Gå til innhold

PC-pakke m/kamera til 35000 igjennom jobben


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe datamaskin for første gang, og vil kjøpe den igjennom jobben, på avbetaling over 3 år. (Trekk av brutto lønn) Nå når jeg først kjøper, vil jeg kjøpe en så god datamaskin at den holder i flere år. Jeg har hittil klart meg med en 5-6 år gammel maskin. Er ikke så kravstor, blir mest internett-bruk, men vil ha muligheten til å spille nye spill nå litt fremover.

Tar imot alle tilbakemeldinger om det jeg har funnet hittil. Jeg har ikke noe hastverk med å kjøpe. Trenger nok ikke så svært som jeg har tenkt hittil, men er så fristende, pluss at jeg ikke kommer til å oppgradere så ofte.

 

Kabinett:

Chieftec Dragon Big Tower ATX DA-01SL-D

Har sett det blå i praksis, og det ser lekkert ut. Sølv passer kanskje bedre til skjermen?

 

HovedKort:

P4PE eller bedre. Kommer det noe nyere/bedre snart av Asus? Vil gjerne ha et kort som "har alt". (8xAGP, GigaLAN, 6-kanals lyd osv, utenomn skjermkort)

 

Prosessor:

Intel Pentium4-2.53Ghz PGA478 -PC533,512KBcache,Boxed inkl. vifte

Dette er minimum. Fristende med HT.

 

Ram:

Apacer 512MB DDR-RAM PC3200 - 184pins , 400Mhz

Corsair 512MB DDR 434Mhz XMS3500

Hva bør jeg velge? Jeg har ingen peiling. Krav: 512 MB DDR, kurrant merke. Har ingen overklokkings-planer, men kan vel være greit å ha muligheten?

Vil det skape problemer med slik kjapp Corsair-ram? Hvilke hastigheter kommer det til å bli? Må jeg klokke rammen NED? Har lite peiling på OK. Ser helst at alt passer og at jeg slipper å klokke noe første årene.

 

HardDisk:

Western Digital Caviar 120GB SE IDE 7200RPM

8.9ms, 8MB cache, ATA-100

(1 eller 2 stk) Bør jeg kjøre RAID? Virker litt skummelt. Når får en ytelsesøkning ved RAID? -I praksis?

 

FloppyDisk:

(Regner med det ikke er nøye hvilket merke)

 

SkjermKort:

ATI Radeon 9700 PRO skjermkort

8X AGP, 128MB DDR-RAM, VGA/TV/DVI

Vil det være bedre med en annen leverandør?

 

TV-Kort:

Pinnacle Studio PCTV - TV-Tuner kort, PCI

Har noen erfaring med dette? Vil det gå å ta opp fra tv-program og lagre som Div-X?

 

CD-Brenner:

Plextor CD-RW 48x/24x/48x IDE

intern, Nero SW, CD-Media

 

DVD-Spiller:

Pioneer DVD-ROM 16x40x IDE/ATAPI

intern, Slot-In

Virker som denne går ut nå. Finner den ikke lenger i WebShopper. Kommer den inn igjen? Hvilke vil være et godt alternativ? Krav: Lite støy.

 

Høyttalere:

Logitech Z-640 5.1 høytalersystem 5 sat. høytalere+subwoofer 50W RMS

Dette vil vel virke greit på OnBoard 6-kanals lydkort?

 

Mus/Tastatur:

Logitech MX700 Cordless Optical Mouse

Wheel, USB/PS2/Mac

Denne ønsker jeg meg, men har hørt om lang leveringstid. Desuten finner jeg ikke BARE trådløse tastatur. Går det greit å bruke en pakke med både tastatur/mus og bare kutte ut musen og heller bruke MX700? Regner med jeg må kjøpe begge deler. Krav: Optisk og trådløst

 

RundKabler:

1 lang

1 kort

1 floppy-kabel

 

KabinettVifter:

(3?)stk PAPST, lav decibel. (Tenker 2 vifter inn, med støvfilter/strømpebukse, og 1 ut i tillegg til PSU og den i døren.) OK?

 

OperativSystem:

Microsoft OEM Windows XP Professional Norsk

Vil dette være slik at om alt klikker så kan jeg ta frem Windows-cd-en og installere alt på nytt? Eller er OEM slik engangs-installasjon? Er det vanlig Windows? -Blir ikke helt klok på dette.

 

Skjerm:

Samsung 17" LCD, Syncmaster 172T

1280x1024, TCO99, Sølv

Denne var svindyr men såg så bra ut, og skjermen vil jeg ha i mange år. Så det får våge seg at den er dyr. Trenger jeg noen kabler? -Vil bruke DVI eller hva det heter. Finner ikke Hz på denne skjermen. Noen som vet hva den klarer i anbefalt oppløsning?

 

OverspenningsVern:

MGE Pulsar CL5 TELE/ISDN/BROADBAND

Filter/overspenningsvern

Skal det være så skal det være.

 

DigitalKamera:

Canon Digital Powershot S45

4.0 Mpix,3xOptisk Zoom,32MB,Norsk

Gleder meg som en unge til å få bruke dette :smile:

 

MinneBrikke:

Apacer 256MB Photo Steno Compact Flash

Type I, 3.3/5v, 5.0/2.4MB/s R/W

Er dette et greit kort? Tenker på hastighet ol. Hm. Kanskje ingen her som vet menmen.

 

Oppladbart Batteri:

Canon Oppladbart Batteri, NB-2L

Til Canon S30/S40

(Regner med dette vil passe på S45 også)

 

KameraVeske:

Canon Veske, SC-PS900 - Til Canon S30/S40/S45

 

Trådløs Telefon:

Siemens Gigaset 4000 - 4010 DECT/GAP

BaseStasjon eller Håndsett m/lader

(Vet ikke hvilken. Vil det gå å få telefon med på hjemme-pc-ordningen? Noen som har fått det før?)

 

TilSammen så skulle dette bli +/- 35000 kroner. Veldig rundt regnet. Vil kjøpe mest mulig nå, og slippe å oppgradere senere.

Har heller ikke bestemt meg for hvor jeg vil kjøpe. Service er viktigere enn pris. Har sett en god del på MPX og slike som ser litt "mindre" ut enn Komplett. Føler en kan få vel så god service hos slike. Stemmer det?

Dette er min første post på hw.no, beklager at den ble så lang. Men håper noen gidder å komme med meninger.

 

Vennlig hilsen Jan Ove Hoddevik

 

*

Cyrix 120 MHZ

16 MB RAM

2 GB HD

Ingen cd-brenner

15" skjerm

*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rå maskin det der :smile:

Gå for Corsair-minnet, det er konge. Og det skal gå fint å ta opp fra TV til f.eks DivX.

 

edit: Det har vil ikke skape problemer med så kjapp RAM. Hastigheten vil (standard) være FSBx2=266 mhz, men det kan være greit å ha litt å gå på :wink:

 

edit2: RAID: Du vil nok få litt forbedring av ytelsen hvis du kjører diskene i RAID, men så er sjansen dobbelt så stor for diskkræsj. (går en disk, så mister du all dataen) Nå er det jo flere typer RAID, og jeg har ikke så mye peil at jeg skal gå inn på dem nå.

Tast/mus: Det går greit å kjøpe en pakke med trådløst tastatur og mus, for så å gå over til f.eks MX700 (har bestilt den selv).

 

[ Denne Melding var redigert av: RikkyRally på 2002-11-24 04:34 ]

Lenke til kommentar

>Den 2002-11-24 04:25, skrev RikkyRally:

>Rå maskin det der :smile:

>Gå for Corsair-minnet, det er konge. Og det skal gå >fint å ta opp fra TV til f.eks DivX.

 

Takk for superraskt svar! Ønsker flere meninger/tips.

Jeg tror jeg dropper tanken på RAID. Virker skummelt.

 

Noen andre som har noe å komme med?

 

 

Vennlig hilsen Jan Ove Hoddevik

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 20:14, skrev It's me:

Hvis du først gidder å bruke så mye penger burde du vurdere en mye bedre skjerm, evt en lcd skjerm.


 

Skjerm:

Samsung 17" LCD, Syncmaster 172T

1280x1024, TCO99, Sølv

 

Er ikke dette LCD da? Den koster over 6 tusen mener jeg. Synst det er mer enn nok penger på skjerm. Men om den er så god som alle testene sier så er det greit. Tipper du misforstod der. Men takk for tanken!

-Jan Ove-

Lenke til kommentar

Quote:

Emne: PC-pakke m/kamera til 35000 igjennom jobben


Jove: Hei! Jeg skal kjøpe datamaskin for første gang... Nå når jeg først kjøper, vil jeg kjøpe en så god datamaskin at den holder i flere år. Jeg har hittil klart meg med en 5-6 år gammel maskin.


Det der er ganantert overkill for deg. Det du trenger som førstegangs-kjøper er en billig liten maskin med grunnleggende egenskaper. Dette trenger ikke koste mer enn 8-10.000 kr. Så sparer du resten av pengene og kjøper ny maskin i samme prisklasse om 2 år. Utviklingen i dataverden går utrolig raskt. Faktisk så raskt at de beste PC'ne du får i år (2,8GHz 1GB ram, 120GB Harddisk) får du på billigsalg til neste år til under halve prisen. Derfor er det mye lurere å kjøpe en rimelig PC og heller oppgradere eller kjøpe ny om en stund. Det gir deg også muligheten for å finne ut av om du virkelig trenger en så rask pc og evt hvikle komponenter du ønsker å oppgradere senere (f.eks skjermkort eller harddisk)

 

Du trenger heller ikke slå til på tilbud gjennom jobben akkurat nå. Man kan også kjøpe gjennom jobben f.eks fra http://www.komplett.no og få de samme skattefordelene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 20:40, skrev Jove:


Skjerm:

Samsung 17" LCD, Syncmaster 172T

1280x1024, TCO99, Sølv


Er ikke dette LCD da? Den koster over 6 tusen mener jeg. Synst det er mer enn nok penger på skjerm. Men om den er så god som alle testene sier så er det greit. Tipper du misforstod der. Men takk for tanken!

-Jan Ove-



 

Jo, og etter hva TV2 hjelper deg (test av pcworld) sier, så er det den beste skjermen i klassen.

 

DrErling

Lenke til kommentar

Kjøp heller en DVD-brenner hvis du skal være fremtidsrettet! Vet SONY har kommet med brennere til fornuftige priser nå - ca.3000,-

 

Evt. vente til jan-feb og kjøpe GeForce5 fx skjermkort som knuser ATI 9700Pro med rundt 40% ytelse.

 

Ellers er jeg litt enig med han som anbefalte deg å kjøpe en maskin til ca 10.000,- nå, for så å kjøpe en ny om 2 år igjen! Tror/vet du vil ha mer igjen for pengene på denne måten. Absolutt noe du bør tenke gjennom.

Lenke til kommentar

Takker igjen for flere svar!

Ja, jeg har vert inne på tanken om å kjøpe en 10k-pc. -Men har lite lyst til å drive å oppgradere særlig ofte. Men tenker jo på det fortsatt. DVD-brenner tror jeg ikke er aktuelt for meg på lang lang tid. Har ikke engang CD-brenner nå. Kameraet og utstyret til det, kommer jo på nesten 10 tusen, og det SKAL jeg ha uansett. Hvor mye er det i praksis å spare på å kjøpe som avtale igjennom bedriften? -Har kiket på Dinsides kalkulator, er den å stole på?

v.hilsen Jan Ove

 

Edit:

OM jeg finner ut jeg heller vil kjøpe en billigere, hvilket skjermkort bør jeg velge? Virker som Doom3 blir den nye standaren? Isåfall må jeg jo ha et godt kort? Absolutt minimum må være at jeg får kjørt Microsofts fligth-sim helt glatt.

-Jove-

 

[ Denne Melding var redigert av: Jove på 2002-11-24 21:34 ]

Lenke til kommentar

Dinside's kalkulator er til å stole på. De oppdaterer kalkulatorene 1 gang pr mnd om det skulle være noen endringer i regler ol.

 

Husk at du fortsatt kan kjøpe gjennom jobben via andre databedrifter enn den ene du har fått tilbud fra.

 

Vil bare si det er godt at du har vurdert en 10.000kr-PC også. Jeg kan garantere deg at du vil merke en utrolig forbedring fra den gamle PC'n din. Men om du hadde stilt opp den til 25.000 og en til 10.000 ved siden av hverandre så tror jeg ikke du ville merket særlig til forskjell. (kanskje i noen krevende spill om du har høy oppløsning)

 

Hva mente du forresten med spill-bruk? De nyeste og råeste 3D-spillene?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 21:34, skrev Simen1:

Dinside's kalkulator er til å stole på. De oppdaterer kalkulatorene 1 gang pr mnd om det skulle være noen endringer i regler ol.


ok, takk. Da er det jo endel å spare da..

 

Quote:


Husk at du fortsatt kan kjøpe gjennom jobben via andre databedrifter enn den ene du har fått tilbud fra.


Jeg har ikke fått noe tilbud fra noen databedrifter. Det jeg har listet opp, er det som jeg og en kamerat har satt opp. For 2 måneder siden viste jeg ingenting, men har lest meg frem til forskjellig. For ikke lenge siden trodde jeg det bare fantest noen få typer ram. (SD-ram, EDO-ram, DDR-ram og vanlig RAM;)

 

Quote:


Vil bare si det er godt at du har vurdert en 10.000kr-PC også. Jeg kan garantere deg at du vil merke en utrolig forbedring fra den gamle PC'n din. Men om du hadde stilt opp den til 25.000 og en til 10.000 ved siden av hverandre så tror jeg ikke du ville merket særlig til forskjell. (kanskje i noen krevende spill om du har høy oppløsning)


Det jeg er "redd" for er å kjøpe en maskin til 10 tusen, som ikke takler spillene som blir laget om f.eks et halt år. Vet ikke helt hvor raskt utviklingen går. (men den går fort)

 

Quote:


Hva mente du forresten med spill-bruk? De nyeste og råeste 3D-spillene?


Jeg vil gjerne ha sjangsen til å få prøve nye spill, ja. Stemmer det at Doom3 blir en standard, slik at mange spill som kommer i 2003 vil ha samme krav til hardware?

 

Off jeg er så usikker!

-Jove-

Lenke til kommentar

GeForce4 ti4600 128mb er jo det kortet som ligger rangert nærmest ATI 9700, og komplett data hadde ukens tilbud på det til 2200,-! Absolutt et bra kort som erstatter for ATI's 9700.

Trolig vil du klare deg med et GF4 ti4200 kort til ca.1400,-

 

[ Denne Melding var redigert av: Kjellis på 2002-11-24 21:56 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 20:49, skrev Simen1:

Det der er ganantert overkill for deg. Det du trenger som førstegangs-kjøper er en billig liten maskin med grunnleggende egenskaper. Dette trenger ikke koste mer enn 8-10.000 kr. Så sparer du resten av pengene og kjøper ny maskin i samme prisklasse om 2 år.


 

Dette er jeg helt enig i - maskinen du da kjøper om 2 års tid for 10-15.000 knuser uansett glatt ytelsen til den maskinen du bruker 35.000,- på idag. Og det du bruker 35.000,- på idag er den ingen som ville gitt mer enn noen veldig få tusenlapper for om 4 år (hvis noen i det hele tatt ville hatt den.)

 

Eksempel: Ikke noe faller så raskt i pris som f.eks. grafikk-kort. Jeg ga 3990,- for mitt GeForce 3 for godt under 2 år siden, og nå får du kort som er merkbart raskere og bedre på alle måter til under 1500,- idag...

 

Bytt heller oftere istedet for å svi av en diger sum en gang hvert 5-6 år.

 

[ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-11-24 21:58 ]

Lenke til kommentar

Jove, jeg kan jo si noen ord om å handle litt billigere. Det vil aldri lønne seg å handle det dyreste eller det billigste. Priskurven på hardware begynner som regel ganske flatt for så å ta et hopp mot slutten.

 

F.eks: du kan kjøpe den billigste CPU'en du finner, la oss si den koster 500 kr. For 600 kr får du en som er en god del bedre, legger du i en hundrings til får du enda mer fart for lite penger. Så går det gjerne i en svak kurve oppover. Det som lønner seg å kjøpe, er som regel det siste produktet før priskurven flyr i taket. F. eks en P4 2.4 eller 2.53.

 

Eller ta skjermkort: Et GF4MX er billig, men har dårlig ytelse i forhold til andre kort i dag. Legg på noen kroner, og du har et GF4 Ti4200, som er mye bedre. Dette vil være et bra kjøp med tanke på økonomien. Et Radeon 9700 Pro kort er enda bedre, men en prisdobling kan neppe forsvares hvis man skal tenke økonomisk. Da kan man heller bruke pengene på å kjøpe et nytt skjermkort senere :smile:

 

hmm, så fornuftig jeg ble plutselig...

 

[ Denne Melding var redigert av: RikkyRally på 2002-11-24 22:02 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...