Gå til innhold

Piratkopiering og moral


Anbefalte innlegg

Det virker på meg som folk ikke forstår forskjellen på IP (Intellectual Property) og opphavsrett. Iallefall brukes disse begrepene løst om hverandre i denne debatten, selv om de ikke har noe med hverandre å gjøre.

 

Så la oss en gang for alle oppklare misforståelsen:

 

Det snakkes ofte om IP ifbm ideer, mens opphavsrett er noe man søker på en implementasjon av en idé. Hele tanken bak at man kan ta patenter eller opphavsrett på en idé/tanke er absurd (iallefall foreløpig - bortsett fra USA). Derimot kan og skal man få beskyttet en funksjonell implementasjon av en idé.

 

Hele poenget er altså at tanken eller ideen må manifestere seg.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Intellectual_property

http://en.wikipedia.org/wiki/Copyright

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om spillet til en utvikler selger dårlig (for eksempel pga piratkopiering) så vil det si at utgiveren ikke vil gi mer penger til utvikleren. Mener du at jeg da ikke har noen rett til å klage eller å være bitter på de hundre tusener som forsyner seg av åndsverkene jeg har bidratt til uten å så mye som å blinke? Mener du at jeg bør holde kjeft å komme meg tilbake i skolen og gå f. eks byggfag i stedenfor? Skaffe meg en jobb som ikke er "luksus"?

 

Tror du helt ærlig at det finnes spill rundt omkring som selger dårlig på grunn av piratkopiering?! Piratkopiering er i verste fall en nødvendig bieffekt, i beste fall den ultimate grasrotreklamen et firma kan få for sine produkter. Om et spill ikke selger, så er det fordi produktet er elendig. Så neste gang du/dere sliter med salget, hva med å se på det dere selger istedet for å skylde på piratkopiering?

 

Det forbauser meg stadig vekk at det er piratkopieringen som blir dratt frem i lyset, mens kritisk søkelys på egne produkter og holdning overfor sine betalende kunder er som dugg for solen.

 

Musikkbransjen måtte lære dette på den harde måten, og de har nå uttalt at de skal slutte med kopisperrer fordi de rett og slett ikke virker. Vi sa det for 10 år siden, og kan gjerne si det igjen: Velkommen etter. Så hva har da musikkbransjen tjent på sin oppførsel de siste 10 årene? La oss se:

 

- Brukt titalls milliarder på å utvikle ubrukelige brukssperrer

- Brukt titalls milliarder på lobbyvirksomhet

- Brukt titalls milliarder på "såpeopera"-rettsaker

- Saksøkt alt fra 10-åringer til alenemødre for latterlige summer

- Irritert vettet av sine betalende kunder

- Mistet ALT av troverdighet i sin kundemålgruppe

- Mislyktes i å gi kunden det produktet vedkommende ønsker

 

Og listen kan sikkert gjøres lang som et vondt år. Dette var altså musikkbransjen, og jeg personlig har INGEN sympati med det de har drevet med de siste 10 årene. Måtte de brenne i helvete. Heller la artistene tilby direkte nedlasting, der jeg vet pengene går direkte til de som faktisk lager musikken.

 

Hvilken bransje er nestemann som må lære dette "the hard way?" Film- eller spillbransjen?

Lenke til kommentar

Æ e en av de som har piratkopiert over mange over... og for og si det sånnn, det bryr meg ingenting...

Det hele koker ned til en ting, penger.... har ikke penger og har jeg hadd dem ville spill vært det siste jeg brukte dem på...

Ikkje musikk eller film heller for den saks skyld.... med den sprit/røyk/bensin prisen vi har hær i landet så er allt annet nedprioritert...

 

skulle nesten ønske att hele industrien gikk konkurs..... bruker alt for mye tid på spilling uansett..... og når det gjelder film/musikk så håpe æ att hele hollywood går konkurs.... de bra filman og de bra låtan e lagd for mange år sia... ... ..

 

 

 

skål, happy new year :p

Lenke til kommentar
Heller la artistene tilby direkte nedlasting, der jeg vet pengene går direkte til de som faktisk lager musikken.

7588355[/snapback]

Å?

 

Så de som har finansiert innspillingen og betalt hele kalaset så artisten ofte ikke trenger å risikere noe selv ut av egen lomme (som jo er hovedgrunnen til at 99% av alle artister som har muligheten faktisk velger å være på et plateselskap istedet for å risikere å gå personlig konkurs og miste alt de eier og har hvis musikken ikke selger nok til å dekke produksjonskostandene) skal ikke ha noe igjen for det?

 

Alle artister idag kan selge musikken sin selv via internett - eller gi den bort gratis hvis de vil det. Det har de kunnet i årevis. Det er ingen som står med en pistol mot tinningen til en artist for at de skal knytte seg til et plateselskap - de gjør det fordi de har fordeler av det.

 

Og dermed er det faktisk en vesentlig del av hele dealen at også plateselskapet skal ha en andel av pengene når musikken til artistene selges. Ellers er det jo artig at plateselskapene trekkes frem som de grådige når de to gruppene som sitter igjen med mest penger av et CD-salg er henholdsvis platebutikkene og staten (i form av moms og andre avgifter).

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

For de som er interessert:

 

Why are anti-piracy measures such as these so important now in 2004?

Piracy caused hundreds of PC games not to get made during 2003 because the major game publishers shifted their development budgets to console games, which have fewer piracy issues. Many longtime PC games developers closed their shops in 2003 because they couldn't get their new PC games funded by publishers (laying off hundreds of workers). Through November of 2003, PC games sales were actually down 12% and console games sales were up 25%. Piracy is killing PC and Mac games.

 

Are you aware of examples where a Mac game didn't break even due to piracy? Or anyone who closed up shop for the same reason?

ABSOLUTELY! We ourselves have either not begun or cancelled development of many, many games because we didn't feel our gross profits would pay for the cost of development. In many of these cases, if fewer than 10% of the people had bought, instead of stole, the games on which we based our data decision, we would have been able to bring the new game to the Mac.

 

Halo for Mac is a great example of the effect of piracy on future sales. Any publisher considering making a first-person shooter for the Mac is going to look at the sales of Halo to estimate the top end of what their sales could be on the Mac. We have physically tracked more people stealing Mac Halo online than we've sold through stores, even though we can only physically track less than 10% of all illegal downloads. Imagine the impact if just a few of these people had bought Halo instead of stealing it.

 

Link: http://www.macgamer.com/features/?id=1766

 

Edit: Som andre har nevnt ser jeg at dette er blitt diskutert rimelig heftig tidligere :)

Anbefaler alle å lese postene til pastor lorentzen og Zythius, som rimelig bra argumenterer mot piratkopiering. Man skal ha rimelig heftige skylapper foran øynene, og en inngrodd antisosial holdning om man ikke skjønner disse argumentene.

Endret av arnegn
Lenke til kommentar
Så de som har finansiert innspillingen og betalt hele kalaset så artisten ofte ikke trenger å risikere noe selv ut av egen lomme (som jo er hovedgrunnen til at 99% av alle artister som har muligheten faktisk velger å være på et plateselskap istedet for å risikere å gå personlig konkurs og miste alt de eier og har hvis musikken ikke selger nok til å dekke produksjonskostandene) skal ikke ha noe igjen for det?

 

Det er ikke innspillingskostnadene som gjelder her (men det vet jo du også, siden det hjemmeutstyret man kan få idag for en slikk og ingenting lang overgår kvaliteten på profesjonelt studioutstyr for X antall år siden), men "hele kalaset".

 

Og hva er så dette "hele kalaset"? Jo, promotering og listemanipulasjon slik at platebransjen kan skape stjerner av søppel. Svaret på spørsmålet ditt: Nei, det bør bransjen definitivt ikke ha noe igjen for, slik jeg ser det.

 

Men dette er vel off-topic for lenge siden ... Piratkopiering er ikke et svart/hvitt-spørsmål slik mange vil ha det til, og det er synd at de ulike polaritetene i debatten ikke klarer å nærme seg hverandre mer - fordi det er snakk om et økosystem som pr idag er i ubalanse.

Lenke til kommentar
Halo for Mac

 

Nå vet ikke jeg om du har prøvd Halo for Mac, eller har oversikt over spillmarkedet for Mac - men jeg kan love deg en ting: Det var ikke pga piratkopiering at Halo ikke ble en suksess slik vedkommende i artikkelen hevder.

 

Du får ta kilden med en klype salt, siden vedkommende helt klart sitter helt ytterst på anti-piratsiden og uttaler seg. Det er *mange* grunner til at Halo for Mac floppet. Jeg nevner i fleng: dårlig port, dårlig gaming-HW på Mac-plattformen på denne tiden, Time-to-market, elendig distribusjon samt et marginalisert marked.

 

Men likevel er det altså piratkopieringen som får skylden? En interessant digresjon er jo at den gjengse Mac-bruker i gjennomsnitt betaler for flere av sine programmer, enn det tilsvarende Linux og Windows-bruker gjør. Så alt burde jo ligge til rette for en Halo-suksess - kanskje er ikke svaret svart/hvitt likevel?

Lenke til kommentar

Denne tråden blir sikkert stengt etterhvert, så jeg vil bare si at det som ville få meg til å piratkopiere mindre, er større satsing på elektronisk overføring. Steam er bra, og iTunes funker greit, men prisene må langt ned før jeg seriøst begynner å bruke de. Så vidt jeg har skjønt hever de prisene for å ikke gjøre retailers konkurs. Skjønner heller ikke hvorfor man betaler norsk mva på iTunes. Filene er vel ikke på norske servere, er de vel?

 

I tillegg er det mye problemer med nedlastingstjenester for spill, med korrupte nedlastinger, og patcher som ikke fungerer. Alt sånt må fikses før jeg gidder å bry meg med de.

 

Men uansett så kjøper jeg alle spill jeg vil ha. Man må støtte spillindustrien, som enda er ganske ung og sårbar. Får vondt inni meg når jeg hører om folk som laster ned f.eks. Neverwinter Nights 2, for jeg vet Atari og Obsidian trenger alle salg de kan få, for at de skal støtte spillet de kommende månedene.

 

Når det gjelder musikk, så pleier jeg å laste ned, for musikktilbudet i mitt nærområde er ikke-eksisterende. Bestille på nettet er ikke noe alternativ da jeg liker å høre musikk før jeg kjøper den. De eneste platene jeg kjøper er de jeg virkelig liker og vet jeg kommer til å høre på lenge.

 

Film er også noe jeg pleier å laste ned fra tid til annen, av samme grunn som musikk. Hvis jeg har lyst å se film en fredags kveld, så MÅ jeg laste ned. Det er ingen som selger film der jeg bor, med unntak av Rema, men de har et tragisk utvalg.

 

Bare det jeg ville si

 

The End

Lenke til kommentar
Men likevel er det altså piratkopieringen som får skylden? En interessant digresjon er jo at den gjengse Mac-bruker i gjennomsnitt betaler for flere av sine programmer, enn det tilsvarende Linux og Windows-bruker gjør. Så alt burde jo ligge til rette for en Halo-suksess - kanskje er ikke svaret svart/hvitt likevel?

7590345[/snapback]

Eller kanskje spillet floppet fordi mange lastet det ned.

 

Halo for Mac fikk jo jevnt over meget bra score i omtaler og jeg kjenner knapt nok en Mac-bruker med interesse for spill som ikke har det. Alikevel solgte det altså dårlig...

Lenke til kommentar
Og hva er så dette "hele kalaset"? Jo, promotering og listemanipulasjon slik at platebransjen kan skape stjerner av søppel. Svaret på spørsmålet ditt: Nei, det bør bransjen definitivt ikke ha noe igjen for, slik jeg ser det.

7590300[/snapback]

Som sagt; dette er noe artisten selv har valgt. Ditt hat til 'bransjen' grenser til det patetiske og er jo bare en kamuflert unnskyldning for å stjele. Har du baller nok til å stå for det du mener hører du selvsagt ikke på musikk utgitt via plateselskaper i det hele tatt - hverken kjøpt eller stjålet siden du avskyr systemet og alt det står for.

 

Av mine 1500+ CD'er og 400+ LP'er er under halvparten på såkalt 'major labels'. Det finnes titusenvis av små plateselskaper og de fleste av disse drives av ildsjeler som jobber tusenvis av timer i året gratis for å få ting til å gå rundt. Det er en hån mot hardtarbeidende musikkelskere å kalle disse menneskene motbydelige pamper da de fleste knapt nok har til salt i maten.

 

Jeg kjenner ikke ett eneste menneske i band som er såpass oppegående at de har klart å finanisere ett album som er tilhenger av fildeling av materiale som samtidig blir solgt. Ikke ett eneste. De vet nemlig veldig godt at det ikke bare er å 'røre sammen et album på roterommet' med utstyr til noen tusenlapper og samtidig få en viss kvalitet slik du tror.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
De vet nemlig veldig godt at det ikke bare er å 'røre sammen et album på roterommet' med utstyr til noen tusenlapper og samtidig få en viss kvalitet slik du tror.

7590596[/snapback]

 

Det går fint an å få bra kvalitet på en innspilling selv om man har spilt det inn selv, med bare en pc med programvare og en mixer. Det er vel bare å se litt her på forumet under musikkskapningsdelen for å finne ut at man kan få ganske så bra kvalitet bare ved å gjøre det selv. Man er ikke nødt til å begynne i et dyrt studio lenger for å spille inn musikk av god kvalitet.

 

Det man kan gjøre er å gjøre dette første gangen og hvis mange nok liker musikken din og betaler for nedlastingen, så kan man bruke noen av pengene på å spille inn i et stort og fint studio. Man kan altså fint finne ut om musikken man lager har livets rett (for salg i større skala altså) ved å spille det inn på "gutterommet".

Lenke til kommentar
Hvis folk overlever av å lage kunst og kulturprodukter så er det en luksus i seg selv, og de har ingen rett til å klage over at folk kopierer verkene deres. Hvis man ikke greier å overleve av det på grunn av piratkopiering så bør man enten tenke nytt eller finne seg noe nytt å overleve av.

Denne setningen provoserer meg litt. Eller mye. Sier du at det yrket jeg har valgt å lære egentlig bare er luksus, og at jeg ikke har rett til å klage over tapte bonuser eller evt tapt jobb pga piratkopiering? Du sier en må tenke nytt eller finne seg noe nytt å overleve av, men hvordan kan en på gulvet tenke nytt når han må følge det AD sier en må gjøre, som AD igjen har fått høre av designer/producer, som igjen holdes i strenger av de som sitter med pengene?

De som sitter i toppen hos en utvikler må ta avgjørelser som påvirker alle i firmaet. Styret kan kjøre safe og gå for noe som er sikkert å få en utgiver, og dermed sikre lønningene til arbeiderne i to år, eller så kan de satse friskt og nytt og kanskje ikke få økonomisk støtte i det hele tatt, og dermed gå konk.

 

Om spillet til en utvikler selger dårlig (for eksempel pga piratkopiering) så vil det si at utgiveren ikke vil gi mer penger til utvikleren. Mener du at jeg da ikke har noen rett til å klage eller å være bitter på de hundre tusener som forsyner seg av åndsverkene jeg har bidratt til uten å så mye som å blinke? Mener du at jeg bør holde kjeft å komme meg tilbake i skolen og gå f. eks byggfag i stedenfor? Skaffe meg en jobb som ikke er "luksus"?

 

Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener med luksus. Hvorfor skulle en jobb innenfor spillbransjen være mer luksus enn en jobb som f. eks piercer, bartender, TVreparatør eller båtbygger? (Det må nevnes at jeg DIGGER det jeg gjør.. men det er jo det samme for noen som virkelig liker å mekke bil som jobber som mekaniker.)

7588046[/snapback]

Kreative jobber hvor man jobber med å utrykke seg selv er luksus. Dette gjelder deler av de fleste kreative bransjer, men ikke alle deler. Og jeg antar at hvis du jobber for en AD som får sine ordre fra en designer, så sitter ikke du igjen med den intellektuelle eiendommen uansett. I de fleste standardjobber for selskap i kreative bransjer så signerer arbeiderne vekk rettighetene til sitt arbeid i arbeidskontrakten. Dette er en fæl ting som har blitt grovt misbrukt av mange selskaper for å sanke inn rettighetene på personlige arbeid som deres ansatte har laget mens de jobbet for dem. Utallige eksempeler finnes.

 

Ergo: Hvis du jobber et sted hvor du signerer vekk dine rettigheter, og din inntekt er styrt av slaget på produktet, så har du blitt lurt opp til stryn av en skitne forretningstriks. Da burde du heller bli betalt for den jobben du faktisk gjør, enn for hvordan det går med produktet.

 

Og hvis selskapet ikke greier å tjene penger på produktet, så er det AD og designerne og sjefene som må tenke nytt, ikke du.

 

Hvis du jobber som bartender, bilmekaniker, etc, får du betalt for å gjøre en tjeneste for folk. Hvis jeg som tegner lager ett portrett av noen, så får jeg betalt for en tjeneste jeg gjør. Dette har ingenting med copyright eller intellektuell eiendom å gjøre, og disse type jobber vil det ikke bli noe mindre av hvis lovene forsvinner.

 

Men hvis jeg som tegner lager en tegneserie, fra egen fantasi, som selger svært dårlig men mange stjeler.... Da vil jeg egentlig være mer enn fornøyd med at folk har giddet å stjele den. For å skape serien handler ikke om penger, det handler om serien. Og enn hvilket felt du jobber i, enn hvilket kreative uttrykk, så hvis det handler om noe som helst annet enn at du må uttrykke noe.... da bør du heller finne deg jobber du kan gjøre for andre. I mitt tilfelle ville det vært reklametegning, portretter, etc, etc. I ditt tilfelle jobbe for ett spillselskap. Og i så fall vil det være andre enn deg som trenger å bekymre seg om hvordan skaffe pengene.

Lenke til kommentar

Piratkopiering vil nok aldri stoppe opp, men vi begynner vel å se hvor det går hen?

 

Selvfølgelig taper utgivere og utviklere masse penger på piratkopiering. Å prøve å si noe annet er bare tøys. Selv om du bare lastet ned noe som bare kostet 500kr(som kan sies å være en dråpe i havet for utgiverne/utviklerne. Nå er det vel heller ikke sånn at utgiverne tar alle pengene. Distributør skal ha sitt, butikk skal ha sitt, utviklerselskap skal ha litt, og til slutt de som jobber for utviklerselskapene, men du skjønner vel poenget mitt?), forstår du vel at du er med i en stor gruppe som gjør at spillselskapene taper penger.

 

Når disse selskapene taper penger vil de ikke bare ha mindre penger til å utvikle nye spill, men de vil også bruke penger av det reduserte budsjettet, på ting som gjør det litt vanskeligere for folk å kopiere programmer(kopibeskyttelse).

 

Nå har vi kommet til det punkt at crackede spill har bedre ytelse enn originalene(Gothic 3 anybody?). Hvem har skylden? Utgiveren som vil beskytte seg mot piratkopiering? Eller den store massen av pirater? Selvfølgelig er det piratene, uten de ville vi ikke hatt kopibeskyttelse.

 

Selv håper jeg de får gjort noe med all denne piratkopieringen og kanskje vi vakker dag får se software som ikke bruker halve prosessorkraften hvert tiende sekund til å skjekke om du har originaldisken i.

Lenke til kommentar

Niskivara, jeg tror du misforstår. Inntekten min er ikke avhengig av hvor bra spillet selger. Det er bonusene og fortsatt ansettelse som står på spill. Nå har jeg satt meg i en litt annen situasjon ved å jobbe freelance, så det er ikke noe som bekymrer meg mye pr. i dag, men jeg kan snakke for flere på gulvet i diverse bedrifter.

 

Den romantiske holdningen din med tegneserier som eksempel høres vel og bra ut den, men sannheten er at en må tjene penger. Jeg føler meg priviligert for at jeg kan få betalt for å gjøre det jeg brenner for, og også gjør på hobbybasis. At jeg må skrive fra meg rettighetene til assets jeg lager til et spill gjør meg ingenting. Det er jo det de betaler meg for, å lage en bit av det helhetlige åndsverket. I følge din logikk burde jeg jo ikke forvente å få penger for det i det hele tatt.. Det hele handler jo om å skape, ikke sant? :p

 

Jeg sier ikke at piratkopiering ene og alene er grunnen til at et spill ikke selger bra, men om en tar en titt på antall downloads rundtomkring på diverse torrentsider så skal det ikke så mye tankekraft til for å skjønne at de summene som forsvinner i piratkopiering kunne gjordt forskjellen på et akseptabelt salgstall og et for lavt salgstall. Og uansett hvor mange idealistiske eller romantiske baktanker en rettferdigjør piratkopieringen sin med så er det ett faktum som veldig få kan bestride: Den store majoriteten av de som laster ned spill ulovlig gjør det fordi de ikke vil betale for noe når det kan unngås.. Enkelt og greit. Spør deg selv, hvor mange kjenner du med cdhyller og harddisker proppfulle av ulovlig nedlastet programvare og musikk/film?

 

Om de forskjellige underholdningsbransjene er så fæle så er det ikke værre enn å boikotte de. Laster en ned spill så gjør en det stikk motsatte, en gir de en grunn til å bli enda fælere.

Lenke til kommentar

De fleste laster vel ned filmer og musikk om dagen?

 

er av den troen at når så mye innhold ligger så lett tilgjengelig på nettet kan ikke vanlige brukere lastes for å benytte seg av det. umoralsk eller ikke.

 

 

sharing is caring

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Realiteten er den, at bransjen må seriøst finne en ny måte å angripe dette problemet på.

 

Hver dag laster folk ned uhorvelige mengder opphavsrettiget materiale. Enten dette er via P2P eller det være seg Youtube. Bransjen vil aldri klare å få folk til å føle dårlig sammvittighet for dette, sånn er det bare. Bransjen må her finne løsninger som harmoniserer mer med folks vaner og ønsker. (itunes er på rett vei iallefall).

Det nytter ikke å kriminalisere samtlige innbyggere i et land.

Hvem føler seg som kriminelle fordi de kikker på Youtube hver dag.

 

(ser du på et klipp fra en film der, som er lagt ut ute samtykke blir faktisk denne lasted ned mens du ser på den, ergo du laster ned ulovelig)

Lenke til kommentar
Ditt hat til 'bransjen' grenser til det patetiske og er jo bare en kamuflert unnskyldning for å stjele. Har du baller nok til å stå for det du mener hører du selvsagt ikke på musikk utgitt via plateselskaper i det hele tatt - hverken kjøpt eller stjålet siden du avskyr systemet og alt det står for.

 

Hva vet du om min musikksmak og preferanser for valg av plateselskap?

 

Av mine 1500+ CD'er og 400+ LP'er er under halvparten på såkalt 'major labels'. Det finnes titusenvis av små plateselskaper og de fleste av disse drives av ildsjeler som jobber tusenvis av timer i året gratis for å få ting til å gå rundt. Det er en hån mot hardtarbeidende musikkelskere å kalle disse menneskene motbydelige pamper da de fleste knapt nok har til salt i maten.

 

Fint for deg. Skulle dette på noen måte legitimere dine meninge, og samtidig gi deg tyngde som debatant?

 

Jeg kjenner ikke ett eneste menneske i band som er såpass oppegående at de har klart å finanisere ett album som er tilhenger av fildeling av materiale som samtidig blir solgt. Ikke ett eneste. De vet nemlig veldig godt at det ikke bare er å 'røre sammen et album på roterommet' med utstyr til noen tusenlapper og samtidig få en viss kvalitet slik du tror.

7590596[/snapback]

 

Som SBS påpeker over, så tar du selvfølgelig feil. Men det er ikke så rart, mtp at dette ikke passer inn i din virkelighetsoppfatning. Du er tydeligvis bitt av musikkbransjeviruset som alle andre i ditt virke. Istedet for å faktisk tenke på hvordan man utnytter nye muligheter, så er det bedre å sette seg på bakbeina og rope ulv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...