Gå til innhold

E6600 vs E6400


Bornslip

Anbefalte innlegg

Lurer egentlig bare på hva som er best å kjøpe her?

Opprinnelig hadde jeg tenkt å gå for E6600 siden jeg har lest og hørt mye bra om den og at det er den som gir deg mest for pengene, pluss at det er den billigste med 4MB cache...

 

Nå nylig har jeg hørt rykter om at det er E6400 man burde gå for hvis man vil ha mest for pengene, og at de 2 mb ekstra cach ikke har noe å si...

 

kommentarer?? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2Mb vs 4 Mb cache har sjelden mer enn 10% ytelsesforskjell å si, som du kan se på testen. Uansett, hvis du skal overklokke og har skikkelig kjøling er E6600 å anbefale ;) (den jeg har) for da kommer du lengre, pga. høyere multiplier. Uansett, om du bare vil ha en god CPU, som også overklokker bra, så gå for en E6400 ;) kommer egentlig bare an på hvor mye du er villig til å bruke på CPU, og hvor mye du er villig til å bruke på hovedkort og minne (som også spiller en stor rolle)

Lenke til kommentar

Den 2MB vs 4MB cache testen er jo på dagens applikasjoner, men om man tar sikte på at jeg skal ha CPU'en 2-3 år, burde jeg da helt klart velge E6600?

 

Resten av oppsettet er forøvrig:

 

P5B Deluxe

Corsair 2x1GB PC6400 CL5

8800 GTS

Big Typhoon

Endret av Bornslip
Lenke til kommentar
2MB vs. 4MB Cache: http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2795&p=4

 

Det har ikke SÅ mye og si egentlig, E6400 kan selvfølgelig bare klokkes opp til E6600-hastigheter så er det penger spart der ;)

7534575[/snapback]

 

Der har du den igjen - kan lett klokkes til en E6600, men nå kan jo en E6600 klokkes ekstremt mye lengre en E6400, da. Jeg ville uten tvil gått for en E6600 - både med tanke på pris, ytelse og framtiden. :)

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg fått fyrt opp mitt system enda,med bla en E6400 cpu.Så jeg har null erfaring med C2D.

 

Etter å ha lest utallige forum,har jeg kommet frem til det er varmen som uansett stopper oc av E6600 i de fleste tilfeller (som vanlig).Og E6400 blir vel ikke noe varmere enn E6600.Det var grunnen til at jeg valgte E6400 fremfor E6600.Har en teori om at jeg skal komme et stykke med en E6400 på vann,med et bra fsb villig hovedkort,hvis cpu er villig da :)

 

Etter min mening er både E6400 og E6600 mye cpu for penga.I hvertfall meget gode alternativ for "menigmann".

 

loathsome:Kan en E6600 klokkes ekstremt mye lenger enn E6400?

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Jeg har selv en e6300 som jeg ga 1500 for. Den kjører heg på 3 ghz 24/7 og 42 grader load. en e6600 kan klokkes litt høyere, men så koster den jo mere også.

 

Om du ikke finner e6600 på tilbud, så vil jeg si at best pris/ytelse er e6300 eller e6400.

7543083[/snapback]

 

Min magefølelse sier at du har rett.

 

Fikk min E6400 ny på Ebay til 1350,- m/frakt :)

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Utifra de fleste råd jeg får så skjønner jeg det sånn at det er best å gå for E6400, men folk som gir meg disse rådene er som regel også folk som oppgraderer oftere enn meg. Jeg er, eller har som regel vært den typen som kjøper seg en maskin for så å bli ferdig med det, og ha maskinen i 2-3-4 år og så heller oppgradere hele riggen til en ny en når den tid kommer... Lurer fælt på om E6600 med 4MB Cache ikke vil hjelpe meg mer i fremtiden enn en E6400... Er 1000,- i differanse også da, så I just don't know... :hmm:

Lenke til kommentar
Utifra de fleste råd jeg får så skjønner jeg det sånn at det er best å gå for E6400, men folk som gir meg disse rådene er som regel også folk som oppgraderer oftere enn meg. Jeg er, eller har som regel vært den typen som kjøper seg en maskin for så å bli ferdig med det, og ha maskinen i 2-3-4 år og så heller oppgradere hele riggen til en ny en når den tid kommer... Lurer fælt på om E6600 med 4MB Cache ikke vil hjelpe meg mer i fremtiden enn en E6400... Er 1000,- i differanse også da, så I just don't know...  :hmm:

7546820[/snapback]

Tviler på at de kommer med noe som revulosjonerer bruk av cache i cpuene. På lik hastighet så yter en e6600 maksimalt 10% bedre enn en 6300 eller 6400 ved samme fsb. Men jevnt over er det jo mer som 3%. Fordelen med e6600 er i tillegg til økt mengde cache høyere multiplier som gjør at det er lettere å oppnå høy klokk uten bruk av ekstrem fsb, da det er få hk som klarer dette uten modding.

Lenke til kommentar

Fristende å vente, men har allerede venta siden september, og da venta jeg på nForce 590, som ikke ble noe bra, så kom 680i osv... endte forsåvidt opp på et 965 HK, og nå ligger alt i bestilling bortsett fra CPU... ;)

 

Men har også hørt noe om at E6600 blir varmere enn E6400 på grunn av større overflate på kjernene? Har dette noe for seg i det hele tatt?

 

Er det i hele tatt noen som helst grunn til å ta E6400 over E6600 hvis man ser bort ifra prisen, og tenker at man ikke skal overklokke hele greia til he***** og tilbake?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...