Gå til innhold

Retur og tilbakebetaling av fraktutgifter.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mindre du reklamerte på varen, har du ikke noe krav. Dersom det ble tatt som en garantisak har du ingen krav på tilbakebetaling av frakt.

 

Uansett er det bare butikken som kan svare på dette, så du skal heller spørre dem, enn i et forum (spesielt når du ikke engang oppgir hvilken butikk det er snakk om)

Lenke til kommentar

Hmm.. skjønner ikke hva er reklamasjon og hva garanti. Det var i hvert fall slik at PSUen virket i over ett år, men plutselig kom det en høyfrekvent lyd fra den, og den ville ikke virke i mer enn 2-3 minutter. Sendte den i retur og fikk en ny.

Har ikke jeg reklamert på at en vare virket ikke som den skulle, eller er det slik at det er en garantisak fordi en vare faktisk virket i ett år før den ble ødelagt? :blink:

Uansett, 120 kroner er ikke noe å bry seg om, da jeg er fornøyd med butikken.

Lenke til kommentar
Hmm.. skjønner ikke hva er reklamasjon og hva garanti. Det var i hvert fall slik at PSUen virket i over ett år, men plutselig kom det en høyfrekvent lyd fra den, og den ville ikke virke i mer enn 2-3 minutter. Sendte den i retur og fikk en ny.

Har ikke jeg reklamert på at en vare virket ikke som den skulle, eller er det slik at det er en garantisak fordi en vare faktisk virket i ett år før den ble ødelagt? :blink:

Uansett, 120 kroner er ikke noe å bry seg om, da jeg er fornøyd med butikken.

7591389[/snapback]

Du har krav på å få portoen dekket siden reklamasjonstiden ikke er gått ut.

Lenke til kommentar

Ved reklamasjon (norsk lov som ikke kan unnvikes) har du krav på å få refundert hele kjøpssummen. Det inkluderer frakutgiftene _til deg_, men du har ingen rett til å kreve refundert utgiftene med å returnere produktet.

 

Ved garanti (garanti gitt fra produsent) kan det være egne og varierte avtaler. Garantien kan ikke gi deg dårligere krav enn reklamasjonsretten, men utiver det så kan det dekke retur eller ikke dekke retur helt avhengig av hva garantien spesifiserer da det ikke er noen lov for hva en garanti skal inneholde.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ved reklamasjon (norsk lov som ikke kan unnvikes) har du krav på å få refundert hele kjøpssummen. Det inkluderer frakutgiftene _til deg_, men du har ingen rett til å kreve refundert utgiftene med å returnere produktet.

 

Ved garanti (garanti gitt fra produsent) kan det være egne og varierte avtaler. Garantien kan ikke gi deg dårligere krav enn reklamasjonsretten, men utiver det så kan det dekke retur eller ikke dekke retur helt avhengig av hva garantien spesifiserer da det ikke er noen lov for hva en garanti skal inneholde.

 

-Stigma

7591901[/snapback]

 

Du blander Angrerettloven og Forbrukerkjøpsloven her.

 

Han har kjøpt et produkt som det er feil på. Forbrukerkjøpsloven sier da at forbruker har krav på å få utbedret produktet uten kostnader for forbruker. Dvs. butikken må dekke evt. fraktutgifter. De krever som regel at du sender med kopi av kvittering fra posten.

Det er riktig det du sier at en garanti ikke kan gi dårligere rettigheter enn Forbrukerkjøpsloven, så uavhengig om butikken ser på dette som en reklamasjon eller garanti, så er de pliktig til å refundere fraktkostnaden.

 

Angrerettloven gir forbruker rett til å returnere et produkt kjøpt fra bla. nettbutikker innen 14 dager uten begrunnelse. I disse tilfellene må imidlertid forbruker betale fraktkostnaden for returen, men har rett på å få igjen hele kostnaden inkl. fraktkostnad for leveringen.

Lenke til kommentar
Han har krav på penger hvis det gjelder garanti også. Garanti må være bedre enn reklemasjon... ;)

7591227[/snapback]

Nei, garanti må dekke noe utenom reklamasjonsretten. Porto behøver ikke nødvendigvis være det "noe".

7591267[/snapback]

 

Forskjellen mellom garanti og reklamasjon, er at garanti er noe produsenten gir. Reklamasjon er noe du har. For eksempel vil jeg anta at en strømforsyning er forventet å vare mer enn to år, ergo er det 5 år reklamasjon på strømforsyningen. Men det er vanlig med to års garanti.

Lenke til kommentar
Han har krav på penger hvis det gjelder garanti også. Garanti må være bedre enn reklemasjon... ;)

7591227[/snapback]

Nei, garanti må dekke noe utenom reklamasjonsretten. Porto behøver ikke nødvendigvis være det "noe".

7591267[/snapback]

Ja...? Garanti kan ikke ha dårligere vilkår enn reklamasjonen... det sier jo seg selv. ;) Siden frakt dekkes av reklamasjon, må det også dekkes av garantien.

Lenke til kommentar
Ja...? Garanti kan ikke ha dårligere vilkår enn reklamasjonen... det sier jo seg selv. ;) Siden frakt dekkes av reklamasjon, må det også dekkes av garantien.

7593360[/snapback]

Nei. Frakt dekkes ikke nødvendigvis av garantien. Om du returnerer noe av årsaker som dekkes av garantien, men ikke av forbrukerkjøpsloven vil det si at portoen ikke nødvendigvis vil bli dekket.

Det er ikke sånn at garantien skal være bedre enn reklamasjonsretten, men den skal tilby noe i tillegg til det reklamasjonsretten dekker.

Lenke til kommentar
Angrerettloven gir forbruker rett til å returnere et produkt kjøpt fra bla. nettbutikker innen 14 dager uten begrunnelse. I disse tilfellene må imidlertid forbruker betale fraktkostnaden for returen, men har rett på å få igjen hele kostnaden inkl. fraktkostnad for leveringen.

7592656[/snapback]

 

Sorry, min feil her. Du har rett i at jeg blandet angrerett og reklamasjon. Defekter går under reklamasjon og da skal retur dekkes.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Ja...? Garanti kan ikke ha dårligere vilkår enn reklamasjonen... det sier jo seg selv. ;) Siden frakt dekkes av reklamasjon, må det også dekkes av garantien.

7593360[/snapback]

Nei. Frakt dekkes ikke nødvendigvis av garantien. Om du returnerer noe av årsaker som dekkes av garantien, men ikke av forbrukerkjøpsloven vil det si at portoen ikke nødvendigvis vil bli dekket.

Det er ikke sånn at garantien skal være bedre enn reklamasjonsretten, men den skal tilby noe i tillegg til det reklamasjonsretten dekker.

7593744[/snapback]

Ja, så hvorfor kverulerer du da?

Man kan ikke avtale noe som gir forbrukeren dårligere betingelser. Ergo så må garanti dekke det samme + litt ekstra... ;)

Lenke til kommentar
Ja, så hvorfor kverulerer du da?

Man kan ikke avtale noe som gir forbrukeren dårligere betingelser. Ergo så må garanti dekke det samme + litt ekstra.

Dere snakker om to forskjellige ting. I de tilfeller hvor feilen også ville være omfattet av reklamasjonsretten (i.e. produksjonsfeil) kan det ikke avtales at kjøper skal betale fraktutgifter, men en garanti trenger ikke å omfatte slike feil. Garantien kan, for eksempel, kun dekke feil oppstått grunnet at kjøper har hoppet på strømforsyningen i høyhælte sko. Her kan godt garantivilkårene si at kjøper må betale returfrakten... :D
Lenke til kommentar

Det med garanti og reklamasjon er veldig enkelt. En garanti er per definisjon en utvidelse av lovpålagte rettigheter, er den ikke det, er det ikke lov å kalle det garanti.

 

Dersom feks elkjøp skryter av en 5 års garanti på et kjøleskap som bare gir deg akkurat de samme rettighetene som ved reklamasjon så bryter de en eller annen lov/regel som jeg ikke husker her og nå.

Lenke til kommentar

Garantien trenger ikke å holde samme rettigheter som reklamasjonen. Derimot kan ikke garantien erstatte, eller redusere reklamasjonen. Likevel blir garanti og reklamasjon to forskjellige ting. Dersom garantien har dårligere rettigheter enn reklamasjonen kan kunden reklamere på produktet, istedet for å bruke garantien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...