Gå til innhold

Blues-emnet - generell snakk rundt blues


loathsome

Anbefalte innlegg

Så flott, en tråd om blues! Jeg digger blues og blues-relaterte ting. Hører mye på:

 

B.B.King

Eric Clapton

Dire Straits og Mark Knophler

John Lee Hooker

Rolling Stones (de har en del bra blues de også, "the spider and the fly" er min personlige favoritt)

Robert Johnson (selvfølgelig)

 

Synes blues virkelig hever stemningen på sosiale sammenkomster hvor man ikke egentlig hører så veldig etter på musikken, men den er der og man merker at den gjør godt. Krever ikke noe konsentrasjon fra deg, så passer godt til avslappning, for meg hvertfall=)

Synes B.B. King & Eric Clapton sitt "Riding with the king"-album var snasent.

7590148[/snapback]

O' yes! Den cd'en har sånn saftig blues som jeg elsker. Ordentlig treig og seig greie med dyp bass.

 

Boring. Og jada, Jeff Healy har en merkverdig og underholdende teknikk, og SRV har god tone og rimelig peil på Hendrix-licks. Allikevel boring. B-O-R-I-N-G.

8387062[/snapback]

Hva får deg til å tro at folk er interesert i å høre om hva du synes er kjedelig? Kom med noe konstruktivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes B.B. King & Eric Clapton sitt "Riding with the king"-album var snasent.

Ja, det er heftig :)

Tillelsangen blir jeg aldri lei av, det har mange deilige laid-back sanger, som Three-o-clock blues og Ten Long Years, og Days Of Old som er skikkelig happy blues :D

Key To The Highway er også fin.

 

B.B. King er fantastisk på gitar. Han spiller så enkelt, men allikevel er det så utrolig fascinerende å høre på. Får selv til mye av det han gjør, men det blir allikevel lang i fra like bra. Why I Sing The Blues er kos :)

Lenke til kommentar
B.B. King er fantastisk på gitar. Han spiller så enkelt, men allikevel er det så utrolig fascinerende å høre på. Får selv til mye av det han gjør, men det blir allikevel lang i fra like bra. Why I Sing The Blues er kos :)

8953846[/snapback]

Ja, enig. Det er det jeg liker med de gode gamle gutta. De KAN sikkert spille noe inni helvete fort, men de gjør det fortsatt enkelt og bra. Jeg liker sanger hvor det er to folk (ta feks. Mark Knophler og Chet Atkins) som bare sitter og koser seg og prater mens de spiller glimrende gitar til bakgrunsmusikken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje noen har sett filmen Crossroads fra 1968? Hvertfall, der er det mye god blues. Anbefaler den :)

 

 

9030472[/snapback]

 

Den er vell ikke fra 68, siden Stevie Vai er med i den :roll:

Men, det er en film med mye herlig musikk i!

 

Så dere snakket om B.B King lengre opp, å "om å spille fort", vell, i blues spiller man ikke fort, så enkelt er det bare. En ting angg B.B.King, jeg synes alt han spiller er så utrolig bluesaktig, det er en helt unik lyd med mye følelse i.

Lenke til kommentar

Hallo :)

Er ny her på forumet, tenke jeg måtte registrere meg så jeg kan dele mine bluesfavoritter med dere. Har ikke så mye peiling på blues generelt, men dette er iallfall mine favoritter:

 

Stevie Ray Vaughan

Mannen er jo helt konge. Err, var.

 

Jolly Jumper and Big Moe

Det var vel disse kara som fikk meg til å like blues, "in the first place."

Hjemmeside

Myspace

 

Maxwell Street Honeyboys

God pianoblues, med den meget talentfulle Daniel Røssing på piano. Onkel'n min spiller kontrabass i dette bandet, var sånn jeg oppdaget dem, men synes uansett de spiller kanongod musikk.

Hjemmeside (Er for tiden nede;/)

 

Reidar Larsen

Reidar Larsen "oppdaget" jeg for ~en måneds tid siden. Veldig kul musikk.

Hjemmeside

Myspace

 

Er egentlig litt overrasket over at ingen har nevnt noen av de tre nederste, trodde iallfall Reidar Larsen og JJ&BM var litt kjent :p

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri hørt om Reidar Larsen, før jeg så han spille på Det store kaffeslabberaset (årlig arrangement på Madam Brix, Steinkjer) den 21. juni. Da var det kun han og pianoet (var vel kanskje en keyboardsak, eller no'), og det var skikkelig kult^^ På CD'ene har han med seg band og greier da, er egentlig enda tøffere det.

 

Jeg har faktisk et munnspill liggende en plass. Fikk det av fatter'n i bursdagsgave for sju-åtte år siden. Klarer så vidt å spille "Lisa gikk til skolen" :blush:

Munnspillet heter forresten "Sonny Boy."

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Blues er helt genialt. Jeg synes synd på de som ikke liker det eller aldri har hørt om det. Men blues blir mer og mer inn i tiden.. Stadig fler som hører på det! Og det er bra! Det som er dumt er at alle som ikke har hørt blues selv, tror det bare er; "I've got the blues". Men når de hører det, er min erfaring at mange blir positivt overasket!...

 

Ellers liker jeg ;

 

SRV (min mann!)

Albert King

BB King

Freddie King

Zeppelin har mye bra blues.

Rory Gallagher

Clarence Browne

John Mayall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...