Gå til innhold

Bytte disk i Dell Insp. 500m, hvilken som helst?

M-S-O

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaja, etter tre år ser det ut til at disken i laptopen min har tatt kvelden (får Unmountable Boot Volume, og har prøvd div metoder for å fikse dette via bl.a. XP Recovery, chkdsk, Dell diagnose etc etc). Så da er spørsmålet: må jeg kjøpe disk gjennom Dell, eller kan jeg smelle i hvilken som helst 2.5" IDE? Jeg har nå en 40GB, og tilsvarende koster 650 kr + mva/frakt hos Dell, og denne står det ikke engang om støttes i 500m (kompatibel med 510m).

For denne prisen får jeg jo en 120GB Samsung på Komplett!

Det beste hadde selvsagt vært om noen har en mirakelkur for disken min, men tror nok jeg har tapt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

en hvilken som helst 2,5 IDE med p-ata tilkobling ja (regner med den ikke har s-ata ettersom den er tre år gammel).

ps 100gb 7200rpm yter betydelig bedre enn en 120gb 5400rpm... noe å tenke på om du setter pris på raske diskoperasjoner.

Skrevet

Takk, det var det jeg ville høre :). Ang 7200 v 5400, er forskjellen i lydnivå såpass merkbart at det lønner seg å gå for 5400? Nå bruker jeg egentlig ikke laptopen så mye lenger, så sannsynligvis blir det å kjøpe en billig en. Toshiba eller Samsung, spiller det noen rolle? Ser Toshiba ligger litt under i pris.

Skrevet (endret)

Samsung hadde en gang rykte på seg for å være svært stillegående, vet ikke om dette gjelder lenger. (Du finner kanskje noe om det her, prøv å søke på modellnavnet til den disken du vurderer).

Har selv to identiske disker på 100 GB (Seagate), den ene er 5400 rpm og den andre 7200 rpm. Merker virkelig ikke noen forskjell i lydnivå på dem, og sover med begge gående og surre to meter fra senga.

Endret av ventle
Skrevet (endret)

5400 er mer stillegående enn 7200 i mine ører, samsung har stillegående disker (den nyeste med 80gb på en plate er den mest stillegående 5400 disken for tiden), WD er også bra med hensyn til lydnivå. Hitachi og seagate er jeg ikke imponert over med hensyn til støynivå

Endret av mandela
Skrevet (endret)

Står en seagate momentus 7200 rpm 100 gig disk i min dell, den er superkjapp, men støynivået er eg ikke imponert over!

tikking og spinnelyd! Skal ikke si det er høyt, men i et helt stille rom med pc på så høres den!

Men nå er eg vant med en 4200 rpm disk på den andre maskinen, og den høres ikke uansett!

Endret av Jotun

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...