Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor mye effekt får man av effektanlegg egentli?


jorn89

Anbefalte innlegg

hei,lurer nå på hvor mye hk ekstra man får av og montere effektanlegg isteden for de stygge lyd-demperene? og hvor mye hk ekstra man får av kn filter? skal montere effektanlegg noen som vil gi meg en bra link til et bra effektanlegg til en billig penge:P? skal ha et som lager grom da mener jeg GROM lyd xD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer veldig på hvilken bil det skal brukes på, og hvilket anlegg du bruker.

 

Hvor mye ekstra effekt du får ut av en "vanlig" bil med f.eks. 1.8 sugemotor og et effektanlegg sammenlignet med hvilken økt effekt du kan få ved å bruke et skikkelig effektanlegg på en blodtrimmet SR20DET motor eller lignende.

 

For å ta et eksempel. Hvis jeg hadde byttet ut eksosanlegget på bilen min til et A'PEXi GT så hadde jeg sikkert ikke fått mer enn 5-6 hk ekstra, og jeg har 255 hk i utgangspunktet. Turbomatet motor.

 

Hadde jeg byttet til effektanlegg på stasjonsvogna (1.8 7A-FE motor) så hadde det vel neppe blitt noe endring i effekt. Og hadde anlegget vært veldig stort (eller fritt flowende) så hadde vel heller effekten gått ned.

 

Andre kan sikkert vise til konkrete eksempler med bil x, motor y og effektanlegg z, hvor de beviser økt effekt på 10-20 hk, men spør du meg så er det ikke så mye å hente på bytte av eksosanlegg, men mindre du allerede har trimmet andre ting, sånn at det originale eksosanlegget er for lite.

 

Hadde du hatt en 800 hk Skyline med originalt eksosanlegg, så sier det seg liksom selv at du hadde fått en kraftig økning ved å bytte.

 

Du sier jo ikke noe om hvilken bil du har. Hvis du bare er ute etter lyd, så kan det derimot hjelpe _mye_ å montere et effektanlegg. Da igjen kan det være en fordel å vite hvilken bil / motor du har.

 

Ferrita lager custom eksosanlegg til deg, og der kan du sikkert få laget noe som gir deg akkurat den lyden du vil ha, uten å bryte lover og regler. Prisen blir deretter.

Lenke til kommentar

Eksosen til en sugemotor skal ikke være "raka rør", da går den dårligere... Men hvis du får feks Svendsen eksos til å lage et 2,5" anlegg til deg, hele veien fra manifoilen, og uten katalysator, så får du kanskje en økning på rundt 10hk sammen med et powerfilter...

 

ADVARSEL!! Hva du enn gjør, så IKKE kjøp en såkalt IAT chip på qxl, disse er bare tull, gjør kort fortalt bare at du kjører med choken på hele tiden... Det er bare en motstand til ca 5kr de selger, og de tar 250- 300kr for den... Skulle vært anmeldt for svindel!

Lenke til kommentar

hva er rakrør egentlig? Har tenkt å kjøpe en Mazda RX-7 86-89mod en plass neste år. Hvor mye mer effekt vil det bli med effektanlegg på denne, og hvor dyrt blir det?

OT spørsmål: Og hvis jeg evt skal chiptrimme den litt hvor mye ekstra kan jeg forvente da? har ikke tenkt å kjøpe en superdyr chip, en til en 2-3 tusen kansje, hvis jeg får noe bra til den prisen.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

jorn89:

 

fjern heller katalysatoren du.. og det som ble sagt om at raka rør gjør bilen din dauere, stemmer ikke nødvendigvis! :) om røret blir for stort derimot, da svekkes/fjernes pulsene som hjelper eksosen ut av anlegget, og dermed forsvinner noe av effekten.. men man kan godt kjøre rake rør, bare ikke for stort, eller for korte rør, da skjer det samme.. :)

 

på turbomotorer derimot trenger du ikke eksosanlegg i særlig grad, om du er ute etter maksimal effekt, der vil jeg tro at eksosen bare må fortest mulig ut.. ikke bli stengt inne av eksosanlegg! :p

 

brian_N:

 

rakrør er bare at innmat i eksos er fjernet.. ;)

 

med eksos og chip, og kanskje med luftfiltersats i tillegg, så kan du nok få litt ekstra effekt, jeg tør derimot ikke tippe hvor mye.. :)

 

men du kan nok få mellom 15-30 hk ekstra, uten at jeg veit hvor mye bilen din har fra før.. :) er turbo rx7'n, så du kan sikkert få "mye" mer enn jeg tenkte her nå.. :D

Endret av Keltern
Lenke til kommentar
har ikke bilen nå, men har planer om å kjøpe en slik neste år kansje. :)  er vel 150hk på de orginalt uten turbo og 170 med hvis jeg ikke husker feil. Hvilken jeg kjøper kommer an på lommeboka.

7613207[/snapback]

 

FC3S uten turbo har 150 hk, mens turbo II utgaven har 200 hk.

 

Hvis du ser på forsøket med Imprezaen i starten av tråden, så ser du at dem henter bare noen få hk. Jeg tror derfor du ikke kan forvente mer enn kanskje 5 hk med effektanlegg, og 10 hk med et "rakrør".

 

Hvis du kommer over på mazda-ogn.net så kan du spørre dem som driver med trimming av turbo FC der inne for et mer nøyaktig svar.

 

Det vil dog ikke bli noe kjempeforskjell med bare eksos.

 

 

Til trådstarter, som jeg nevnte i mitt første svar, noe forskjell i ytelse med eksos og filter tror jeg ikke du vil få på din bil.

 

Som det nevnes her, 2-3 hk er vel hva en kan forvente.

 

Chip på sugemotorer er stort sett bare tull, selv om enkelte biler kan få økt effekt av dette (på bekostning av bensinforbruket).

 

Kjøp deg et billig cat-back anlegg for litt mer lyd, og monter et åpent filter (greenfilter, KN etc). Disse tingene gir litt lyd, og kanskje 3-4 hk.

 

Skal du trimme en 1.6 sugemotor (det finnes unntak) så må du nok bruke en god del penger.

Lenke til kommentar
Chip gjør jo bensinforbruk mindre så..

7623404[/snapback]

 

På hvilken som helst bil? Eller stort sett på turbodiesel såfremt kjørestilen ikke endres etter at chippen er satt inn.

 

En chip på sugemotor har jeg vanskelig for å forstå kan gjøre forbruket mindre. Bortsett fra kanskje i noen veldig få isolerte tilfeller hvor kombinasjon bil/motor/chip er riktig (f.eks. en bil som kan leveres i 2-3 forskjellige utgaver, men alle utgavene er riktig bortsett fra enkelte parametre som en chip kan endre på).

 

På en turbodiesel kan jeg være enig i at forbruket blir bedre, men bare hvis kjørestilen er uendret. Mer futt bringer ofte med seg en mer aktiv kjørestil.

Lenke til kommentar

Mer ladetrykk (ergo mer effekt) på en turbo-diesel gir ikke lavere forbruk. Derimot chipping av en sugemotor som mye går ut på å redusere sikkerhetsmarginen på tenninga og dermed altså optimalisere den, gir lavere forbruk. Andre parametre som for fet blanding osv. trekker selvfølgelig motsatt vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...