Gå til innhold

Blues-emnet - generell snakk rundt blues


loathsome

Anbefalte innlegg

Å ikke sette pris på hva B.B King har levert opp igjennom årene sier mer for meg om vedkommendes snevre musikksmak enn noe annet (selv om musikk er subjektivt).

 

Jeg liker veldig mye forskjellig musikk men kommer alltid tilbake til bluesen når jeg kjeder meg med ny musikk. De gamle vet at less is more eller som mesteren selv en gang sa det:

"Notes are expensive… spend them wisely."

 

Noen av de beste platene i min samling er av gamle blues-konger. Jeg har også hatt æren av å se flere av dem live.

 

Akkurat nå lytter jeg mye til "Blues on Top of Blues", en plate utgitt i 1968 som er et absolutt mesterverk. Av og til får jeg litt grøss når jeg leser hvordan enkelte kan omtale slik musikk som kjedelig eller intetsigende spesielt med tanke på at mesteparten av musikken de lytter på i dag har store påvirkninger fra denne mannens musikk. Lytt og lær sier jeg!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Passet veldig fint at det var en blues-tråd her på forumet! hører ikke på annet enn blues når jeg har sjansen. de jeg synes er desidert best innen blues er:

The Fabulous Thunderbirds (var på konsert med de i Arendal i sommer, dritbra, Kim spilte munnspill sammenhengende i 20 min uten at noen andre spilte!)

Gary More (var på samme konserten, synes han er litt mye ikke-blues)

en ung og veldig dyktig en, Eric Steckel

Og selvsagt Stevie Ray Vaughan, han er den største.

akkurat nå så sitter jeg å hører på Say What! med SRV

Endret av mills_kaviar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oh, Fabulous Thunderbirds er fantastiske live, har flere gode album også.

 

De som er nevnt av SRV, men også live albumet hans, som jeg mener overgår alle studio albumene hans.

 

Et nytt fantastisk live blues album ble nylig gitt ut, "Breakin' It Up, Breakin' It Down", med legendene Johnny Winter og Muddy Waters, fantastisk. Kan også anbefale Winter sitt album "Second Winter", men skaff deluxe versjonen, som inneholder en fabelaktig live konsert fra Royal Albert Hall. Et obligatorisk kjøp som kan skaffes veldig billig nå er også "The Complete Recordings of Robert Johnson". Albumet "Bluesbreakers with Eric Clapton" av John Mayall and the Bluesbreakers er også et av mine favoritt blues album. Jimi Hendrix sitt "Blues" er også fabelaktig, blanding av rock og blues. Et annet stort album er "Buddy Guy & Junior Wells Play the Blues". Derek and The Dominos sitt "Layla and Other Assorted Love Songs" er også et flott album.

 

Kan sikkert komme på flere.

Endret av Gonzolaz
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...