-styring).

 

Edit: Ok, ser at Intel har oppdatert informasjonen på siden sin (jeg sjekket bare et tech doc som ikke var oppdatert). Men iom at Xeon ikke nevnes under i975, samtidig som de er oppdatert med Core2, virker det sannsynlig at Xeon ikke vil fungere med det brikkesettet.

 

post-100025-1168427602_thumb.png

 

3000 og 3010 står oppførte som workstation/server-chipset med ECC og REG-støtte for minnet.

7662225[/snapback]

Nei, i3000 og i3010 støtter ikke Reg, men ECC er valgfritt (noen hovedkort kan mangle støtte). Endret av Quintero
Lenke til kommentar

 

3000 og 3010 står oppførte som workstation/server-chipset med ECC og REG-støtte for minnet.

7662225[/snapback]

Nei, i3000 og i3010 støtter ikke Reg, men ECC er valgfritt (noen hovedkort kan mangle støtte).

7688300[/snapback]

 

Då har eg blingsa når eg såg på eit av dokumentene hjå intel, syntes det stod ECC /REG på minne i kartet for desse nye xeonene.

Lenke til kommentar

 

3000 og 3010 står oppførte som workstation/server-chipset med ECC og REG-støtte for minnet.

7662225[/snapback]

Nei, i3000 og i3010 støtter ikke Reg, men ECC er valgfritt (noen hovedkort kan mangle støtte).

7688300[/snapback]

 

Då har eg blingsa når eg såg på eit av dokumentene hjå intel, syntes det stod ECC /REG på minne i kartet for desse nye xeonene.

7689048[/snapback]

 

Litt off-topic. Ser at du flere ganger bruker ordet "hjå". Hva betyr det? Og hvilket språk er det? :hmm:

Lenke til kommentar

 

3000 og 3010 står oppførte som workstation/server-chipset med ECC og REG-støtte for minnet.

7662225[/snapback]

Nei, i3000 og i3010 støtter ikke Reg, men ECC er valgfritt (noen hovedkort kan mangle støtte).

7688300[/snapback]

 

Då har eg blingsa når eg såg på eit av dokumentene hjå intel, syntes det stod ECC /REG på minne i kartet for desse nye xeonene.

7689048[/snapback]

 

Litt off-topic. Ser at du flere ganger bruker ordet "hjå". Hva betyr det? Og hvilket språk er det? :hmm:

7689074[/snapback]

 

Språket er nok norsk, spørsmålet er heller hvilken dialekt det er ;) (Stor forskjell)

 

Dialekt:

"Då har eg blingsa når eg såg på eit av dokumentene hjå intel,"

Bokmål:

"Da har jeg blingsa når jeg så på et av dokumentene fra intel,"

 

Mulig jeg tar feil :p, men det var det mest logiske.

Endret av Makky
Lenke til kommentar
Då har eg blingsa når eg såg på eit av dokumentene hjå intel, syntes det stod ECC /REG på minne i kartet for desse nye xeonene.

7689048[/snapback]

Ok. I og med at Intel bruker ekstern kontroller handler nok dette utelukkende om hovedkortet.

 

Her er forresten dokumentet om 3000/3010, som sier "unbuffered DIMMs only". Det står også andre detaljer om hvilken hardware som er støttet (side 11):

 

Intel® 3000 and 3010 Chipset Memory Controller Hub (MCH) Datasheet

Lenke til kommentar

Hemm, men da virker det i alle fall umulig å putte Xeonen på et vanlig 975XBX-304-kort? Kjipt, for jeg skulle gjerne ha hatt en, det ser ut som de gir mye for penga, dessuten kunne jeg kalle meg småalternativ...

 

Hvis noen skulle få dette endelig bekrefta eller avkrefta så bare skrik ut, vi er jo egnetlig ikke helt sikre på noen ting enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...