Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor mye effekt får man av effektanlegg egentli?


jorn89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er gammel folketro at biler må ha eksospotter for å gå bra, så lenge de ikke har turbo.

 

Dette er FEIL - Med mindre bilen din har 2-takts motor!

 

Så lenge man har en "kollektor", dvs. samling av sylindrenes eksos, trenger man ikke eksospotter for å få effekt.

 

En sugemotor vil også selvsagt ha vekk eksosen raskest mulig!

Om man fjerner manifoil, vil man selvsagt tape effekt, men manifoil/grenrør/downpipe/kollektor eller whatever, fjerner man uansett ikke.

 

Rake rør på en bil blir bare for dumt!

Kjører dere med 3" effektanlegg, uten kat, på en vanlig bil, er dere allerede langt over tillatt støygrense, hehe..

 

På min egen bil, har jeg tomgang på 96db og 116db peak (rundt 4500rpm).

Det er en 3.0 24v r6 motor.

 

I motsetning til alle som kommer med tall her, har jeg faktisk bremset bilen min.

3" eksos, 2 x 2.5" kollektor (laget av svendseneksos) som samles i 3", 1" enderør, ingen kat, nødmodus (feit blanding): 192hk

3" eksos, 2 x 2.5" kollektor (laget av svendseneksos) som samles i 3", ingen kat: 220hk

2" (?) eksos, original kollektor på kanskje 2 x 1.9" elns, kat: 204hk << obs! originalt utgangspunkt

 

Snakk alt dere vil om trimmeteori, kom gjerne så med EFFEKTMÅLINGER som støtter det dere sier.

 

Ja, jeg har forresten konfilter også (men det suger varmluft, så det taper jeg effekt på)

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Mine tips til "trim":

Om du fjerner katalysator, KAN du få feilkoder. Dette gjelder spesiellt biler med to lambdasonder, hvor en er før og en er etter.

 

Effektanlegg kan gi noen hk, spesiellt på større motorer og da biler som er laget for å være cruisebiler (laget for å ikke lage motorlyd, ikke laget for ungdommer, med andre ord).

 

Innsug, m.m. pleier å være riktig dimmensjonert

 

Moderne biler pleier ikke å vinne nevneverdig effekt på konfilter, faktisk pleier de fleste å montere dette på en måte som gjør at de suger varmluft (taper effekt).

 

IAT chip som nevnes tidligere, får bilen til å kjøre feit blanding, altså, for mye bensin.

Jeg viser til min effektmåling og den sier sitt.

 

For å øke farten på eksosen, da spesiellt etter overgang til effektanlegg, kan man kjøpe eksosbandasje, som dere sikkert har sett på turbobiler i det fete bilbladet dere bladde i på narvesen. Varm eksos flytter seg fortere, selv om den tar større plass.

 

Det har ikke hensikt å ha eksosbandasje på grenrør, såvidt jeg vet, men da gjerne collectoren man har/downpipe. Eksosen blir ellers kjølt ned på vei bakover i eksosanlegget, som betyr at fremre delen har mest krav.

 

En liten bil med liten motor, selg heller bilen.

Ikke bruk 20.000kr på sportseksos, chip, konfilter+++ på en bil med 90hk, du er heldig om du oppnår 95hk..

 

En større bil, som er laget for komfort, kan tjene mer..

Feks. volvo 960, mercedes 300, o.l., biler som ikke er laget for ungdommer, men laget for cruising. Når man derimot modder slike biler, blir de plutselig ikke så behagelig lengre, som er en tanke manbør ha.

 

Ikke tro du tjener 50hk på en honda civic med 1.6 motor..

ps. "iat chip", er bare en motstand, som da lurer ecu (motorens hjerne), ang. innsugstemp. Om noen vil vite mer om slikt, kan dere søke om hvordan lmm fungerer.

 

en chip på en gammel injectionbil med liten motor, har lite for seg.. max 5%.

det dere kan gjøre, folkens, er å vente til E85 kommer på tankene.

 

Man kanda tjene opp til 20%, med en chip og justering av bensinmengde.

drar 30% mer drivstoff, øker gjerne 20% i effekt, mindre utslipp..

 

prisen vil vel ligge på ca. 40% lavere enn bf98, så man kjører da litt billigere, får ltit mer effekt. Det har dog. problemer med kaldstart, som gjør at man må blande i mer bensin om vintere, om man bor i veldig kalde strøk.

 

mine tanker, basert på mer research enn kompisen sin onkel, som kjenner en bilmekaniker.

Lenke til kommentar
prisen vil vel ligge på ca. 40% lavere enn bf98, så man kjører da litt billigere, får ltit mer effekt. Det har dog. problemer med kaldstart, som gjør at man må blande i mer bensin om vintere, om man bor i veldig kalde strøk.

 

mine tanker, basert på mer research enn kompisen sin onkel, som kjenner en bilmekaniker.

7688685[/snapback]

 

Regner med at det er E85 du snakker om? Prisen på 98 her i byen ligger på mellom 10-11kr avhengig av hvor og når du fyller. Det jeg har sett av priser på e85 er på mellom 8-9kr. Har du et snitt forbruk på 1l pr mil så koster det deg 11kr mila, med e85 går da forbruket opp til 1,3L. Så med en liter pris på 8,5kr koster det deg 11kr mila. Mao, ikke noe billigere, men du får mer effekt og det hjelper forhåpentligvis på miljøet.

Lenke til kommentar
Det har ikke hensikt å ha eksosbandasje på grenrør, såvidt jeg vet, men da gjerne collectoren man har/downpipe. Eksosen blir ellers kjølt ned på vei bakover i eksosanlegget, som betyr at fremre delen har mest krav.

7688685[/snapback]

Hensikten med å bandasjere grenrøret er å få ned motorrommstemperaturen. Har du et åpent filter gir dette effekt. Bandasjering blir også brukt for å beskytte komponenter i motorrommet mot skadelig varmestråling. Selv "grilla" jeg tre startmotorer før jeg lagde varmeskjold på en passe greit oppskremt Escort RS Turbo. På den ble grenrøret helt gult av varme, såpass at man kunne skimte konturene av boltene som holdt turboen til grenrøret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...